Omat rahat vai yhteiset rahat??
Ihan lyhyesti näin alkuun, onko teillä miehen kanssa omat rahat vai yhteiset rahat ja miten asutte? omilla rahoilla tarkoitan että jaatte laskut ym kulut kotenkin puoliksi ja yhteisillä tarkoitan että ei ole väliä mitä rahoja mihinkin käyttää.
( kerron myöhemmin lisää )
Kommentit (27)
meillä ei ole edes väliä kumman lompsan ottaisi mukaan shoppailemaan.
(siis omassa tai pikemminkin pankin)
Omakotitalossa ja kaikki maksetaan yhteisesti ja lopuilla eletään. Siis?
Molemmat laittavat yhteiselle tilille rahaa josta menevät lainat, laskut ja muut yhteiset menot.
yhteiset lainat ja laskut maksamme yhdessä suurinpiirtein puoliksi, omat laskunsa (tyyliin puhelinlasku) maksaa kumpikin itse. Tähän pyritään, mutta kumminkin loppupeleissä kaikki raha on yhteistä....
Meillä molemmilla on omat tilit.
Sitten on kolmas tili, jonne kumpikin laittaa tietyn prosenttimäärän saamastaan palkasta. Tältä kolmannelta tililtä maksetaan ruuat, laskut, lapsen menot ym.
Mitä omalle tilille jää, sen saa käyttää kuinka tahtoo olematta selitysvelvollinen toiselle.
Loistava, reilu ja tasa-arvoinen systeemi tähän elämäntilanteeseen :)
Miehen bruttotulot 2500e/kk. Minulla vaihdelleet 300-1500e/kk välillä. nyt taas lähempänä 1500e/kk ensi kuusta lähtien. Jaamme laskut sen mukaan mitä tileille tulee.
Me ollaan perhe. Me asutaan okt:ssa (omistus 50/50), meillä on 3 lasta ja rahat on 100% yhteiset. Molemmat käydään työssä.
Mä en käsitä sellasia jotka väittävät olevansa perhe, lapset ja kaikki ja sitten parutaan jostain sun ja mun rahoista.
Mitä siitä tulee jos äiti sanoo että hänen kotihoitotukensa on hänen rahaansa ja mies elättää perheen? Mitäs sitten kun se mies sanoo että elätäppä itse perhe sillä tuellas. Kyllä mun mielestä perhe on " yritys" jossa vanhemmat ovat molemmat mukana 100% tuloihin katsomatta.
Tai jos talo on miehen nimissä niin pitääkö naisen maksaa vuokraa että saa yhteisten lasten kanssa asua siellä.
Omilta tileiltä sitten omat menot. Ennen kun lapsi syntyi oli omat tilit pelkästään ja laskuja maksettiin vuorotellen.
Meillä sekalainen systeemi, eli omat tilit on molemmilla. Kumpikin maksaa laskuja, jotenkin on vakiintunut tietyt laskut toiselle ja tietyt toiselle. Loppumenoja makselee se, jolla sattuu rahaa olemaan. Omalta tililtä tietysti käytetään ns. omiin menoihin rahoja kuten halutaan. Toki suuremmista hankinnoista keskustellaan. Vuokralla asutaan ja lapsia on kaksi (en muista enää mitä kysyttiin :)
en ymmärrä miten joillain ei ole yhteiset rahat jos on yhteisiä lapsia ja yhteinen elämä.tunnen tälläisiäkin ihmisiä.ihmetyttää suuresti.(omat tilit meillä on.)
Vierailija:
Miehen bruttotulot 2500e/kk. Minulla vaihdelleet 300-1500e/kk välillä. nyt taas lähempänä 1500e/kk ensi kuusta lähtien. Jaamme laskut sen mukaan mitä tileille tulee.
Omat hömpötykset maksaa kumpikin itse. Erittäin hyvin toiminut, en jaksaisi kerjätä lupaa jokaisen puseron ostoon tai tivata toiselta, miksi tililtä on häipynyt niin ja niin paljon rahaa. Mutta tämä meidän tyyli ei sovi kaikille.
Omakotitalossa asutaan.
Asumme omistusasunnossa rivarissa, joka on paljolti pankin vielä. Kolme lasta, itse olen nyt nuorimman kanssa kotona. Aina on ollut yhteiset rahat, silloin kun mies opiskeli ja minä kävin töissä, silloin kun olimme molemmat rutiköyhiä opiskelijoita ja toinen sai perintöä, kun olen ollut lasten kanssa kotona, kun olimme molemmat töissä....
Kaikki rahat on yhteisiä. Jos toinen haluaa ostaa jotain isompaa itselleen, niin sitten täytyy hieman kysäistä toiselta. Meillä on yksi lapsi. En voisi kuvitellakaan, että meillä olisi erilliset tilit. Ollaan perhe ja maksetaan myös kaikki yhdessä. Miehellä paremmat tulot, mutta ei ole kyllä koskaan sanonut, että suurempi osa kuuluisi tavallaan hänelle.
ja tilisiirtoja tehdään tarpeen vaatiessa. Mulla myös säästötili itselläni johon mieskin välillä laittaa. Yhteistä tiliä ei olla tarvittu, tunnuksilla saadaan siirrettyä helposti rahaa toiselle jos tarvis. Lainanhoitotili avattais jos otettais asuntolaina mut tuskin koskaan otetaan.
jos kummalakin on vain omat tilit? onko teidän tulonne melkein samat? Siskollani on paljon huonompi palkka kuin miehellänsä ja silti heillä on omat tilit ja asuntolainakin puoliksi. Minusta se on jotenkin epäreilua huonompi tuloisempaa kohtaan. Mutta sen ukko onkin pihi:) Tietenkin kukin perhe tavallaan. Antakaapa esimerkkejä!
mutta joskus jos haluan jotain, jota mieheni ei suostu ostamaan sanon että " no ostan sit omilla rahoilla" eli ne roposet jotka sattuu olemaan mun tilillä :) yleensä mies maksaa vuokran ym laskut, mä oman puhelinlaskun ja ruokakulut.