Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saada vauvan suu auki, että sinne sais ruokaa? ov

Vierailija
06.02.2006 |

Siis kuinka saada vauva (10kk) syömään kiinteitä, kun suu pysyy yleensä tiukasti kiinni? Toisena ongelmana on malttamattomuus pysyä paikallaan ja huitovat kädet. Vauvalla ei siis, nälkäisenäkään, ole mielenkiintoa syödä lusikasta. Tuttipullo kyllä kelpaisi hyvin.

Kiinteitä on tarjottu 4 kk:sta asti, ja yhtä hankalaa on koko ajan ollut. Makeat soseet menee hiukan helpommin. Vielä pari kuukautta sitten vauva kakoi pahana pitämään ruokaa niin kauan, että sai oksennettua. Tämä vaihe on onneksi mennyt ohi.

Ja omasta mielestäni olen yrittänyt jo kaikenlaista. Eri ruokia, vaihtaa ruokailupaikkaa. Itse olen pysynyt rauhallisena ja yrittänyt välttää tuputtamista. Nyt kuitenkin vauvan kasvu pysähtyi täysin viimeisen kuukauden aikana, joten jollain tavalla pitäisi saada ravintoa menemään...

Kiitos vaivaantuneille!

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
06.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse varmaan antaisin sitten niitä makeampia soseita ja vaikka velliä pullosta vähän useammin.Tulisi ainakin jotain ravintoa,eikä kasvu kärsisi.

Vierailija
2/15 |
06.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

syömättömyyskausi tulee vaihdellen mutta jos hän ei ole koskaan kunnolla syönyt ...

Kannattaa kysyä neuvolasta, kiva että itse olet jaksanut olla noin rauhallinen. Itselläni meinas käämi palaa kun omalla tenavalla oli välillä noita kausia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
06.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen yrittänyt tällaisia:

1)Teen syömisestä hauskaa ja hienoa ison pojan hommaa. Kehun kun vähänkin menee.

2) Jos ei halua syödä, osoitan itse mielenkiintoa ruokaa kohtaan " äiti syö sitten" , " nam kun on hyvää" -tyyliin.

3)Kiinnitän lapsen huomion toisaalle ja pidän taukoa.

4)Yritän olla kiinnittämättä huomiota liikaa siihen, että lapsi ei HALUA syödä. Unohtaa sen itsekin jossain vaiheessa.

Ehkä oletkin jo yrittänyt näitä kaikkia. Tsemppiä, yritä olla menettämättä hermojasi!

Vierailija
4/15 |
06.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millanen lusikka sulla on, muovinen vai metallinen? Voisko johtua tällasista seikoista?

Vierailija
5/15 |
06.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kun sitten syö makeita hyvin niin sitten niitä " ruokakiinteitä" . Ensin vaikka lusikallinen ja sitten namia päälle. Toimi mun lapsella.

Vierailija
6/15 |
06.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut purkkiruokia, niitä ihan sileitä 5kk ikäisille tarkoitettuja? Meidän lapsi oli hyvin ronkeli ruoan kanssa ja kelpuutti vain ja ainoastaan noita 5kk ikäisille tarkoitettuja soseita ja niistäkin vain kahta lajia.. Niitä siis söi vaan ruoaksi, mikään muu ei kelvannut. Lisäksi kädessä piti olla aina jotain näprättävää, että riitti mielenkiinto edes hetkeksi aikaa syömiseen. Ruoan kanssa tarjosin myös aina vähän makeaa sosetta, kyytipoikana. Näin saatiin lapsi ruokittua, muuten ei syönyt mitään. Onneksi nekin jutut ajastaan helpottivat vaikka toivottomalta aika usein tuntui ja itkua tuli itse väännettyä asian suhteen. Noin 1½ vuotiaana alkoi ruoka maistumaan paremmin ja karkeatkin ruoat alkoivat uppoamaan.

Lapselle ei tarvitse tulla kuin yksi huono kokemus syömisestä niin kierre on valmis. Hän kyllä muistaa sen, että ruoasta on tullut paha olo, oksennus tai että se on tuntunut ikävältä suussa (kokkareet). Tällä ongelmalla on ihan nimikin, mutta hatara pääni ei sitä nyt tietenkään muista. Tärkeää on olla tuputtamatta sitä ruokaa ja todellakin tarjota vain paria ruokaa, ei liian laajaa valikoimaa edes kannata yrittää. Kunhan ees alkuun pääsette syömisessä ja se alkaa sujumaan, niin sitten vasta laajennat valikoimaa.

