lasta yritetty jo vuosi ja 4kk, neuvoja..?
alkaa tuntua pikkuhiljaa että ei tärppää sitten ollenkaan..
mitenköhän perhesuunnitteluneuvolassa mahdetaan suhtautua siihen että 18 vuotias ottaa asian puheeksi? aloitetaanko kovin helposti minkäänlaisia tutkimuksia tms? kertokaa neuvoja tai kokemuksia.. kiitos..!
Kommentit (7)
Ite olen samassa tilanteessa kuin sinä aikaisemmin. Eli ikää minulla 18 ja miehellä 32. Yritys aloitettu 05/05. Terveyskeskuksen kautta olen lähetettä lapsettomuus tutkimuksiin hakenut ja lääkäri vaan pitkittää.. kuulemma pistää menemään 2 kuukauden päästä. Ei tunnu ottavan asiaa tosissaan! Yhtä kipeä asia joka kuukautinen pettyminen on ikään katsomatta ja ei se sitä katso miten se kroppa toimii! Varmaan olet sinäkin kokenut aikamoisen tunne myrskyn...
Mutta onnea paljon plussasta!! Mukava lukea näitä onnellisia tarinoita!
Aika kauan teilla tosiaan on mennyt... mutta mutta. Pelkaanpa, etta laakarit ei ehka osaa ihan heti kattelyssa suhtautua teidan kaltaiseen nuoreen pariin kovin vakavasti. Siihen voitte ainakin henkisesti varautua.
Eka juttu, jonka voitte tehda ennen laakariin menoakin on testauttaa sperma. Sen voi tehda ihan ilman lahetetta yksityisella lapsettomuuteen erikoistuneella klinikalla. Toivottavasti asutte jossain sellaisella paikkakunnalla, etta saatte homman hoidettua. Spermatsekkaus on nimittain muutenkin sellainen juttu, etta se tehdaan pareille aina ekana, enne kuin ryhdytaan naista edes katsastamaan. On kaikkein helpoin ja katevin tutkimus. Soitto vaan klinikalle ja kysyvalle vastataan eli kertovat, mita tehda jos haluaa sperman tutkittavaksi.
Maksaa muuten Vaestoliitossa (Treella, Turussa ja Hgissa, muistaakseni toimipaikat) 85 euroa, josta Kela maksaa 40 joten omasksi hinnaksi jaa 45 euroa.
Tsemppia matkaan, ehkapa saatte jo piankin avun! Tai ehka luonto ehtii ensin. Kerrohan joskus mihin paadyitte. Peukuttelen bd puolestanne!
Minusta voisit jättää Rheyan vastauksen omaan arvoonsa. :)
Lapsettomuushoitoihin ja -tutkimuksiin pääsevät kaikki vuoden tai enemmän lasta säännöllisesti yrittäneet parit, ikään katsomatta!
Tutukimukset alkaa soitosta omaan terveyskeskukseen. Tutkimukset voi tehdä myös yksityiselläkin, mikä tulee kalliimmaksi.
Onnea yritykseen!
Lapsettomuushoitoihin ja -tutkimuksiin pääsevät kaikki vuoden tai enemmän lasta säännöllisesti yrittäneet parit, ikään katsomatta!
Kuitenkin nuorena kannattaa minusta kyllä varautua siihen, että kaikki eivät ole välttämättä samaa mieltä. Minä olin 20-vuotias, kun itse lähdettiin tutkimuksiin, ja itse ainakin sain useamman kerran pahan mielen ainaisesta ehkäisypillereiden tuputtamisesta (ihmiselle, joka on lapsettomuustutkimuksissa!) ja vähättelevästä suhtautumisesta. Oikeastaan vasta nyt 26-vuotiaana alkaa tuntua siltä, että uudella klinikalla jo vähän otetaan todestakin, kun yritysaika on jo näin pitkä, vaikka edelleen olenkin klinikkani keskivertoasiakasta 12 vuotta nuorempi...
Mutta rohkeasti vaan tutkimuksiin, jos siltä tuntuu. Ei niitä teiltä voida kieltääkään, ja varmaankin suurin osa ihmisistä tulee suhtautumaan ihan asiallisesti ja ystävällisesti.
Ei ollut tarkoitus mitenkaan tyrmata teidan hoitoja, silla kaikilla tietysti on oikeus niihin. Pahoittelut, jos tekstistani tuli sellainen mielikuva, ei ollut tarkoitus! Oletin, etta VARMASTI tiedatkin kaikilla yli vuoden yrittaneilla olevan oikeuden hoitoihin enka sita sitten niin painottanut!
Se mita halusin sanoa, on se, etta kannattaa HENKISESTI varautua olemaan lekureiden kanssa tiukkana, jos eivat meinaa ottaa teita todesta. Serkkuni (24-v) aloitti noin vuosi sitten lapsettomuushoidot Keski-Suomessa, eika meinannut millaan saada lahetteita terveyskeskuksesta eteenpain. Han ja miehensa siis kuitenkin reilusti teita vanhempia, silti laakarit olivat sita mielta, etta " tehan olette noin nuoria, onhan teilla viela aikaa yrittaa" . Joutuivat todellakin vaatimaan lahetteita.
Olenkin sita mielta, ettei minun edellista vastaustanikaan kannata jattaa " omaan arvoonsa" , kuten tuossa Sofilia ehdotti ;). Neuvot kannattaa ottaa ihan tosissaan, saastyy monelta harmilta, kun osaa varautua!
Lisaksi, itselle saa hurjasti mielenrauhaa, jos kay testauttamassa sen sperman. Yksityisella se kay tosiaan nopeasti, kun julkiselle puolella saattaa joutua odottelemaan ensimmaistakin aikaa jo pari kuukautta. Ja se sperman tutkiminen on siellakin tosiaan ensimmainen toimenpide, joten ei oo mitaan haittaa siita, jos se on tehty jo etukateen. Se vaan nopeuttaa muuten hidasta prosessia.
Joten kovasti tsemppia edelleen ja kuten edella kirjoittavatkin sanoivat: rohkeasti laakarin juttusille, terveyskeskukseen tai yksityiselle!
Jos pääsee oikeisiin asianmukaisiin tutkimuksiin, niin siellä tutkitaa myls tu sperma. Ei siis pidä suinpäin rynnätä ensimmäisenä testaamaan spermaa, vaan varata vain aika tk-lääkärille.
Ei aina varauduta siihen pahinpaan vaan toivitan joskus sitä parasta!
elikkä reilu vuosi ja 8 kk siinä sitten meni että rakaustesti näytti vihdoinkin positiivista. pari kuukautta sitten otin asian puheeksi gynekologilla ja tutkimukset oltaisiin aloitettu vuoden vaihteessa.
perhe odottaa onnellisena pientä kääröä, laskettuaika onkin sitten hienona päivänä 14.2.2007
hyvää kesää kaikille! <3