Hoitovapaalta töihin raskaana
Vielä ei ole tuollainen tilanne enkä tiedä tuleeko, mutta näitä asioita pyörittelen mielessäni, milloin olisi sopiva aika pikkukakkoselle, milloin palaan töihin ykkösen hoitovapaalta...
Tuntuu että ihanteellisinta meille olisi noin kolmen vuoden ikäero (mikä ei tietenkään ole itsestäänselvää, että se onnistuu) ja se tarkoittaa sitä, että menisin lasten välissä hetkeksi töihin, sillä suunnitelmissa on olla kotona kunnes ykkönen on 2-vuotias. Eli JOS onnistuisin raskautumaan nopeasti, niin olisin jo raskaana töihin palatessani.
Tilanne ei takuulla olisi mitenkään harvinainen, mutta silti tulee mieleen työnantajan suhtautuminen. Heillä on siellä sijainen joka joutuu pois ja sitten hetkellisen pistäytymiseni jälkeen olisi taas opetettava uusi ihminen. Ja sitten vielä raskausajan mahdolliset sairauslomat, kun edellinen raskauskaan ei ilman niitä mennyt.
Sellaistahan se kait on ja niinhän se menee. Mutta kertokaahan kokemuksia ja ajatuksia hoitovapaalta jo raskaana töihin palanneet.
Kommentit (10)
Haluttiin lapset pienellä ikäerolla ja tulin raskaaksi heti, kun pikkukakkosta alettiin yrittää :o) Esikoinen oli 1 v 3 kk, kun palasin töihin ja kerkesin olla töissä 6,5 kk ennen kuin jäin uudelleen vauvalomalle.
Työnantaja suhtautui vallan mainiosti - kaikki väittivät tietävänsä, että olen uudelleen raskaana jo ennenkuin siitä hyvissä ajoin töissä kerroin. Minulla oli sijainen ensimmäisen vauvaloman ajan ja hänet vakinaistettiin toiseen tehtävään minun töihinpaluuni jälkeen. Hän tuli kuitenkin takaisin minun hommiini uuden vauvalomani ajaksi (ja on siinä syksyyn saakka, jolloin palaan lyhyeltä hoitovapaalta) ja hänelle otettiin toisiin tehtäviin sijainen.
Minä sanoisin, että mene ihmeessä töihin, jos siltä tuntuu! Itse pidin hyvänä ratkaisuna käydä pistäytymässä " aikuisten maailmassa" vauvojen välillä :o)
Miksi mennä pistäytymään töihin? Itse ainakin olen ajatellut mennä käymään töissä RAHAN takia, saa paljon paremman äitiyspäivärahan.Mulla samanlaiset ajatukset, tosin raskaaksi täytyy tulla lähikuukausina.
Ja haluasin kertoa sinulle meidän tarinaamme, vähän toiselta kantilta katsottuna, sama tilanne siis kuitenkin...
Myös minä aikoinani esikoisen hoitovapaata lopetellessa kierin ajatuksissa miten työnantajani ja työkaverit suhtautuvat jos olen kakkoselta raskaana jo valmiiksi kun palaan töihin. Jo esikoista odottaessani pyörittelin syyllisyyden tunteita kun olin juuri saanut vakinaisen työpaikan kun ilmoitin raskaudestani, eihän siitä edes työkaverit pitäneet, eivät kaikki edes onnitelleet. Kiltti tyttö kun olen, pahoitin mieleni ;)
No, sitten ensimmäisenä hv:n jälkeisenä päivänä oli tarkoitus tehdä plussatesti, mutta ei sitä plussaa tullutkaan. Eikä tullut sitä seuraavana yrityskierrolla eikä vielä pitkään aikaan! Työvisiitistäni näyttikin tulevan pidempi kuin osasin edes kuvitella. Kun lapsenpuute alkoi kalvaa elämääni, ajatus työyhteisön mielipiteistä perhettämme ja elämäämme koskevissa asiossa alkoi tuntua todella vähäpätöiseltä. Mitä niillä lopulta on väliä, elämä on jossain ihan muualla. Niinpä kun se plussa paukahti reilun vuoden yrityksen jälkeen, voin kertoa että kerroin aikanani työnantajalle ja työkavereille hymyssä suin onnestamme ja kenellekään ei jäänyt epäselväksi kuka on maailman onnellisin ja nauttii täysillä tilanteesta :)
Eli tämä vain siksi että näkisit asian toiseltakin kantilta, ei se työelämä vaan perhe ja lapset :)
Eihän siitä ehkä pidetty, mutta eipä minulle näytetty pitkää naamaakaan. Eli pomot osasivat suhtautua asiaan oikein. Käväisin siis töissä 3.5 kk, syinä rahaan verrattavien etuisuuksien jatkuminen taas vuoden eteenpäin. Äitiysrahaan ei vaikuttanut, koska edellinen on niin pieni, että sain saman ä-rahan kuin hänestä.
