koira tuhoaa poissaolessamme asuntomme!
8kk vanha sekarotuinen (collie, bordecollie ,kultsi ja pohjanpystykorva) koiranpentumme maddy syö ja raapii yksin ollessaan asuntomme täysin säpäleiksi. esimerkiksi nyt makuuhuoneessa on kaksi ihan reikää seinässä ja tapetit on lähtenyt jo aikapäivää sitten ja lisäksi tänään kotiin tullessamme huomasin että jopa lattia (muovimatto) oli pikkuneidille kelvannut. kun tulen kotiin koira on sängyn alla piilossa ja käyttäytyy ihan kuin se tietäisi että on tehyt väärin.. mutta silti se vain jatkaa ja jatkaa... Mitä teen ton koiran kanssa! toivottavasti joku osais auttaa ennen kuin koko kämppä täytyy renpata uusiks.
Kommentit (25)
Onko sillä luita ja leluja pureskeltavana? Minkä ikäinen koira on?
Häkki siksi aikaa kun olette poissa.
Olennaista on toki opettaa koira olemaan yksin,mutta yksi huomioitava asia on,että hommaa häkki koiralle johon laitat koiran lähtiessäsi ulos asunnosta. Tutkimusten mukaan koira on huomattavasti rauhallisempi ollessaan pienemmässä tilassa ja paras puoli on ettei pääse tekemään pahojaan.
Meillä dobermanni makasi mielellään häkissään myöskin muuten ja nukkui siellä vaikka olimme kotona. Tutki asiaa jos kiinnostaa.
no aamulla ennen kuin lähden kotoa (ennen 6) käytän koiran pissa/kakka -lenkillä ja sitten kun tulen koulusta 2-3 aikaa käytän koiran taas kävelyllä.. sitten käydää pitkin iltapäivää/iltaa kävelemässä ja leikitään
Vierailija kirjoitti:
Onko sillä luita ja leluja pureskeltavana? Minkä ikäinen koira on?
luita ja leluja on yllinkyllin
Tuollainen mix tarvitsee paljon aktiviteettia ja tekemistä. onko sillä luvattua tuhottavaa yksin ollessa? saako se kunnon lenkin yms. aktivoinnin päivän aikana vai voiko olla eroahdistusta?
Jos koiralle on raivottu kotiin tultua tuhotuista paikoista en ihmettele vaikka se olisikin sängyn alla piilossa. Koira ei osaa hävetä tuhoamisiaan.
Vierailija kirjoitti:
Häkki siksi aikaa kun olette poissa.
koira on suhteellisen kookas niin en usko että löytyy kunnollista häkkiä
Vierailija kirjoitti:
Olennaista on toki opettaa koira olemaan yksin,mutta yksi huomioitava asia on,että hommaa häkki koiralle johon laitat koiran lähtiessäsi ulos asunnosta. Tutkimusten mukaan koira on huomattavasti rauhallisempi ollessaan pienemmässä tilassa ja paras puoli on ettei pääse tekemään pahojaan.
Meillä dobermanni makasi mielellään häkissään myöskin muuten ja nukkui siellä vaikka olimme kotona. Tutki asiaa jos kiinnostaa.
tuntuu vaan julmalta jättää koira "pieneen häkkiin" moneksi tunniksi ta sillai kun hän on aikas kookas tapaus niin ei hälle käuheesti jää varmaankaan liikkumatilaa
Vierailija kirjoitti:
Ai että koira häkkiin vaikka 8 tunniksi? Ei herranjestas. Se on eläinsuojelulain vastaista. Häkki kannattaa kyllä hommata, koska kuten sanoit koira tuntee usein olonsa turvalliseksi sellaisessa. Mutta koiraa ei saa lukita häkkiin!!
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen mix tarvitsee paljon aktiviteettia ja tekemistä. onko sillä luvattua tuhottavaa yksin ollessa? saako se kunnon lenkin yms. aktivoinnin päivän aikana vai voiko olla eroahdistusta?
