Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko Spinning liian rankkaa jos odottaa?

05.02.2006 |

Olen kyllä harrastanut kotijumppaa ja hiihtoa sekä lenkkeilyä, mutta nyt tosin flunssailun takia ollut taukoa. Olen ihan raskauden alussa vasta, mutta tahtoisin mielipiteitä, kun olen vähän ajatellut, että alottaisin käymään spinningissä, mutta se kyllä näyttää tosi rankalta, että olisikohan viisainta jättää väliin?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
05.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sääntönä kai tuo, mutta ensimmäisen kolmanneksen aikana saa harrastaa sitä liikuntaa, mihin keho on tottunut. Eli jos et ole aiemmin harrastanut spinningiä, niin ei varmaan nyt kannata aloittaa.

Vierailija
2/14 |
05.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Spinning tunnilla voi itset säätää tehon, joten ihan hyvin voit mennä. Oman kuntosi mukaan. Kerro ohjaajalle raskaudestasi, niin hän varmasti neuvoo sinua alkuun. Itse ainakin tykkäsin rakaana ollessani juuri spinningistä (olin kyllä harrastanut liikuntaa aikaisemmin) sen takia, koska siinä pystyi niin helposti säädellä tehoja fiiliksen mukaan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
05.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloitin nyt liikunnan, aikaisempaa kokemusta ei oikein ole muuta kuin tuon 2,6vuotiaan perässä pysyminen ja huomasin että kunto on/oli todella pohjassa.

Mulle suositeltiin mm.spinningiä, pilatesta,yogaa,bodypumpia, bodystepia,chi ball´ia, vesijuoksua. Bodystep oli aivan ihana, suht rankka mutta silti kiva. Bodypump vielä turhan rankka kun en ole kerennyt kuntoani nostamaan. Mutta spinningissäkin voit ihan hyvin mennä oman voinnin mukaan. Viikkoja siis nyt kasassa 18+6

Ehkä itse en alottaisi noita jumppia (siis uutena) ennen viikkoa 12, sitä ennenhän voi vaikka pikku hiljaa itseään vahvistaa esim kuntosalin puolella tms?

Vierailija
4/14 |
05.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse aloitin liikkumisen juuri pari viikkoa enne raskauden alkua. Sitä ennen olin todellinen sohvaperuna ja kunto oli/on edelleen tosi heikko. olen käynyt spinningissä ja bodypumpissa ja juuri mietin että kauankohan uskallan käydä ja kuinka paljon rehkiä. vähän varoen olen ottanut, tosin se myös tarkoittaa sitä ettei kunto/voimakaan parhaiten nouse. Joten onko kellään tietoa tästä raskaudenaikaisesta liikkumisesta. Kuinka kauan uskaltaa jumpata ja kuinka kovaa uskaltaa harjoitella, mihin toi sykkeen yläraja 140 perustuu? tällä kunnolla nousee tohon todennäköisesti jo portaita kävellessä ;)

Vierailija
5/14 |
05.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ohjaan spinnigiä.Sanoisin näin että jos ette ole ennen spinnailleet niin ei ole hyväksi aloittaa uutta rankkaa lajia.Asia on tieten erisellaisilla jotka ovat käyneet pumpissa ,spinningissä jne.(Elimistö on heillä tottunut tämän tyyppiseen liikuntaan.)Ovat kumminkin sen verran rajua liikunta muotoja ja elimistö ei ole tottunut sellaiseen.

Tieten voi käydä kokeileen ja säädellä vastuksia silleen ettei " revittele" liikoja.Ja yleisenä sääntönähän pidetään sitä että syke ei nousis sen 140 yli.Tervettä järkeä mukaan ja kroppa kyllä kertoo jos liikaa innostuu.

Reipasta ja iloistamieltä odotukseen.

lettis ja tytteli reipas 1,5kk

Vierailija
6/14 |
06.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi sykeraja 140, jota tässä ketjussa on kauputeltu, ihmetyttää. Ei ole ainakaan mulle siitä sanaakaan sanottu. Niin neuvolassa ku neuvolalääkäriltä olen kysynyt selkäkivuista, jotka johtuvat treenistä. Ainakin siis tietävät, että urheilen eikä kukaan ole maininnut mistään rajoituksista.

