Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka pitkiä on lastenne hoitopäivät?

06.02.2006 |

Ihan mielenkinnosta kyselen, että kuinka pitkiä on lastenne hoitopäivät? Monelta viette lapsen/lapset aamulla hoitoon ja monelta ne iltapäivällä haetaan? Entä kuinka kauan itsellänne, kuluu työmatkaan ja millä kuljette työmatkat? Oletteko tehneet jotain erityisjärjestelyitä työmatkojen suhteen?

Itsellä on se tilanne, että lapset (5v ja 1,7 v) ovat päiväkodissa ja minusta lasten hoitopäivä tuntuu tosi pitkältä, vaikka se on nyt niin minimissään kuin olla voi. Lasten hoitopäivä on siis 7, 5 tuntia. Itse kuljen töihin autolla ja vien aamulla lapset tarhaan. Minulla kuluu matkaan aikaa yhteensä 1 tunti lasten vieminen mukaan lukien. Mies taas hakee lapset iltapäivällä tarhasta ja he ovat kotona klo. 15.30. Itse olen kotona n. klo. 17. Tuntuu, että nämä työpäivät ovat ihan liian pitkiä ja haluaisin jotenkin lyhentää päivää. Olen miettinyt muuttoa lähemmäs työpaikkaa, jotta työpäivä lyhenisi sen myötä, koska työmatkoihin kuluu lähes kaksi tuntia päivässä. Tuntuu niin rankalta, kun haluaisin olla enemmän lasten kanssa, mutta työ vaatii oman panostuksensa.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
06.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis viemme miehen kanssa pojan yhdessä hoitoon. Hoitopaikassa olemme noin 7.40 ja sieltä mies jatkaa töihin autolla ja minä metrolla keskustaan. Iltapäivällä mies hakee 15.30 - 16.30 välillä. Jos minä joudun hakemaan niin en ehdi hakea ennen 16.30. Joten pahaimmillaan pojan hoitopäivä noin 9 tuntia.

Onneksi joskus mummot hakee aikaisemmin jos heillä sattuu olemaan vapaa-päivä.

Olisi kyllä kiva saada se hoitoaika lyhennettyä mutta kun molemmilla ns 8-16 työ niin ei voi mitään.

Vierailija
2/4 |
07.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on surtu lapsen pitkää hoitopäivää, mutta emme juuri ole keksineet konstia lyhentääkään sitä. Mies tai minä vie hoitoon autolla noin 8.15-8.30 ja noutaa vastaavasti 16.15-17.00. Työmatka kestää minulla noin 45 min yhteen suuntaan ja miehellä noin 30 min. Kummallakin on virallisesti 7,5h työaika, mutta joustoja vaaditaan yleisesti (IT ja konsulttiala). Siksi vienneistä ja noudoista sovitaan viikoittain/päivittäin ja itse ainakin olen päätynyt toisen luokan työntekijäksi, koska en voi osallistua enää neljän jälkeen palavereihin. Ennen lasta molempien työpäivät kestivät noin kuuteen. Toki joskus on mahdollista lyhentää työpäivää eli pitkällä aikavälillä työaika on sopimuksenmukainen, mutta lapsen kanssa pitää jokainen päivä saada toimimaan; ei vain perjantai. Ja harmillisesti päivähoitokin on huomautellut pojan pitkistä päivistä ja ehdotellut minulle lyhennettyä työpäivää... Olen kokeillut parin kuukauden ajan tuota lyhennettyä, mutta koska töiden määrä ei vähentynyt, ei homma onnistunut eikä kannattanutkaan. Ja pojan sairastuessa minun oli kuitenkin tehtävä hommani vaikka ylitöinä, joten sain vähemmän palkkaa ja keräsin ylityötunteja. Hankala juttu. En ymmärrä miten vanhemmat - ja lapset selviävät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
08.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...siis se, että vanhempia syyllistetään tuolla tavalla! Jokaisella on elämäntilanne omanlaisensa - toinen voi pitää lasta lyhyempiä päiviä hoidossa, kun taas toinen on pakotettu pitämään ns. täyspitkää päivää. Eli mielestäni on kyllä kummallista, jos päivähoidosta aletaan huomauttelemaan päivän pituudesta. Sitä paitsi ei lapsenne hoitoaika nyt ihan mahdottomalta tunnu. Yritä kestää!