Kasvun pysähtyminen on vakava asia. Toivottavasti saat neuvolasta myös tukea ja ohjeita ja mene tarvittaessa lääkäriin!

Toivotan teille hyvää ruokahalua! :)

Vierailija
7/15 |
06.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

5: kaikkia noita on yritetty. 6: sekä metallisella että eri värisillä muovilusikoilla tulos on sama, kun saa itse toisen lusikan käteen, leikkii sillä. Neuvolassa annettiin ylimääräinen aika kasvun seurantaa varten, ehkä auttavat enemmän, jos uhkaa jäädä 9-kiloiseksi :) . Vauva siis ollut pieni syntymästään lähtien, mutta kasvoi hyvin maidolla puolivuotiaaksi asti.

Niin ja todellakin jokainen ruokailukerta on sitä kikkailua, että saa menemään esim. 5 lusikallista 20 minuutissa. Olenkin miettinyt, että kun puurot, joihin lisään hedelmää tai marjaa, uppoavat kohtuullisesti, niin kasvaisikohan poika niillä... Tähän asti olen yrittänyt antaa liha-kasvissoseita päivällä, puurot pelkästään aamulla ja illalla.. ap

Vierailija
8/15 |
06.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

alotin kiinteät kun vauva oli 6kk ja 8-kuisena suu aukesi ekan kerran. Sillon yhtäkkiä avasi suun moneen otteeseen kun sai valmista hedelmävauvapuuroa.

Siitä sitten annoin alussa vain niitä makeita soseita ja puuroa ja vasta pikkuhiljaa (kun syöminen oli tullut tutuksi) kasvissoseita. Vauva nyt 10kk ja syö ihan hyvin kaikenlaista, tosin vaan niitä 4-kuisten purkkiruokia. Niin ja jos lattialta sattuu löytymään esikoisen tiputtama pipari niin se kyllä maistuisi. En ole vielä stressannut karkeammasta ruuasta, mulle on tässä vaiheessa jo riemuvoitto että vauva syö.

Vierailija
9/15 |
06.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen antanut usein " kokkareista" ruokaa saaden lapseni oksentamaan, jonka hän tulee muistamaan ikänsä... Siis tuossa varmasti perää, en ehkä ole osannut sitä omalla kohdallani ajatella...

Niin ja ne 5kk soseet menevät ehkä astetta paremmin. Edelleen ap

Vierailija
10/15 |
06.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt mä sen sanan muistin! Eli voimakas vastenmielisyys ruokaa kohtaan. Saattaa aiheutua yhdestäkin huonosta kokemuksesta, esimerkiksi pahoinvoinnin tai syöntipakon seurauksena.

Tämä on meilläkin siis koettu ja yli ollaan päästy. Jaksa vain uskoa siihen että se syöminen vielä paremmaksi muuttuu ja yritä olla stressaamatta asiasta, sekin nimittäin vaikuttaa paljon. Herkät lapset vaistoavat kyllä..

9

Vierailija
11/15 |
06.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos toimit nopeasti, ehdit laittaa lusikallisen ruokaa suuhun ennen kuin lelu sinne ehtii. Kummipojalla onnistunut " huijaus" .

Vierailija
12/15 |
06.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

katsomaan imuria ja samalla voit kätevästi survoa rukaa suuhun. (kaverini vinkki, näinkin kun syötti lastansa tällä keinolla)

Vierailija
13/15 |
06.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile antaa maissinaksuja. Ne sulaa suuhun ja oppii sillä tavoin syömään myös karkeampaa ruokaa. Niitä myydään ainakin S-marketeissa ja ovat ilman suolaa ja lisäaineita. Sellainen hänelle käteen että voi imeskellä ja välistä annat niitä 5 kk soseita hänelle.

Vierailija
14/15 |
06.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenna rikkaimurin ostoon :D

Tuolla oli tuo toinenkin ketju vähän isomman syömättömyydestä, niin lohdutti vähän.

En muuten ole stressannut ennen kuin viime viikon neuvolakäynnin jälkeen, kun kuulin, että kasvu pysähtynyt. ap

Vierailija
15/15 |
06.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule, 6kk:n imetyksellä ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Kaksi isompaa lastani on myös alottaneet 6-kuisena kiinteät ja mitään vastaavaa ongelmaa ei ollut. Ihan se on yksilökysymys ja olen aika varma että jos olisin alottanut aikasemmin niin tytön herkkä vatsa olisi saanut slaagin ja syöminen ei onnistuisi vielä tänä päivänäkään! Ja eikös ap ollut alottanut 4-kuisena.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän seitsemän