Sisarelleni oli sanottu, et järkeä mukaan, mutta mitä tahansa (uuttakin) voi tehdä, kunhan ei laskuvarjolla lähde hyppäämään. Kyllä jossain vaiheessa alkaa tuntua sit vähemmän hyvältä ku maha kasvaa ja alkaa painaa. Oon nyt viikolla 22+0 ja tähän asti olen tehnyt kaiken niinkuin ennenkin (5-6kertaa viikossa sykealue 140-170 1-2h) eikä ole missään tuntunut. Juoksemaan en enää pysty, koska sillon " hölskyy" liikaa ja mahaan sattuu, mutta esim spinnigin olen todennut tasaiseksi ja hyväksi ja aion jatkaa sitä mahd pitkään (=loppumetreille asti). (Pitänee selittää, et oon aina tehnyt kaiken " täysillä" ja siis liikkunut todellakin sykealueella 150+)

On tietenkin eri asia, jos on tähän asti laistanut liikunnasta eikä kunto siis ole kohdallaan, mutta uskoisin, että on parempi liikkua vaikka " ylärajoilla" kuin jättää liikkuminen. Kaikki mikä tuntuu hyvältä, tuntuu vauvastakin hyvältä. Eri asia, jos alkaa tuntua pahalta.

Vierailija
7/14 |
06.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtäisin, että toi sykeraja 140 (tai jonkun sanomana 150) perustuu siihen, että verimäärä kehossa lisääntyy raskauden aikana, ja sama syödän joutuu sitä pumppaamaan. Jos kovin hurjasti urheilee, niin saattaa käydä sydämelle liian raskaaksi, jolloin ei voi hyvin äiti eikä vauva kun elintärkeät aineet eivät pääsekään nopeaa kiertoon. (Luulisin, ettei tunnu enää uheilu hyvältä, jos ei sydän jaksa). Sydäntä rasittaa mm. lihavuus, joka voi entisestään lisätä " tehokkaan liikunnan haitallisuutta" .

Vierailija
8/14 |
06.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse kävin jo ennen raskautta spinnissä ja jatkoin aika pitkälle myös raskauden aikana. niin kuin on jo mainittukin, pidin siitä että tunnilla saa tehdä juuri sen oman treenin; välillä ottaa kevyemmin ja istua alas tai lisätä vastusta mikäli siltä tuntuu.

lopetin siinä vaiheessa kun vatsa alkoi olla tiellä - tuntui että potkin polvilla mahaa koko ajan (vaikka siis säädin pyörää mahdollisuuksien mukaan).

itse olen sitä mieltä että spinnin voi hyvin aloittaa raskaanakin - pitäytyy vain helpoissa ja lyhyissä tunneissa, ottaa paikan mahdollisten lisätuuletinten läheltä, ja muistaa varata riittävästi nestettä tunnille mukaan:)

Caddie, rv 34+6

Vierailija
9/14 |
06.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

itte tarkoitin lähinnä sitä että mitään sellaista ei kannata ruveta tekemään mitä ei ole ennen raskautta tehnyt kun ei tiedä miten kroppa sellaiseen reagoi.Esim:jos olet tehnyt metsätöitä tai navetta hommia mitkä ovat raskaita niin ei kannata juuri niitä aloittaa raskauden alussa.sama koskee urheilua.

Eka kolmannes oltava vähän varuilan ja sitten viimeinen kolmannes. Syke ei saa mennä yli aerobisen kynnyksen, koska silloin äidin hapenkulutus&tarve on niin suuri, ettei sikiö saa tarpeeksi happea.

Ilmeisesti tuo 140 on sellainen sikavarma syke, koska jokaisella aerobinen kynnys on erilainen.

lettis

Vierailija
10/14 |
06.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lettis73:

Eka kolmannes oltava vähän varuilan ja sitten viimeinen kolmannes.

lettis

Eihän nykytietämyksen mukaan keskenmenoja voida aiheuttaa tai estää liikunnalla/liikkumattomuudella?

Sykeraja 140 on käsittääkseni tuulesta temmattu. Se varmaan sopii usealle, mutta ei kaikille. Normaaliraskaudessa saa liikkua sillä teholla mikä tuntuu hyvältä eli ei tule supistuksia, kipuja jne. Useinhan hyväkuntoisella syke ei edes nouse kovin korkealle ihan perusliikunnassa. Rasittavassa liikunnassa tietenkin nousee, mutta sekään ei ole hetkellisesti vaarallista.

