Eikö ensimmäisen raskauskolmanneksen aikana saa ottaa rautalääkkeitä? Miksi? ev
Kommentit (7)
ne vaikuttaa sikiön kehitykseen ja tästäkin lapsesta tulisi varmasti rautahermoinen :D
todettiin samassa tilanteessa, että niistä on enemmän haittaa kuin hyötyä. En kyllä muista miksi.
Mutta esim. minä olen syönyt lääkärin määräyksestä lisärautaa koko toisen ja kolmannen raskauteni ajan, ihan siitä lähtien kun huomasin olevani raskaana. Tähän on syynä se, että ensimmäisessä raskaudessa ensimmäisellä neuvolakerralla hemoglobiinini oli lähes 140 ja seitsemän viikon päästä siitä jouduin sairaalaan ja hemoglobiini oli enää 78. Olen kyllä kärsinyt voimakkaasta pahoinvoinnista jokaisessa raskaudessani. Rautalääkityksestä huolimatta myöhemmissä raskauksissanikin hemoglobiinini on ollut pitkiä aikoja alle 100.
Itsen olen syönyt rv 6 alkaen multivita raskaus- monivitamiinia ja siinä on yhtenä aineosana rautaa. Ei tullut mieleenkään ettei olisi hyväksi. Ei edes nlassa sanottu mitään vaikka sanoin syöneeni tuota monivitamiinia.
Sitähän suositellaan syötäväksi jo raskautta suunniteltaessa, raskauden ajan ja vielä imetyksen ajankin.
Rautalisää suositellaan kyllä aikaisemmin, mikäli hemoglobiiniarvo on hyvin alhainen jo raskauden alkuvaiheessa; tosin ensin annetaan lähete tarkempiin verikokeisiin varastoraudan* mittaamiseksi.
*(Suurin osa raudasta kiertää elimistössä veren mukana. Noin neljäsosa raudasta on varastoituneena maksaan, pernaan ja luuytimeen. Pienestä osasta rautaa muodostuu lihasten myoglobiinia, sekä rautaa sisältäviä entsyymejä.)
Raudalla on suuri merkitys jo raskauden alkuvaiheessa. Riittävä raudansaanti alusta alkaen takaa vauvalle paremman syntymäpainon. Mikäli äidin rautavarastot ovat hyvällä tasolla ja hän syö silti ylimääräistä rautalisää, riskinä on äidin kohonnut verenpaine sekä vauvan alipaino syntyessä. Eli ei liikaa(!), eikä liian vähän, jotta vauva syntyisi mahdollisimman terveenä. Siksi alhaisen hemoglobiiniarvon saamisen jälkeen pitäisi mennä vielä jatkotutkimuksiin, jotta rautaa ei tulisi liikaa. Joillekkin naisille alhainen hemoglobiiniarvo on fysiologista eikä siihen liity anemian oireita.
Jos raudanpuute on päässyt hyvin pitkälle ja rautaa annetaan suonensisäisesti, riskinä saattaa olla tromboosi. Mutta kun puhutaan suun kautta otettavasta rautalisästä, ainoa haittapuoli lienee se jos rautatabletti lisää pahoinvointia? Obsidan on kyllä hyvin siedetty rautavalmiste. Joka tapauksessa, tavallisesti naisille ei suositella rautalisää kuin vasta raskauden puolivälissä (kun se katsotaan aiheelliseksi), sillä on vain normaalia että raskaana olevan naisen veri laimenee -> hemoglobiiniarvo laskee. Se asian muuttaminen väkisin ei välttämättä olisi edun mukaista.
Monivitamiineissa raudan suhteellinen osuus on pienempi, joten siitä ei lienee haittaa.
Itse en ole koskaan kuullut tai lukenut asiasta, mutta odotuspuolella yks kirjoitti että vaikka hemoglobiini oli ollut vähän yli sata (rv jotain 6-7) ei terkkari ollut määrännyt rautaa vaan sanonut että lääkäri sitten katsoo mitä tehdään.