Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tulisitko toimeen 320e/kk?

Vierailija
08.02.2006 |

Sillä joutuu sossun asiakas valitettavasti tulemaan toimeen.

Vähemmästäkin masentuu, muistan miten jouduin juoksee joka aamu kauppaan että saan vanhalla päiväyksellä olevia tuotteita(tai siis jotka menee vanhaksi samana päivänä), mitään vihreää ei ollut koskaan rahaa ostaa.. Tuosta summasta piti siis maksaa vielä pakolliset laskut jne.! Puhelin oli pakko olla että pystyin pitämään kontakteja ulkomaailmaan, niin pahassa kunnossa olin yhdessä vaiheessa. Telkkaristakin luovuin yhdessä vaiheessa niin säästi sen 49e joka kolmas kk! Luksusta oli jos sai pari siideriä ostettua sauna iltaan kerran kuussa.

Itse jouduin tosiaan elämään sossun rahoilla 2vuotta koska olin vaikeasti masentunut ja siten työkyvytön. Nyt onneksi elämä taas voittanyt ja olen töissä.

Kysyn siksi että ihmiset ymmärtäisi että se sossu on useille viimeinen keino saada edes ruokaa pöytäänsä. Ei sillä rahalla juhlita todellakaan!

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
08.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja odotan kolmatta lasta. Tiedän, lapsen odottamisesta ei makseta kellekään mutta se vaikuttaa työkykyyn, minulla ei ole mahdollisuutta sairaslomaan. Ilman miestä minä en tulisi toimeen. Yksin tulisin toimeen mutta lasten kans en.

Vierailija
2/20 |
08.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen voisi kokeilla tota joskus... En ihmettele miksi sossun asiakkaat menettävät usien mielenterveytensä ja terveytensä.

Moni laittaa 300euroa pelkkiin meikkeihin tai kauneudenhoitoon kuussa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
08.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi jokaiselle kerralle käytettävissä 16e. Siis yhdelle ihmiselle. Kyllä vähän katsomalla pärjää helposti ja saa takuulla niitä vihreitäkin vielä pöytään. Mutta kaikki ihmiset eivät osaa ostaa.

Huvituksiin tuosta ei varmaan juurikaan jää, mutta käsittääkseni se ei toimeetulotuen tarkoitus olekaan.

Vierailija
4/20 |
08.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

320 Euroa riittää varmasti yhden ihmisen elämään, kun elää suu säkkiä myöten ja katsoo, mitä ostaa!

Tottakai se on vähän, mutta päälle on harkinnanvaraiset ja lisäksi hajurako matalapalkka-aloihin pitää olla selkeä. Työnteon on kannatettava selvästi enemmän ja mikäli palkkoja ei voida nostaa, niin mahdollista on sosiaalitukien laskeminen! Tämäkin siis mahdollista tulevaisuudessa... eli ei kannata laskea mitään sossun varaan esimerkiksi 10 vuoden perspektiivillä. Koko ajan puhutaa, verojen laskupaineista globaalin talouskilpailun takia. Mistäs ne rahat otetaan? Pahalta näyttää, että sossu ajetaan alas pikkuhiljaa. Kannattaa ymmärtää realiteetit ja elää sen mukaan.

Vierailija
5/20 |
08.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja aika kylmiä vastauksia täällä näyttää olevan. Ei kai kaikki sosiaalitoimiston asiakkaat mitään pummeja ole. Joillakin on tilapäinen ahdinko ja ei tuolla rahalla kukaan juhlimaan pääse. Varmaan tosi tiukkaa.

Kokeilkaas nyt kaikki elää kuukausi tuolla summalla, niin eiköhän siinä karise tuo kylmyys ja ala löytyä vähän empatiaakin.

Vierailija
6/20 |
08.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kadehdittavaa on masentuneessa ihmisessä, joka sinnittelee 320e/kk.

Vaikka siitä menisi 150 viinaan en kadehdi, hauskaa ei ole juopon elämä, niinkuin viihdekäyttäjät kuvittelevat.

Kovia ja kylmiä ovat ÄIDIT.

HÄVETKÄÄÄÄÄÄ!

lisään vielä, että nettotuloni ovat 2000e/kk + miehen 4000e/kk.

Vierailija
7/20 |
08.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun joskus minusta tuntui niin väärältä että sain paljon vähemmän opintotukea käteen kun " luuseri" tuttavat makaamalla kotona... Opintotuen eteen pitää tehdä kuitenkin " töitä" ja on kirjakuluja ym.

Vierailija
8/20 |
08.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja voin sanoa, että tulin ihan hyvin toimeen! Saatoin joskus vielä lähteä kavereiden kanssa juhlimaankin ja söin normaalia kotiruokaa. Vaatteet tosin ostin käytettynä ja huonekaluja en tänä aikana hankkinut, mutta jos olisin miettinyt rahankäyttöä tarkemmin niin jotain olisi varmasti jäänyt säästöönkiin. Söin välillä karkkia, hampurilaisia, pizzaa.. Puhelinlasku oli 20e/kk, netti 40e/kk. En valita, koska enhän minä tehnyt MITÄÄN sen rahan eteen. Kiitollinen olen tuosta summasta.

Tänä päivänä kulutan PALJON enemmän, mutta ansaitsen sen työnteolla. Ei kotona makaamisesta voi enempää maksaa tai kaikki rupeavat tekemään sitä...

Vierailija
9/20 |
08.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska jo pelkkä vuokra 416e, autolaina 270e.

