Luulin meneväni kaverin häihin vieraaksi, jouduin tarjoilemaan
ja kaatamaan skumppaa. Täyttämään voileipäkakkua ja tekemään salaattia. Niistäkin tuli perään haukut kun ei paprikaa oltu leikattu kakun päälle sydämen muotoon. Salaattia tehdessä söin 5 fetakuutiota ja sitä oli varalla monta purkkia. Tästä kaveri alkoi kiukutella että enkö saa kotonani ruokaa.
Lupasi että saan sitten vaivanpalkaksi mukaan ylijäämäruokia. Hän oli viimeisten vieraiden kanssa pihalla tupakalla ja minä siivosin koko salin, pakkasin ruuat ja juomat lähtövalmiiksi.
Sanoin että nyt minun pitää lähteä, hän huikkasi heipat ja sanoi että tuovat niitä ruokia sitten huomenna kun vielä täytyy tehdä loppusiivous ja katsovat mikä menee kenellekin.
Sain nyt viestin että ruuat meni nyt sukulaisille ja thats it. Tuli todella kiitollinen olo kun ei voineet edes palaa voileipäkakusta antaa vaikka palvelin siellä 10 tuntia muita ja kuuntelin haukut.
Ei kai tässä muuta, kysyisin vain mitä mieltä muut av:lla tuollaisesta käytöksestä?
Kommentit (34)
Tiedän tunteen. Minutkin kerran kutsuttiin juhliin. Kuorin sitten pottuja saunan pukuhuoneessa ykköset päällä koko juhlien ajan. Sai varmaan koko suku viikon potut kuorittuina. Eikä asiasta oltu etukäteen mitään sovittu.
Ikävä kyllä sinun täytyy oppia arvostamaan itse itseäsi, muuten eivät muutkaan sinua arvosta. Missään nimessä ei olisi pitänyt jäädä tarjoilemaan ja siivoamaan. Tähteet eivät ole mikään palkkio.
Kerää nyt itsekunnioituksesi rippeet äläkä enää koskaan suostu yli käveltäväksi tuolla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tunteen. Minutkin kerran kutsuttiin juhliin. Kuorin sitten pottuja saunan pukuhuoneessa ykköset päällä koko juhlien ajan. Sai varmaan koko suku viikon potut kuorittuina. Eikä asiasta oltu etukäteen mitään sovittu.
Miksi ihmeessä? Mikset vaan vaikka lähtenyt ja jättänyt niitä hiton perunoita? Tunkenut vielä vaikka yhden isännän/emännän auton pakoputkeen.
Olen ollut samanlaisessa tilanteessa, mutten yksin: meitä oli jekutettu töihin peräti neljä kappaletta. Meidät oli pyydetty käväisemään morsiamen kotona samana aamuna nostamassa kuohuviinilasilliset, mutta ei meille annettu kuohuviiniä, pidettiin vain työnjakotilaisuus. Kaksi meistä näki morsiamen tuona päivänä viimeisen kerran, kahdesta en tiedä, olivat raukat hänen työkavereitaan.
Ei nyt oikein mennyt tämä stoori läpi. Parempi yritys ensi kerralla! :D
Ihan hirveää... Itse olen ollut kynnysmatto koko elämäni, koulukiusattu siis esikoulusta lukioon ja myös aikuisena pariin otteeseen, olen yli 3-kymppinen ja kuntoutustuella viidettä vuotta, mt-toimiston avohoitopotilas. Siinä siis sinulle kauhukuva, mihin lolematon itsearvostus voi ihmisen lopulta johtaa.. Vakavaan masennukseen, täydelliseen toivottomuuteen ja elämän tuhoutumiseen.
En oikein ymmärrä miten tuohon tilanteeseen päätyy mutta en jättäis kyllä tuohon.
Siis jos sinut on kutsuttu vieraaksi muiden mukaan niin miksi olet mennyt sinne aikaisemmin? Jos taas on sovittu että auttelet niin sehän on selvä, olisi kannattanut vaan käydä läpi mitä kaikkea auttelu kenenkin mielestä tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä? Mikset vaan vaikka lähtenyt ja jättänyt niitä hiton perunoita? Tunkenut vielä vaikka yhden isännän/emännän auton pakoputkeen.
ei auton, vaan isännän/emännän pakoaukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Otahan yhteys ''ystävääsi'' ja puhu suusi puhtaaksi. Sen on hän ansainnut.
Minun mielestäni tuo ihminen ei ole ansainnut sitä, että hänelle puhutaan suoraan. Ei tuollaisille ihmisille tarvitse sanoa sanaakaan. Minusta paras ratkaisu on, ettei ap ole enää koskaan missään yhteydessä tuohon luuseriin.
Ymmärrän kyllä hyvin, että tuollaisessa tilanteessa, kun on häät, normaali kohtelias ja ystävällinen ihminen ei sano ei vaan on valmis auttamaan, vaikka jälkikäteen tilanne kuulostaa kohtuuttomalta. Pyytäjä ei varmasti ollut ensi kertaa asialla. Jotkut osaa pyytää niin röyhkeästi, että normaali tapakasvatuksen saanut ei pysty heti sanomaan ei. Siksi röyhkeiden ihmisten seuraa kannattaa vältellä - pyynnöt ja nakitukset tulevat niin puskista, että ansaan voi joutua kokeneempikin.
Minäkin kannatan sitä, että laitat laskun morsiusparille. Esim. 10€/h x 10 ja tilinumerosi.
Laskun lähettäminen voi tuntua hauskalta jäynältä, mutta oikeasti laskuttamiselle ei ole perusteita. Hinnathan täytyy EU:ssa ilmoittaa etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt oikein mennyt tämä stoori läpi. Parempi yritys ensi kerralla! :D
Ainahan nämä ovat huonoja.
"Kaverisi" taisi valita sinut tuohon hommaan koska tiesi ettei sinulla ole munaa suuttua asiasta ja tekisit mukisematta kaiken mitä pyydetään. Ei tuo ole enää mitään ajattelemattomuutta hänen puoleltaan vaan ihan tylysti hyväksikäyttöä. En nyt tiedä mikä voisi olla hyvä keino näpäyttää häntä, mutta se nyt on varma ettei kannata ainakaan enää haaveilla siitä että olette mukamas jotain ystäviä. Suorat sanat ja välit poikki tekisin minä.