Mistä vakuutus asuntolainalle
Hei!
Kyselisinpä sellaista asiaa, että oletteko vakuuttaneet lainanne? Oltiin kyllä ajateltu jokin turva ottaa, mutta pankki ei sitä anna, jos maksuaika on olikohan se, yli 25 vuotta. Meillä on 28.
Olen koittanut etsiä netistä, mitkä vakuutusyhtiöt tarjoaisivat vastaavaa, mutta en ole löytänyt. Olen kuitenkin kuullut, että vakuutusyhtiöistä saisi vastaavan vakuutuksen. Vai olenkohan ollut ihan väärässä?
Kiitos etukäteen tiedoista
Kommentit (3)
ovat mielettömän kalliita. Meillä on sama ajatus kuin yllä: työkyvyn romahtaessa saadaan rahaa muista vakuutuksista. Sitä paitsi pankit joustaa aika hyvin lainanlyhentämisessä, jos on kyse vaikka väliaikaisesta työttömyydestä.
Itseasiassa juuri äsken kävin juttelemassa omassa vakuutusyhtiössäni lainan vakuuttamisesta. Päädyimme ottamaan henki- ja tapaturmavakuutukset. Lisäksi aiomme mahdollisesti säästää (rahastot tms.) pientä pesämunaa ns. pahan päivän varalla. Tuo säästäminen siis työttömyyden tai muuten vain ongelmien varalle.
Henki- ja tapaturmavakuutukset tulevat meidän tapauksessamme maksamaan vain kolmasosan pankin takaisinmaksuturvaan verrattuna. Tietysti säästäminen nostaa " kuukausierää" , mutta säästetyt rahat ovat koska tahansa nostettavissa ja käytettävissä, toisin kuin " työttömyysvakuutuksen" kuluvat varat takaisinmaksuturvassa. Mielestäni tämä on siis parempi vaihtoehto.
Vertaile ihmeessä vaihtoehtojasi, ainakin minä yllätyin :-)
Minusta ei kannatakaan vakuuttaa lainaa, vaan maksukyky. Ota/ottakaa ihan normaalit henki- ja työkyvyttömyysvakuutukset, joihin luonnollisesti valitsette niin isot korvaussummat, että niillä hoitaa tarvittaessa lainan pois. Nämä ovat minun kokemukseni mukaan edullisempia kuin pankkien tarjoamat lainaturvat, jotka ainakin joissain tapauksissa täytyy vieläpä maksaa etukäteen koko laina-ajalle eli käytännössä niitä varten on otettava lisää lainaa.