miten hoidot alkaa...
eli ensi viikolla otan yhteyden lääkäriin...lääkärimme kyllä tietä jo että yritämme lasta koska ohimennen viime syksynä mainitsin eräällä sairaalareissulla mutta muute asiaa ei ole siitä ollut...
vähän jotenkin jännittää se yhteyden otto että nyt tulee iso liuta kysymyksiä teille yhteyden jo ottaneet..vastailkaa edes johonkin =)
eli mua siis kiinnostaa:
Miten esititte asian lääkärille ekalla soittokerralla ja jouduitteko ensin sille ajanvaraustyypille selittään asian?
Saitteko samantien jonkun ajan tmv?
kuinka isossa kaupungissa asutte?(olen miettinyt et vaikuttaako kaupungin koko siihen kuinka nopsaan saa hoidot alkuun)
Mitä eka tapaamisella tapahtui ja oliko siel molemmat jo mukana?
Kuinka pian päästiin siihen pisteeseen että voi jo jännätä että vaikuttaako asiat eli siis koska toivo taas heräsi?
Miten pian mahdollinen raskaus/kunnon hoidot alkoivat ekasta yhteydenotosta?
ollaan 25 ja 26 vuotiaat...olen itse testannut ovistesteillä ja niiden mukan ovuloin..kummankin painoindeksi on noin 22-23 eli ei ylipainoa..
itse en tupakoi, mies kyllä...
nyt takana 16 kiertoa ehkäisyttä :|
Oen kiitollinen joka vastauksesta, kiitos :D
Kommentit (4)
Vastaampa nyt jotain omasta kokemuksesta, eli itse otin yhteyttä terveyskeskukseen ja kerron että lasta toivotaan, mutta mitään ei ole tapahtunut (yritystä silloin noin vuosi) sain ajan muutaman viikon päähän. Siellä sitten pikaisesti vain päällisin puolin kyseltiin ja kopeloitiin ja sitten laitettiin lähete keskussairaalaan.
Sieltä tuli n. kuukauden sisällä lähete miehen simppatesteihin ja samalla tieto, että lääkäriin päästään 5-6 kk:den päästä (tähän viisaammat ovat kertoneet, että menee n. 2-3 kk).
Eli mies vei heti näytteen sairaalaan ja kun sieltä tuli vastaus (johon meni n. viikko) niin se lähetettiin sairaalan lääkärille ja siitä vasta alkasi virallinen jonotus lääkäriin.
Nyt tuosta näytteen viemisestä on pian 1,5 kk ja odotellaan, että milloin tulisi pyyntö ekalle käynnille.
Joten kärsivällisyyttä tarvitaan ja asutaan sellasessa keskikokosessa kaupungissa e-p:lla.
Toivottavasti tämä vähän rohkaisi sinua yhteyden otossa ja siis tämä oli julkisen puolen kuvio, yksityisellä on sitten nopeampaa ja kalliimpaa.
-vaimonalku-
eteneminen on varmasti kovinkin kaupunkikohtaista. Omalla kohdallani kävin yksityisellä gynellä, kun oli yritetty vajaa vuosi eikä kuukautisia ollut oikeastaan lainkaan. Hänen hoidossaan olin vielä n. puoli vuotta, kunnes hän totesi, että tarvitsemme lapsettomuuspolin apua (clomit oli kokeiltu, ei apua ovuloimattomuuteeni niistä).
Minä siis vain kerroin, että lapsi saisi tulla, mutta menkkoja ei ole. Ajanvarauksessa en mitään selittänyt, tilasin vain normaalin gynekologiajan. Koska gyneni oli yksityinen, sain ajan heti.
TAYS:n Lapsettomuuspolille sain ajan n. 4 kk päähän lähetteen antamisesta (ilmoitus varatusta ajasta tuli kesäkuun/04 alussa, varsinainen vastaanotto syyskuun/04 lopussa). Tuolloin välissä oli tosiaan vielä kesälomakausi, jonka vuoksi kesti vähän pidempään. Tamperelaisilla saattaa kestää vähän kauemmin kuin ulkopaikkakuntalaisilla päästä TAYSiin, mutta sekin on kovin kuntakohtaista.
Ekalla lapsettomuuspolin käynnillä lääkäri ultrasi minut ja kyseli taustoja (sinne piti täyttää esitietolomake). Olimme molemmat ensikäynnillä. Sekä minulle että miehelle määrättiin verikokeita.
Heti ekan käynnin jälkeen käynnistettiin menkat primoluteilla ja marraskuussa/04 jännäsimme ekan ovulaation induktion lopputulosta. Eli heti päästiin hoitoon. Inseminaatiohoidot tehtiin heti seuraavasta mahdollisesta kierrosta ja ekan plussan sain tokasta inssistä toukokuussa/05 - valitettavasti oli kohdun ulkoinen. Siitä alkoi odottelu ivf-hoitoihin, jotka alkoivat lopulta viime viikolla. Eli näitä hoitoja jouduttiin sitten odottelemaan huomattavasti pidempään, n. puoli vuotta.
Pääsääntöisesti siis ns. helppoihin hoitoihin pääsee nopeasti, vaativampiin (eli punktion sisältävät hoidot) vaativat pidempää jonottamista julkisella puolella. Pääkaupunkiseudulla jonot ovat todennäköisesti pidemmät kuin esim. Tampereella. Yksityisellä hoitoon pääsette varmaankin heti, mutta hinta on sitten paljon korkeampi.
Toivottavasti tämä selvensi edes jotain!! On vaikea vastata, koska kaikki riippuu hirveästi paikkakunnasta, lapsettomuuden syystä jne... Tsemppiä vastaanotolle!
Meilläkin tutkimukset vasta alussa. kiinnostaisko sua meseillä tai S.postailla? Osoite molempiin olis mervi_heikkinen5@hotmail.com
ja toivon että joku tietävä ja kokenut vastaisi........:(