Vierailija
11/14 |
06.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajan takaa että jos sellainen henkilö joka ei koskaan liikuntaa harrastanut (kuten alkuperäinen kysymys kuului) niin ei ehkö ole hyvä aloittaa kovalla sykkellä olevia liikunta muotoja.Mute kuten sanoin jokainen kuulostelee omaa kroppaa mikä tuntuu hyvältä ja mikä pahalta.Itse liikunnanohjaana pyrin siihen että ihmiset liikkuvat ja nauttivat liikunnasta.Hyvä kunto ja liikkuminen auttaa jaksamaan meitä joka osa-alueella.

liikkunnan iloa meille kaikille!!

lettis

Vierailija
12/14 |
06.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemukseni on, että spinningissä saa sykkeen aika helpostikin tosi korkealle. Tosin en olekaan tuon lajin aktiiviharrastaja, eli en ole vielä päässyt sellaiseen kuntoon, että tuntuisi koko ajan hyvältä tms.. Periaatteessa jo se jatkuva istuallaankin pyörittely, vaikka yrittääkin huilailla :D pitää sykkeen ihan hyvissä lukemissa koko ajan, varsinkin jos vispaa siellä esim. 45 minuuttia. Missään muussa jumpassa en saa niin paljon hikeä roiskumaan! Käy ihmeessä kokeilemassa lajia (sykemittarin kanssa vaikkapa), niin tiedät, miltä tuntuu. Eikä tosiaan kannata maksaa kallista maksua, jos siellä ei jaksakaan pitkälle käydä. Spinni on muuten varmaan ihan hyvää liikuntaa raskaana olevalle, koska siinähän ei pompita tai tule kovin äkillisiä liikkeitä. Kovakuntoiset varmasti jaksaa spinnailla pitkällekin mahan kanssa :)

Mulle neuvottiin muistaakseni, että yli viittä minuuttia ei saa syke olla yli 150. Lisäksi olen ajatellut, että sen mukaan liikun, kuin hyvältä tuntuu. Jo nyt (rv 15) on huomannut, että kävelylenkillä ei hengästyminen koko ajan tunnukaan niin mukavalta, kunto tainnut laskea talven tultua :(. Mahassa tuntuu siltä kuin ehkä vähän alkaisi jos supistaa tai jotain. Täytyy vaan kuitenkin yrittää reippailla...

Vierailija
13/14 |
06.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

1.2. Fyysinen harjoittelu raskauden aikana

Raskauden aikainen liikunta on turvallista odottavalle äidille ja sikiölle, vaikka liikunta olisi fyysisesti rasittavaa. Liikuntamuodon valinnassa raskauden aikana on tärkeää huomioida raskaudesta johtuva painonnousu, vartalon asennon muutos, nivelsiteiden löystyminen ja kasvava kohtu. Todennäköisesti kohdun verenkierto alenee harjoitusjakson aikana ja tällöin on syytä suositella harjoittelun jaksotusta ainakin viimeisen trimesterin aikana. (Vienonen (toim.) 1990: 30.)

Yleisenä periaatteena voidaan kuitenkin pitää, että terveen naisen liikuntatottumusten toteuttamiselle ei tulisi asettaa rajoituksia raskauden aikana. Jos raskauden aikana äidillä ilmenee jokin sairaus, kuten uhkaava keskenmeno, verenpaineen nousu tms., on tällöin mahdollisesti kehotettava luopumaan liikunnasta jopa koko loppuraskauden ajaksi. (Vienonen (toim.) 1990: 30.)

Säännöllisesti toteutettu liikunta parantaa hapenottokykyä ja lihaskuntoa. Liikuntaa harrastanut äiti kestää useimmiten raskauden ja synnytyksen aiheuttamat rasitukset paremmin kuin liikuntaa harrastamaton. (Hartikainen ym. 1995: 213.) Liikunnan harrastamisen voi aloittaa myös raskauden aikana. (Vuori ym.1999: 98).

Fyysisen harjoittelun toistuessa 3-4 kertaa viikossa ja sykkeen ollessa noin 140-150 kertaa minuutissa, harjoittelu parantaa raskaana olevan fyysistä suorituskykyä. Kuntoilun tulisi kestää 15-45 minuuttia. Tällaisella liikunnan määrällä, joka eri tutkimuksissa on vaihdellut kestoltaan 8-28 viikkoon, on voitu parantaa suorituskykyä ilman raskaudelle haitallisia vaikutuksia. Tutkimuksissa liikuntalajeina on käytetty esimerkiksi aerobista voimistelua ja pyöräilyä. (Vuori ym.1999: 94.)