Siihen laskut päälle, ja meidän kahden ruoka-ostoksiin kuluu lähes 400e/kk.

+ muut, esim.autokulut.

Vierailija
10/20 |
08.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Kun joskus minusta tuntui niin väärältä että sain paljon vähemmän opintotukea käteen kun " luuseri" tuttavat makaamalla kotona... Opintotuen eteen pitää tehdä kuitenkin " töitä" ja on kirjakuluja ym.

Vierailija
11/20 |
08.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun on helppo olla ostamatta esim. vaatteita tms itselleni. Ruokaan en kuluta paljoa, ostan alesta silloinkin kun on rahaa. Eli tavallaan ymmärrän tosi hyvin myös ylipihejä eläkeläisiä säästäminen jää veriin. Tunnen olevani idiootti, jos maksan asioista esim. ruoasta liikaa.

Vierailija
12/20 |
08.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli puh.lasku, mahdollinen nettimaksu(harvalla sossun asiaalla ei kyl ole varaa nettiä pitää), tv-lupa, (autovakuutus) jne. Jos puh. lasku on 20 jää 300e ja siitä sit tv-lupa joka kolmas kk eli sillon käteen jää 250e. Pakolliset ostokset esim. wc-paperi, siteet, shampoot, saippua, pesuaineet ja kaikki perustarpeet mitä pitää joka kk ostaa kaappiin.. Eli jauhot, kananmunat, hiivat(jos itse leipoo, siinä muuten säästää), makaroni, riisi, peruna, sokeri, puuro jne. Noihin menee kerralla yllättävän paljon rahaa. Yleensä pitää vielä ostaa bussi korttikin että pääsee liikkumaan, jos ei asu lähellä palveluja.. Se maksaa 50e jne.

Ei siitä paljoa jää kyllä. Ihmetyttää suuresti miten joku tuolla aiemmin kirjoitti pärjäävänsä hyvin tuolla rahalla. Lienee valehtelee. Itse en sossu aikoina ostanut MITÄÄN ylimääräistä. Tv oli ainut " ylimääräinen" mihin meni rahaa. En herkutellut, kaikki tuotteet oli halpis kamaa. Ripsivärin ostin 2kk välein, puuteriakaan ei ollut rahaa käyttä(äiti osti yleensä vaatteet).

Se on vaikeaa, hyvää tekis monelle kokeilla tuota. Uskoisin että monen mielipide muuttuisi.

Vierailija
13/20 |
08.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskujen jälkeen jokaiselle jää ruokaan 87.5e/kk. Me tullaan toimeen juu.

Vierailija
14/20 |
08.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on jokaisella oikeus käyttää tukia väliaikaisesti. Ei itseään tarvitse näännyttää, pitemmän päälle se tekee kipeäksi niin henkisesti kuin fyysisestikkin.

Itse kärsin sossu aikoihin erillaisista vitamiinien puutostiloista, ei ollut rahaa syödä tarpeeksi monipuolisesti.. Tilanne helpottui kun sain lääkäriltä ihan reseptillä vitamiineja, sossuhan maksaa vain resepti lääkkeet.

Vierailija
15/20 |
08.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

t.22

Vierailija
16/20 |
08.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni tuolla summalla pystyy elämään. Se ei ole paljon, mutta ei ei sen kuulukaan olla. Jos on päivät kotona, on todella helppoa vertailla hintoja, ostaa tarjoustuotteita ja seurata esim. ruokakauppojen erilaisia kampanjahintoja.. Ruoka ei tule kovinkaan kalliiksi. Minä en ikinä leiponut leipää enkä muutakaan, mutta muuten tein ruoat itse ja siihen meni rahaa enintään 150e/kk, joka on kuitenkin jo 5euroa/päivä. Sillä syö IHAN HYVIN! (mutta tottakai sitä rahaa saa kulumaan vaikka 20euroa jos haluaa)

Ei ole tarkoituskaan, että tuolla rahalla elettäisiin jotain luksuselämää, mutta ei sillä myöskään ruokajonoon tarvitse lähteä tai jos tarvitsee, niin kannattaa miettiä omia menojansa hieman!

-17 vai mikä lie.. En muista enää.

Vierailija
17/20 |
08.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei hyvin palkattu. Asumiskulujen jälkeen jää vielä vähemmän käteen. Onneks joskus saan hyvinpalkattuja keikkahommia, saa vähän taloutta balanssiin.

Vierailija
18/20 |
08.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintolainan lyhennyksiin menee 200 euroa kuukaudessa, joten no way.

Vierailija
19/20 |
08.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei tarvitsis maksaa muita maksuja, kuin ruuan, niin riittäis, mutta ei tolla maksella sähköjä, asumiskuluja, vaikka oma talo onkin, eikä muutakaan.

Vierailija
20/20 |
08.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän nelihenkisen perheen tulot kuopuksen vauva-aikana oli n. 500¿ (eli minimi äitiyspäiväraha, lapsilisät) ja se riitti aivan kaikkeen. Tietty lopulta kyllästyin ja marssin sossuun, mutta...

Pahimmillaan käytettävissä oli laskujen yms. jälkeen 8¿/päivä ja silti saatiin muksuille vaipat ja koko sakille ruokaa.

Jälkikäteen ajatellen on syöty paljon paremmin silloin kun rahaa oli vain vähän, kun piti suunnitella tarkasti jokainen kauppareissu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kahdeksan