saa samana kun ekasta lapsesta. Eikös se mene jotenkin näin nykyään? Eli siis rahan takia ei tarvitse " pistäytyä" töissä jos ennen ekaa lasta ollut työelämässä.
Ei sillä että onnistuisi tuo ikäeron laskeminen aina ;) Mutta ota huomioon ja selvitä lisää aiheesta jos et tiennyt.
palasin äippälomalta töihin ja olin raskaana. olin 3kk töissä. Esikko oli kotona, työmme sallii sen.
Ei meillä ainakaan ollut mitään ongelmia. Sama sijainen tuli takaisin, kun oli mun hoitolomallakin. Ja oli ihan kiva pistäytyä töissä, etteivät taidot päässeet aivan unohtumaan. Pitkän kotonaolon jälkeen se töihinmeno olisi varmasti vielä tuplasti vaikeampaa.
Kareen
Itse olin 6 kuukautta töissä niin saa sen 3 kuukauden palkan kun jää taas äippälomalle.
Esikoinen oli 1v2kk kun aloitin työt hoitovapaan jälkeen. Toista oltiin yritetty jo reilu puoli vuotta ja kun ehdin olla töissä vajaa kuukauden, näytti testi vihdoin plussaa. Tuntuihan tuo aluksi hieman omituiselta työnantajan puolesta, että jään taas pian pois töistä, mutta halusimme kuitenkin lapset pienellä ikäerolla (2v.). Ja todellakin oli kiva vuoden kotonaolon jälkeen käydä päivttämässä taitojaan työelämässä ja saada välillä aikuiskontaktejakin, vaikka ei niitä kauheasti kotona ollessaankaan puuttunut. Nyt taas odotan entistä innokkaammin mammaloman alkua kun pää on tuulettunut taas reilun 7kk ajan töissä ja näin jaksan varmaan taas kotona paremmin seuraavan vuoden. Kyllä meillä raha ratkaisi, että menen töihin esikoisen ja kuopuksen välillä ja saan useamman kuukauden tienattua taas jemmaan rahaa, hoitovapaalla kun ei pääse tienaamaan. Saa saan lisäksi 3 ensimmäiseltä mammakuukaudelta kunnon palkkaa ;) Pomo oli iloinen raskaudestani, kuten työkaverinikin, harmi vain että ensimmäisen kotonaolo jakson aikana töissä tapahtui sellaisia muutoksia, että nyt olen firmassamme ainut, joka tekee tämän alan hommia, näin näin ollen näiden parin 7kk aikana tunnun olevani lähes korvaamaton talolle. Jollen olisi nyt raskaana, olisin varmaan päässyt etenemään urallani korkeammalle, mutta enpä sitä enää harmittele, kun masussa potkii jo uusi ihana tulokas :)
Hei!
Miksi menisit pistäytymään töihin kun ensimmäinenkin on vielä noin pieni? Kotihoidon tukeahan saa 3-vuotiaaksi asti? Miten ajattelit järjestää lapsen hoidon sillä aikaa kun olet töissä?
Voit varmaankin arvata että työnantaja ei olisi tilanteesta kamalan mielissään...mutta olen kyllä sitä mieltä, että jokainen tekee omat ratkaisunsa työnantajan mielialoista välittämättä.