1.2.1 Suositeltavat liikuntalajit raskauden aikana

Suositeltavia liikuntalajeja ovat muun muassa kävely, pyöräily, hiihto, uinti ja aerobinen voimistelu. Liikuntalajeja, joita tulisi välttää ovat sellaisia, joihin sisältyy kaatumisia, hyppyjä, iskuja vartalolle sekä äkillisiä ja voimakkaita venytyksiä. (Hartikainen ym. 1995: 213.) Tällaisia lajeja ovat esimerkiksi taistelulajit ja telinevoimistelu. Ratsastus on epäsuotavaa varsinkin raskauden jälkipuoliskolla, jossa kohtu joutuu hölkkäävään liikkeeseen. (Erkkola 1988: 43.)

1.2.2 Liikunnan vaikutus sikiöön

Sikiön syketaso on loppuraskauden aikana noin 140 kertaa minuutissa, joka kohoaa edelleen äidin liikunnan aikana. Jos äidin tekemän harjoituksen kuormittavuus on 60 % maksimisuorituskyvystä, nousee sikiön syke 10-20 lyöntiä minuutissa. Sikiön syketaso kiihtyy aina enemmän mitä pidemmällä raskaus on tai mitä rasittavampi harjoitus on joko kestoltaan tai voimakkuudeltaan. Muutamassa prosentissa liikuntatilanteista on sikiön sykkeen havaittu harvenevan, kuitenkin liikunnan päätyttyä syke on kiihtynyt takaisin perustasolle. Sykkeen harvenemista on tapahtunut useimmin silloin, kun äidin syke liikuntasuorituksessa ylittää 150 lyöntiä minuutissa. Tämän vuoksi sekä kohdun verenkiertoon kohdistuvien havaintojen pohjalta on tehty johtopäätös turvallisesta sykerajasta. Normaalissa raskaudessa turvallisena äidin sykerajana sikiön hyvinvointia ajatellen voidaan pitää 150 lyöntiä minuutissa. (Vuori ym.1999: 96.)

Raskauden aikana liikuntaa ja ulkoilua suositellaan jatkamaan entiseen tapaan, jotta sikiön kehitykselle välttämätön hapensaanti turvattaisiin. Liikuntaa harrastamattoman olisi suositeltavaa lisätä liikuntaa päivittäiseen ohjelmaansa. Raittiissa ulkoilmassa toteutettu liikunta edistää hengityskaasujen vaihtoa ja näin parantaa sikiön hyvinvointia. Sikiön hyvinvointia ajatellen myös äidin levolla on tärkeä merkitys liikunnan lisäksi. Tunnin päivälepo 8-10 tunnin yöunen lisäksi olisi suositeltavaa. Levon avulla helpotetaan sydämen työtä ja edistetään kohdun verenkiertoa niin, että se takaa istukan ja sikiön riittävän hapen ja ravinnon saannin erityisesti raskauden loppuvaiheessa. (Eskola - Hytönen - Komulainen 1993: 54.)

Vierailija
14/14 |
07.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dagmarin artikkelilainaus oli hyvä ja selventävä, kiitos =)

Ihan yleisesti kannattaa jumpata omien tuntemustensa ja kulloisenkin vointinsa mukaan. Mitään pitkiä suunnitelmia ei kannata mielestäni tehdä, vaan kuunnella aktiivisesti kehoaan. Eri lajit sopivat eri ihmisille, ja raskauden eri vaiheissa nekin saattavat radikaalisti muuttua. Vältettäviä ovat juuri nuo kaatumis- yms. vaaran sisältävät lajit (esim. itse en luistele tai rullalluistele tai sählää odottaessani). Ekassa odotuksessani saatoin melko pitkälle harrastaa (ulkona) pyöräilyä, mutta toisessa raskaudessa en olisi enää mennyt spinningiin (talvisaika) niin pitkällä, keho toimi sillioin eri tavalla. Pitkälle raskauteen sopivia lajeja on ainakin (sauva)kävely, kuntosali omien tuntemusten mukaan, vesijumppa (suosittelen!) ja mammajooga (suosittelen sitäkin!).

Jos jokin laji epäilyttää tai askarruttaa mieltä, jättäisin sen väliin. Aina löytyy toinenkin vaihtoehto. Mutta ei sohvaperunaksi ;)

Ihania liikuntahetkiä kaikille mammoille ja hyvää odotusta!