Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muutto Helsingistä Kuopioon?

08.02.2006 |

Hei kaikki Kuopiolaiset!

Olemme suunnitelleet paluuta sukulaisten pariin Kuopioon n. 15 etelä-Suomessa vietetyn vuoden jälkeen. Hirvittävästi houkuttaisi luonto, rauha, lyhyet välimatkat, asumisen taso jne., varsinkin kun kohta meillä on kaksi lasta. Toisaalta emme tunne enää juuri ketään itsemme ikäisiä (n. 35v) ihmisiä, eikä mielenkiintoisia työtehtäviäkään ole paljon tarjolla. Olen kuullut, että useat " paluumuuttajat" ovat pettyneet elämään Savossa, ja palanneet takaisin etelään.

Onko sinulla kokemusta " paluumuutosta" - miten olet viihtynyt? Onko Kuopiossa helppo tutustua muihin perheisiisin, varsinkin jos tulee Helsingistä?

Olemme katselleet asuntoja mm. Haapaniemestä, Rönöstä, Petoselta, Särkiniemestä. Asuuko näissä paikoissa lapsiperheitä? Hirvittävän vähän Kuopiossa muuten on asuntoja (kt, rt, okt n. 4h+k+s, n. 200-250 000¿) tarjolla, aina on samat kohteet myynnissä?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
21.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska en asunut Kuopiossa muuttaessamme yli 10 pääkaupunkiseudulla vietetyn vuoden jälkeen takaisin Savoon, mutta vastaan silti :0)

Odotukset olivat suunnilleen samat kuin teilläkin eli luonto, rauha, halvemmat asumiskustannukset, sukulaiset. Miehelläni oli valmiina työpaikka, minulla ei ja silloin meillä ei vielä ollut lapsia. Onnistuin aika pian saamaan kivan työpaikan ja ostimme asunnon. Työpaikkojen kautta aika nopeasti tutustuimme molemmat uusiin ihmisin ja saimme sitä kautta ystäviä. Kouluaikaisia kavereita ei paikkakunnalla enää juuri asunut.

Kolme vuotta meni ihan ok, mutta pakko myöntää, että pekästään se luonto, oma rauha ja iso koti ei sittenkään ollut se juttu. Aika kultaa muistot, sanotaan ja asuminen näin aikuisiällä ei ollutkaan sitä samaa kuin silloin nuorena asuessani kotiseudullani.

Tottakai on asioita, jotka ärsyttävät asuipa sitten maalla tai kaupungissa ja täytyy löytää itselle paras vaihtoehto. Mua ärsytti samat naamat, jotka näin työpäivän jälkeen Cittarissa ja Prismassa. Tavallaan on kivaa kun ihmiset tuntee toisensa pienellä paikkakunnalla toisensa paremmin ja on enemmän " välittämisen" meininki, mutta sitten taas ei. Paljon oli tullut opiskelupaikoista ja työpaikoista hyviä sydänystäviä pääkaupunkiseudulle ja niitä kaipasin. Ehkä hieman turhamaisenakin kaipasin " Stokkalla pyörimistä" , kulkea tuntemattomana Hgin keskustassa ja ääntä ja tohinaa, nopeampaa elämän rytmiä, oikeastaan kaikkea sitä mitä juuri olin lähtenyt pakoon maalle :0)

Eli muutimme takaisin pääkaupunkiseudulle ja nyt kolmen vuoden jälkeen olen sitä mieltä, että takaisin muutto oli oikea ratkaisu meille. Mutta ilman maalla asuttuja vuosia ehkä vieläkin haikailisin takaisin kotiseudulleni.

Vierailija
2/3 |
21.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutimme kylläkin lännestä eikä etelästä vanhempien työn takia. En tykännyt asua sitten yhtään :( En ole vielä missään muualla kokenut sellaista selän takana p...puhumista kuin siellä päin.

Suvaitsevaisuudesta puhumattakaan, (me o´llaan suomen-ruotsalaisia). Kateus näkyy ja KUULUU. Etelästä tulevia pidetään leveilijöinä jne.

Tämä tietenkin vain mun mielipiteeni ja omia kokemuksiani, mutta.. Heti peruskoulun jälkeen muutin sieltä kauas ja olen kaikkea muuta kuin ikävöinyt takaisin!

Pikku hiljaa muukin perheemme sieltä lähti, helpottuneena, että osasivat lähteä pois : /

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
21.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

..mutta kyllä pari tuttavapariskuntaa on takaisin Kuopioon tullut mm. Helsingistä ja viihtyneet. Kuopiossa on about 90 000 ihmistä, joten kyllä mielestäni kaikenlaista ihmistä mahtuu mukaan, mutta toki jonkin mielestä kaikki savolaiset ovat samanlaisia... Itse oon asunut Kuopiossa noin 26 vuotta, siis koko ikäni, ja pois ei olla lähtemässä, vaan pikemminkin jäämässä (aletaan rakentaa). Tuo Saaristokaupunki esim. on varmasti ihanteellinen paikka lapsiperheelle ja jos haluaa luontoa lähelleen. Särkiniemestäkin pidän, tosin ehkä nykyään aika hiljainen paikka, Petosella on kivoja alueita lapsiperheille, samoin voisin kuvitella asuvani esim. Puijonlaaksosta. Särkilahtikin on kiva... Täällä tuntuu koko ajan kovasti nousseen hinnat, ja ehkä jopa laskevat jonkin ajan päästä... Uusista varsinkin saa maksaa, tosin saattavat olla esim. järvinäkymällä. En tiiä, oliko tästä mitään apua, mutta mielestäni luontoa on kivasti ja rauhaa, mutta myös ihmisiä..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kaksi