Jos koiralle on raivottu kotiin tultua tuhotuista paikoista en ihmettele vaikka se olisikin sängyn alla piilossa. Koira ei osaa hävetä tuhoamisiaan.
kaikke sillä on.. niitä pallojakin missä on niitä labyrinttejä mutta ei se kiinnostu sellasista ollenkaan.. hetken se jaksaa pyöritellä mutta sitten jo lähtee etsimään muuta puuhaa.. kyllä sen kanssa lenkillä käydään ja leikitään.. sen vain kun tietäisi... kyllä sille muutaman kerran ollaan aika kova äänisesti saottu kun seinässä ollut nyrkin kokoinen reikä
Joo,ei häkkiin todellakaan. Haluaisitko itse maata häkissä koko päivän? Jos nyt johonkin päätät lukita niin vaikka kylpyhuoneeseen. Itse en kyllä ymmärrä sitäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai että koira häkkiin vaikka 8 tunniksi? Ei herranjestas. Se on eläinsuojelulain vastaista. Häkki kannattaa kyllä hommata, koska kuten sanoit koira tuntee usein olonsa turvalliseksi sellaisessa. Mutta koiraa ei saa lukita häkkiin!!
[/quote
itsestänikin kuuosti aika oudolta tai sillai kun en kyllä itse pystyisi jättämäään tai sillai ku se tuntuis niin julmalta..
Vierailija kirjoitti:
Joo,ei häkkiin todellakaan. Haluaisitko itse maata häkissä koko päivän? Jos nyt johonkin päätät lukita niin vaikka kylpyhuoneeseen. Itse en kyllä ymmärrä sitäkään.
no edellisessä kämpässä koira oli vapaana eteinen-makkari-käytävä osuuden mutta laittoi sen ihan palasiksi... seinät syöty, listat syöty, tapetit syöti yms.. ja nyt kun mutettiin niin pidettiin pikku hiljaa koiraa yksin mutta odotappas kun jäi tunnin veraksi yksin niin oli kerennyt syömään vähän eteisen seinää ja olohuoneen huonekaluja.. tultiin siihen tulokseen että uhrataan tälle koiran uhmalle vain yksi huone ja päädyttiin että makkari olisi sopiva.. nt koira siis viettää työ j koulu päivämme makuuhuoneessamme.. jossa saanut jo aika paljon tuhoa aikaan
voiko koiran perseily johtua tulevasta kiimasta ja tästä "uhmaiästä" joka vissiin on päällä parhaillaan? kun koira osasi ihan pentuna pentuna niin kaikki peruskäskyt ja yhtääkkiä kaikki vaan unohtu
Vierailija kirjoitti:
[/quote
(y) täysin samaa mieltä.. tuntuisi pahalta jättää pikkuinen sinne
Mieluummin koittaisin muita aktiviteetteja kuin pelkkää lenkkeilyä. Etsi lähiseutusi koirayhdistys, ja koita löytää sieltä teille sopiva harrastus. Borderia kun on, niin esimerkiksi agility tai toko voisi sopia ja varmasti saa energiaa kulutettua siinä?
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin koittaisin muita aktiviteetteja kuin pelkkää lenkkeilyä. Etsi lähiseutusi koirayhdistys, ja koita löytää sieltä teille sopiva harrastus. Borderia kun on, niin esimerkiksi agility tai toko voisi sopia ja varmasti saa energiaa kulutettua siinä?
täytyy kysellä! en vain tiedä miten mikään onistuu kun koira ei tosiaan tottele enää juuri mitääm käskyä
Vierailija kirjoitti:
Piikille tuollainen koira.
sillähän ne kaikki ongelmat sitten selviää vai? sovitaanko että jatkossa mun ei tartte nähä tämmösiä kommenteja koska haluan oikeasti takasin sen rakkaan lemmikkini mikä mulla vielä pari kuukautta sitten oli :(
Puuhailetko sen kanssa tarpeeksi? Vie se ainakin kunnon lenkille.