Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhän perheen puhelinlasku 200€/kk. WTF?

Vierailija
07.10.2015 |

Miten 6-henkisen perheen puhelinlasku voi olla 200€/kk?

Vaikeasti kehitysvammainen tuskin osaa puhelinta käyttää. 6-vuotias ei ainakaan nettiä tarvitse.

Meillä neljän hengen puhelinlaskut 45€/kk.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
07.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä siis yksi näistä ip-lehden 'olemme tosi köyhiä'-perheistä.

Vierailija
2/21 |
07.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se ole kun reilu 33e/hlö..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
07.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhyyteen kuuluu yleensä se, että ei ymmärretä hintoja. Tuokin perhe voisi säästää puhelinlaskuissa aika lailla ihan vain miettimällä, mitkä liittyvät kenellekin tarvitaan. Mutta ei, otetaan joku ja sitten ihmetellään, että ihanan kallista.

Meillä on 5-henkinen perhe, 2 vanhinta asuu jo muualla, ja silti kuukauden puhelin+nettilaskut jää yhteensä alle 150 euron.

Vierailija
4/21 |
07.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on halvin paketti, jossa puhelut ja netti yhteensä max 20 euroa, MUTTA jostainbkummasta tulee aina lisäkuluja. Jotain palvelupuhelinmaksuja. Eli vissiin esim jos tilaa yksityiselle lääkäriasemalle aikaa, menee joku palvelumaksu jne. Näitä kummia lisämaksuja tulee kymppi kuussa.

Eli mulla menee puhelimeen 30 euro kuussa.

Vierailija
5/21 |
07.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eikös 25€/kk, saa rajattomat puhelut, tekstarit ja netin? No ok, 6x25€=150€ ja sitten vähän ulkomaan puheluja siihen päälle.

Mutta sitähän se köyhyys on, että ei hallitse raha-asioita.

Vierailija
6/21 |
07.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kolme teiniä, joilla puhemimessa rajaton puheaika ja netti. 15€/kk/henkilö. Minulla on perusliittymä ja lasku n 5€/kk. Miehellä puhelin työsuhde-etu.

Mutta 4henkilöä siis yhteensä 50€/kk.

Vierailija
7/21 |
07.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on halvin paketti, jossa puhelut ja netti yhteensä max 20 euroa, MUTTA jostainbkummasta tulee aina lisäkuluja. Jotain palvelupuhelinmaksuja. Eli vissiin esim jos tilaa yksityiselle lääkäriasemalle aikaa, menee joku palvelumaksu jne. Näitä kummia lisämaksuja tulee kymppi kuussa.

Eli mulla menee puhelimeen 30 euro kuussa.

Joo'o. Meillä oli lapsilla DNA paketit ja aina meni jotain ylimääräistä ja kun vihdoin aloin tarkistaa laskuja, niin paketin alittavastakin määrästä oli peritty ylitysmaksua "vahingossa". Operaattori vaihtui.

Vierailija
8/21 |
07.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko tuossa kytkypuhelimien kuukausimaksuja mukana. Köyhät ostaa osamaksulla.

Vierailija
9/21 |
07.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä summassa on varmaan jotain Iphone puhelimien osamaksueriä.

Vierailija
10/21 |
08.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on iphone 5 kahden vuoden sopparilla, isoimmat ja kalleimmat mhdolliset paketit, ja tämä on 50 e/kk. 

heillä siis lienee kalliita puhelimia osamaksulla? Ainakaan kehitysvammasilla ei niitä ole, eikä 6-vuotiaalla, niin kaikilla muilla sitten. 

Jos ostaa halvemman, mutta ok-puhelimen kytkyllä, niin eihän se puhelin maksa kuin 10-15 e/kk.

Vierailija
11/21 |
08.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on aika paljon jos ottaa lasten iät huomioon. Miten esim. 11-vuotias saa kulutettua 33e/kk puhelimen käyttöön? Jos on rahasta tiukkaa, niin luulisi noista turhista kuluista karsittavan ensin. Ei lapselta välttämättä puhelinta tarvitse pois ottaa, mutta joku 10e prepaidilla luulisi ton ikäisen pärjäävän kevyesti.

Vierailija
12/21 |
08.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun puhelinlaskuni on alle 20€ joka kuukausi. Tuohon hintaan saa jo rajattoman netin käytön, mutta oletettavasti köyhillä on varaa maksaa ja uusin puhelinmalli on oltava jokaisella.

Vierailija
13/21 |
08.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei kehitysvammaisilla olisi puhelinta? Lievästi kehitysvammaisilla nyt ainakin yleenä on, miksei olisi?

Vierailija
14/21 |
08.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaa huomioon myös se, että vanhemmat joutuvat varmasti soittelemaan normaalia enemmän lastensa asioita mm. sairaalaan, Kelaan jne ja osa numeroista ei varmaankaan kuulu puhelupakettiin.

Vierailija
15/21 |
08.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös kehitysvammaisella ja lapsilla? Meillä n. 150 €/ kk viidellä aikuisella puhelimet+ pari erillistä nettiyhteyttä.

Tuolla perheellä "köyhyys" tulee siitä, että rahankäyttö ei ole hallinnassa. Mutta ei kai siinä ollut tarkoituskaan esitellä oikeasti köyhää vaan saada klikkauksia sen lehden sivulle. Taas mentiin halpaan!

