Kihomadoista!!!!!
Miltä ne nyt sit oikeen todellisuudessa näyttää? Olen kyllä lukenut kaikki mahdolliset sivustot, mutta haluaisin kuulla kokemuksen ääntä. Ystäväperheellä on matoja, ja olen kovasti etsinyt meiltäkin, mutta ei mielestäni ole vastaan tullut.. Pojat kyllä muutamia kertoja raapinut peppuja, mutta mitään ei ole näkynyt, edes illalla taskulampun avulla. Liikkuuko ne? Voiko tarttua alushousuihin? Liikkuuko kakan mukana? Onko siinä pinnalla, vai tarviiko tonkia? Olisin kiitollinen kaikista kokemuksista!!!
Kommentit (2)
Mun tuttavan lapsella on ollut ja on näkyneet ihan selvästi. Oireet alkaneet illalla ja kun on katsonut niin on näkynyt mato selvästi kurkkimassa pyllystä ja siis liikkunut. Eli ollut siten siinä pyllyreiän suulla, ettei kokonaan ole tullut se mato ulos vaan osittain ollut ulkona. Mielestäni netissä on jossain oikein hyvä kuvakin ollut kihomadosta ainakin joku vuosi sitten kun hain tietoa asiasta ja se mato on todella ohut valkoinen sentin pituinen.
Mutta sitten on niitä oireettomiakin kihomatojen kantajia ja jopa umpilisäkkeestä on löydetty kihomatoja eli ei ne ihan yksi selitteisesti näy siellä pyllyreiän suulla..
Jos kysyt lääkäriltä niin he sanovat neuvoksi ettei tarvi lääkitä ennen kuin on selkeästi oireet ja havaittavissa matoja..tämä esim. päiväkodeissa ohjeena eli jos siellä jollain lapsella on ollut matoja niin ei kaikki automaattisesti anna lääkettä lapselleen vaan seurailevat tilannetta ja jos oireita tulee niin sitten.. Oireet tartunnan saamisesta näkyy vasta noin 2kk kuluttua.
Kihomadot ovat noin sentin mittaisia valkoisia matoja. Joskus niitä voi sattumoisin nähdä illalla lapsen peräaukon ympärillä tai kakassa, mutta useinkaan niitä ei näe ollenkaan. Jos lapsella on oireita ja lähipiirissä tiedetään olleen kihomatoja, pitäisi koko perhe hoitaa.
Oireita on juuri etenkin ilta-aikaan ajoittuva peräaukon seudun kutina ja raavittu pylly. Jos lapsella on illasta toiseen kutinaa iltaisin, kannattaa ostaa kihomatolääkkeet koko perheelle ja pestä vuodevaatteet, yö- ja alusvaatteet sekä sellaiset lelut, joita vaikka pienet lapset työntävät suuhun. Käsienpesuun tulee kiinnittää huomiota ja opettaa lapset pesemään kätensä kunnolla. Kynsien pureskelu tulee lopettaa.