vauvat muskarissa ja vauva-uinnissa
Menin itse 4 kk vauvamme kanssa molempiin kun asuimme uudella paikkakunnalla ja halusin meille uusia ystäviä. Nyt jälkikäteen kun katson alle 2-v tyttöämme, niin luulen että jotain hänelle on jäänyt molemmista harrastuksista. Motoriikka kehittyi varhain, osasi syödä alle 1-v itse, käveli 10 kk ym. Musiikista tykkää kovasti, jäljittelee rytmiä, esim. kun hidas musiikki, lelut tanssii hitaasti, ja nopea musiikki, kiihdyttävät. Tanssii parhaillaan tuolla olohuoneessa ja tekee leikkiä pää, olkapää, polvet, varpaat.. no vähän miten sattuu mutta kuitenkin.
Mutta vaikea tietää miten olisi kehittynyt ilman näitä harrastuksia, onko teillä kokemusta että esim. toinen sisar ois ollut vauvauinnissa ja toinen ei. Ainakin kiinnostus veteen ja musiikkiin on tullut jos ei muuta :)
Kommentit (6)
Meillä siis 3v. tyttö joka käynyt vauvauinnissa 6kk iästä lähtien.
onpa hyvä että ei lähdetty vauvauintiin, meidän lapsi lähtee muutnekin aikaisin liikkumaan eikä pysy hetekäkään paikalllaan, en toivoisi että tuosta enää nopeutuu?
voiki kävelyn oppimista hidastaa?
varmaan häirintyykin uimahalin melusta ja kaiusta! Kokemusta on!
Vierailija:
varmaan häirintyykin uimahalin melusta ja kaiusta! Kokemusta on!
Sitten olikin kesätauko, jonka jälkeen vauva oli liian iso aloittamaan uudelleen=( Harmittaa, sillä olisin halunnut totuttaa hänet veteen ja uimiseen ihan turvallisuuden takia.
Muskarissa ei olla käyty, mutta musiikista ja tanssimisesta hän kyllä pitää ihan hirveästi. Ei osannut vielä edes kävellä, kun konttasi cd-soittimen luo ja vaati musiikkia ja tanssimaan yhdessä hänen kanssaan. ja kun omille jaloilleen nousi, niin pikku ballerina oli syntynyt!
Kaikki lapset, jotka tunnen, tykkäävät musiikista ja tanssivat. Muskarista varmaan nauttivat myös. Miksi vauvana oleminen ei saisi olla hauskaa? (tämä oli kysymys sille, joka kritisoi vauvauinia ja muskaria)
Luin vasta tutkimusta (sori, en muista tekijän nimeä), jossa oli todettu, että vauvauimarit oppivat kävelemään hieman aikaisemmin, mutta muissa taidoissa kehittyivät hieman hitaammin kuin vertaisryhmässä. Toisaalta, uintiin ehkä osallistuvat ne perheet, joissa vanhemmat ovat kiinnostuneet uinnista eli ns. varhainen oppiminen voi johtua myös geeniperimästä.