Vierailija
16/21 |
08.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siinä on just se ongelma, ettei yhtään osata katsoa pennosten perään. Hyvin tyypillistä näillä "köyhillä" on juuri se, että otetaan sikakalliit puhelimet osarilla, kalliit liittymät turhaan jne. Lapseni kavereistakin sen näkee, että sosiaalituilla elävien perheiden lapsilla puhelimet vaihtuu melkein tiheimpään ja maksetaan osareita puhelimista, joita enää edes käytetä ja siksi laskut on isoja. (vanhaa ei ole edes maksettu, kun jo uusi hankitaan)

Esimerkiksi meillä on 10-vuotiaalla 100 Euron puhelin, miehellä 90 Euron puhelin ja mulla peräti 200 Euron puhelin, jonka ostin rikottuani aiemman edullisemman. Tää on varmaan kallein puhelin ikinä, jonka olen itse ostanut. Puhelinlaskut mieheltä ja lapselta on 15 Euroa/nenä ja se sisältää 300 minuuttia puhetta, kasan tekstareita ja nettiyhteyden. Kumpikaan mies tai lapsi ei puhu edes tuota puhepakettia täyteen. Mulla on 25 Euron liittymä, jossa sitten puhua saakin niin paljon kuin pystyy, tekstata ja tietty netti kuuluu hintaan. Minä käytän paljon puhelinta ja siksi noin iso paketti. Se 500-minuutin paketti on melkein yhtä kallis ja siitä tulee iso lasku, jos ylittyy vaikka 300 minuuttia. Siksi pidän tota rajoittamatonta pakettia (vai oisko raja jotain 4000-5000 minuuttia, joka ei tietenkään koskaan täyty?), ettei tule yllärilaskuja. Joskus mulla voi olla joku palvelumaksu mukana, miehellä ja lapsella ei koskaan.

En todellakaan tajua, miten tuon perheen puhelinlaskut voi olla 200 Euroa. Tai ehkä, jos on otettu kalliit luurit osamaksulla, maksetaan jo käytöstä jääneitä puhelimia rinnalla ja paketitkin on vinksvonks.

Vierailija
17/21 |
08.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kolme teiniä, joilla puhemimessa rajaton puheaika ja netti. 15€/kk/henkilö. Minulla on perusliittymä ja lasku n 5€/kk. Miehellä puhelin työsuhde-etu.

Mutta 4henkilöä siis yhteensä 50€/kk.

Miltä operaattorilta saa rajattoman puheajan ja netin 15 eurolla kuukaudessa. Mäkin haluun.

Vierailija
18/21 |
08.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo perheenäiti myös valitteli Facessa ettei Soneran viihdepaketti toiminut viikonloppuna... Joopa joo, mekin on haikailtu noita viihdepaletteja, vaan eipä ole raaskittu ostaa vaikka töissä käydään...

Tästä muuten oli hyvä ja pitkä keskustelu aiemmin, mutta hävisi bittiavaruuteen palstan "uudistamisen" yhteydessä eikä sitä palautettu. Viitisenkymmentä kommenttia jäi jäljelle ko. keskustelusta

Vierailija
19/21 |
08.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on iphone 5 kahden vuoden sopparilla, isoimmat ja kalleimmat mhdolliset paketit, ja tämä on 50 e/kk. 

heillä siis lienee kalliita puhelimia osamaksulla? Ainakaan kehitysvammasilla ei niitä ole, eikä 6-vuotiaalla, niin kaikilla muilla sitten. 

Jos ostaa halvemman, mutta ok-puhelimen kytkyllä, niin eihän se puhelin maksa kuin 10-15 e/kk.

Meillä oli lapsilla vielä pari vuotta sitten halvimmat älypuhelimet kytkyllä. Itse puhelin maksoi 3 €/kk ja sen päälle tuli puhelinmaksut käytön mukaan. Yleensä lasku oli alle 5 €/kk/lapsi.

Nyt meillä  on15 € liittymät (minulla ja lapsilla). Sillä 15 €:lla saa rajattoman netin sekä todella paljon puheaikaa ja tekstiviestejä. Perheen kesken käytetään viestittelyyn yleensä WhatsAppia. Ja sitä samaa lapset käyttää paljon kavereidenkin kanssa. En muista että olisi tullut lisämaksuja sen 15€:n lisäksi koskaan.

Miehellä on työsuhdepuhelin, eli se maksaa 20 €/kk.

Sellaiseen asiaan olen kiinnittänyt huomiota, että useilla vanhuksilla on todella kalliita puhelinliittymiä ja vielä ilman nettiä. En tiedä myydäänkö ylikalliita paketteja sellaisille ihmisille jotka eivät osaa ottaa asioista selvää. Olen äidillenikin monta kertaa näyttänyt että tämmöisen tai tämmöisen liittymän saisit paljon halvemmalla kuin nykyisen liittymäsi, mutta ei halua vaihtaa. Vetoaa siihen, että kun se myyjä hänelle juuri tätä nykyistä pakettia suositteli.

Vierailija
20/21 |
08.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska on ostettu kytkysopimuksilla kaikille puhelimet ja maksetaan niitä osamaksulla. Tämä on hyvin tavallista köyhillä perheillä. Meillä ostetaan käteisellä puhelin ja maksetaan laskussa vain sen käytöstä, neljän lapsen puhelut ja data tekee 70 kuussa, itsellä toki firman liittymä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kuusi