Suomalaisten elintaso vapaapudotuksessa
Vielä pari vuotta sitten täälläkin oltiin kuin lama olisi vain joku abstrakti asia joka ei koske arkielämää mutta nyt sitten alkavat vaikutukset näkyä. Elintaso tulee suurella osalla putoamaan palkkojen laskun, työttömyyden kasvun, verojen ja maksujen korotusten myötä paljon enemmän kuin muutama vuosi sitten pelättiin. Ostovoimasta häviää 20-40 %. Mitään nousua ei tule vaan Suomi on 10 v päästä paljon köyhempi kuin nykyään. Minä luulen että nuo Kalasataman, Pasilan ja Jätkäsaaren ikuisuus rakannushankkeet odottavat vielä silloinkin aikoja parempi. Pk seutu voi saada muuttovoittoa muualta maasta mutta mitä sitten? Työttömyys tulee kohamaan vain uuten ennätykseen.
Minä luulen että pk seudulla tullaan irtisanomaan valtiolta ja kunnista lähivuosian 10 000 henkeä. Matti Vanhanen kehuin kuinka globalisaatio joka on uusliberalistisen politiikan toinen nimitys on ollut Suomelle menestystarina. Se on ollut menestys vain kapitalistille joka on saanut viedä vapaasti pääomia pois Suomesta. Tavalliselle kansalle se on suurin onnettomuus sitten sotien. Suomen hyvät ajat joita kesti varsinaisesti vain 70-80 luvun ovat nyt ohi kenties lopullisesti. Viisaiten tekevät ne jotka vain kykenevät muuttamalla muualle missä on vielä edellytykset elämän rakentamisell.
Kommentit (30)
Onneksi ei ole lapsia.
Itse sain elää ihan hyvän elämän ja sain hankittua jokseenkin sen mitä halusin.
Enpä tiedä että säästyykö luonto kuitenkaan, sillä tässä käy niin, että rikkailla on varaa mällätä ja he myös mällää. Köyhillä ei ole varaa edes perustarpeisiin. Väestö jatkaa kasvuaan kaikesta huolimatta. Kaikki on kapitalismin tulosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Läpätilää.. kaikki ei ole.niin mustavalkoista.. kokoajan myös tulee uusia työpaikkoja. Se mitä elintasoon tulee, on jokaisen henkilökohtainen valinta. Vaikka palkat laskisi se ei tarkota välitöntä elintason laskua. Itse päätät mihin rahasi laitat. En ainakaan suostu Suomen valtion perseraiskaamaksi.
Suorastaan sairasta puhetta. Niin pahasti heittää tuo todellisuuden taju. Huolestuttavaa kun näitä sankareita ei ole vain yksi tai kaksi. Suomi nousuun!
Kohta vinkuu Kokoomusta äänestänyt wannabe porvari kun palkka alenee helposti ylit tuhannella eurolla vuodessa kun pakkolait tulevat voimaan. Palkkojen laskun ja veronkorotusten myötä elintason lasku alkaa näkyä oikein tosissaan niidenkin pussissa jotka ovat säilyttäneet työnsä. Veikkaan että ensi vuonna vähittäiskauppa aloittaa syöksylaskun. Työttömyys tulee kasvamaan räjähdysmäisesti kun viennistä ei tule mitään apua vaikka palkkoja laskettaisiin. Suomalaiset elävät nyt velalla ja säästöillä mutt kummatkin loppuvat muutaman vuoden kuluessa. Suomi ei kuulu enää edes vauraiden pohjoismaiden ryhmään ja muutaman vuoden päästä elintaso ero Viron kanssa on tasoittumassa eli suomalaisista tulee pohjoismaiden ryysyläisköyhällistöä. Nillä nuorilla ja miksei vanhemmillakin joilla on edellytyksiä kannattaa miettiä nyt vakavasti muuttamista jonnekin toiseen maahan jossa on mahdollista saavuttaa siedettävät elinolot.
Tämänkertainen romahdus on globaali. Viimesijainen syy on väestönkasvu, se vie kaikki resurssit vaikka kuinka säästettäisiins, aiheuttaa levottomuuksia ja alentaa yksilön elämän arvoa.
Jos saatte maata vaikka perinnöksi, älkää myykö sitä jos ei ole pakko. On edes joku paikka missä voitte asua ja viljellä kun lopullinen hyvinvointivaltion romahdus tulee.
Mikä on tämä kammottava köyhyys joka teitä vaanii? Miten kaikki ripsi-kynsi-tatuointistudiot pysyvät pystyssä? Minun nähdäkseni työttömien ja pienituloisten rahoilla. Niillä satasilla saa aika paljon ruokaa tai vaikkapa sen laadukkaan talvitakin.
Voi AP-rakas, kun et vielä silloin syyskuussa osannut edes aavistaa, missä tilassa ollaan nyt...
Vierailija kirjoitti:
Voi AP-rakas, kun et vielä silloin syyskuussa osannut edes aavistaa, missä tilassa ollaan nyt...
...ja näin kahdeksan vuoden jälkeen olemme jo hieman syvemmällä.
Jos lainarahalla pyörivän julkisen sektorin osuus poistetaan BKT:sta,Suomi on köyhä.
Säästittekö yhtään?