Toinen pointti on tuo työpaikan suhtautuminen " lapsellisiin" . Olenkin joskus sanonut, että nainen on aina väärässä iässä, jos ajatellaan työelämää. Nuorena pitäisi olla työkokemusta, ja kun pääset töihin, niin olet siinä mielessä huono työntekijä, että saatat alkaa tehtailemaan lapsia. Kun sinulla on lapset, niin olet silloinkin huono, koska lapset sairastelevat tms. Ja vihdoinkin, kun lapsetkin olisivat jo isoja, olet liian vanha!! Tämä tietenkin karrikoiden...

Itselläni on tilanne se, että työt odottavat ensi viikosta lähtien. Työmatkaa kertyy melkein 60 kilometriä suuntaansa, ja vielä kun kuljen julkisilla liikennevälineillä, tulevat matkat viemään noin 1,5 tuntia suuntaansa, ja tuohonkin vielä lisätään puolen tunnin kävelymatka linja-autoasemalta kotiin. Eli joudun viemään lapset hoitoon n. kello 7.15, ja mies pääsee hakemaan heidät vasta noin kello 16.30 - 17.00. Eli siinä päivän pituutta.

Ja nyt tietenkin joku sanoo, että lyhennettyä päivää pitäisi tehdä, koska lapset on tähän maailmaan saattanut... Valitettavasti nykyaikana maailma on niin " kova" , että täytyy laskea myös tuota taloudellista puolta - asuntolainat, matkakustannukset, hoitomaksut, jotka nekin on maksettava, saati sitten muut menot. Eli ainakin itselläni työssäkäyminen osa-aikaisena olisi plus miinus nolla, kun palkasta vähennetään nuo pakolliset matkat sekä lasten hoitomaksut. Valintoja on tehtävä, ja elämää ajateltava myös rahallisesti, vaikka se raskaalta tuntuukin... Eli kovalta tuntuu tällä hetkellä, mutta on vain puskettava eteenpäin.:)

juppis:

Meillä on surtu lapsen pitkää hoitopäivää, mutta emme juuri ole keksineet konstia lyhentääkään sitä. Mies tai minä vie hoitoon autolla noin 8.15-8.30 ja noutaa vastaavasti 16.15-17.00. Työmatka kestää minulla noin 45 min yhteen suuntaan ja miehellä noin 30 min. Kummallakin on virallisesti 7,5h työaika, mutta joustoja vaaditaan yleisesti (IT ja konsulttiala). Siksi vienneistä ja noudoista sovitaan viikoittain/päivittäin ja itse ainakin olen päätynyt toisen luokan työntekijäksi, koska en voi osallistua enää neljän jälkeen palavereihin. Ennen lasta molempien työpäivät kestivät noin kuuteen. Toki joskus on mahdollista lyhentää työpäivää eli pitkällä aikavälillä työaika on sopimuksenmukainen, mutta lapsen kanssa pitää jokainen päivä saada toimimaan; ei vain perjantai. Ja harmillisesti päivähoitokin on huomautellut pojan pitkistä päivistä ja ehdotellut minulle lyhennettyä työpäivää... Olen kokeillut parin kuukauden ajan tuota lyhennettyä, mutta koska töiden määrä ei vähentynyt, ei homma onnistunut eikä kannattanutkaan. Ja pojan sairastuessa minun oli kuitenkin tehtävä hommani vaikka ylitöinä, joten sain vähemmän palkkaa ja keräsin ylityötunteja. Hankala juttu. En ymmärrä miten vanhemmat - ja lapset selviävät.

Vierailija
4/4 |
08.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

pojan hoitopäivä on noin 8-8,5 h. Isä vie pojan hoitoon noin 7.30-8 ja minä haen hänet noin 16-16.15. Minulla menee työmatkaan julkisilla puoli tuntia, mutta pojan hoitopaikka ei ole ihan matkan varrella, joten kotimatka kestää kyllä vähän pidempään. Mies menee autolla töihin vartissa.