Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisenä vauvaa voi ruveta istuttamaan?

04.02.2006 |

Meidän neiti 4 kk ja kovasti punkee itseään istumaan. Voiko antaa siis jo istua kun itsellään kova halu?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
08.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...istuttamisen vuoksi. Tuttavallamme (mieshenkilöllä) on selässä joku siirtymä(?), kun häntä on vauvana istutettu liian aikaisin. Ikää noin 40 v.

tuiskuneiti79 + poika 5kk (joka myöskin punkee istumaan....)

Vierailija
2/12 |
04.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis meillä oli sama juttu että mietitytti istutus,niin otin viimeks ja kysyin neuvolasta ni sanoi että suositus on että 6kk.ettei vaan selkäranka väänny.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
04.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä alko pojalla toi istumisvillitys 3kk iässä ja on myös " istutettu" .

Jos vauva ihan tosissaan vaan pungertaa itteesä ylös ja estellessä tulee huuto, niin kyllä mä oon parhaaks kattonu pitää pystyssä.

Mutta siis sylissä pitäjän vatsaan nojaten.

Ton istuttamisenkin voi käsittää niin monella tavalla, että ois hauska tietää mitä esim. ed. kirjottajan neuvolan th sillä itseasiassa tarkottaa...

eli mitä on istuttaminen hänen mielestään.

Mutta meillä ei ois tullu kyllä mitään jos ois 6kk asti pitäny oottaa ennenkö ois poikaa istuvassa asennossa saanu pitää.

Vierailija
4/12 |
04.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pohditaan samaa, poika kohta 4kk. Punnertaa itseään istumaan koko ajan ja kiukku tulee, jos ei saa itse istua. Välillä ei siis riitä edes se, että omaa selkää vasten istuttaa, vaan täytyy pitää käsistä kiinni ja herra istuu itse. Näinhän siis ei ilmeisesti saisi tehdä ennen 6kk ikää, mutta itseään vasten jonkun verran saa (näin sanoi terkka). Sairaanhoitaja/äiti-tuttavani tosin sanoi, että ei kai se poika istuisi jos se ei hyvältä tuntuisi, että kyllä hänen mielestään vähän voi pitää istumassa niinkin. Tiedä sitten.

Vierailija
5/12 |
04.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

3,5kk istui hyvin tuettuna ja 5kk jo nousi itse istumaan...

Vierailija
6/12 |
04.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä ala sylissä ollessa olemaan ollenkaan pötköllään, ylös on päästävä. Itseään nostaa vatsalihaksilla istuma-asentoon. Jotenka sylissä ollessa istuu juuri sylittäjän vatsaa vasten nojaten, ei ihan täydessä istuma-asennossa.

Minäkin olen jostain kuullut että jos vauvalla huono olla jossain asennossa, hän kyllä siitä valittaa.

Ja jos lapsi nousee itse 5 kk iässä istumaan, mitenkäs estät...

Mielipiteeni on että vauvaa kuunnellen ja tarkkaillen maalaisjärjellä nuo istumiset.

Vierailija
7/12 |
05.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaippa sitä sitten itsekin uskaltaa vähän aikaa tuettuna istuttaa. Se on kyllä totta, että kiukku tulee jos vaan kokoajan koittaa estellä. Ja ei kai se vauva asiota tee, jos sitä sattuu.

Vierailija
8/12 |
05.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä asia oli esillä neuvolan vauvakerhossa ja sekä th että vierailijana ollut fysioterapeutti olivat sitä mieltä, että istuttaa saa esim.sylissä kun vauva nojaa sylissäpitäjään tai on tämän käsien varassa. Itsekseen " nöksöttäminen" ei ole suotavaa ainakaan vielä 3-4kk:n ikäisille.

T: MariJo ja sylissä istuskeleva Aada

Vierailija
9/12 |
05.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsekkin olen " istuttanut" /kököttänyt tyttöä ja hänellä on ikää reilu3kk.omassa sylissä ja tukenut hyvin mutta th tarkoitti että ei saa yksin istuttaa,pitää tukea hyvin kainaloista ei siis vauvan käsistä.selvensiköhän yhtään?

Vierailija
10/12 |
05.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ainakin Santulta meni hermot, jos ei antanut istua. Ja samaa on tapahtunut jo pari kuukautta. Siten just sylissä ollaan istutettu jo 3 kk:n iästä asti.

Joskus kuulin tai luin kommentin, että tunteeko joku sellaisen ihmisen, jolla olis selkäkipuja tms. sen vuoksi, kun on vauvana istutettu liian aikaisin... En minä ainakaan, joten rauhallisin mielin olen ollut... =)

- Tartsa ja Santtu 5 kk -

Vierailija
11/12 |
07.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut ihan samanlaista 4kk asti, poika on pungennut itse istuma-asentoon. Ollaan pidetty sylissä puoli-istuvassa asennossa tähän asti ja lyhyitä aikoja on istuskellut kainaloista tuettuna sylissä. Nyt ikää 6kk ja vihdoinkin luvan kanssa saa alkaa treenaamaan!

TH sanoi 5kk neuvolassa, että heti kun pyöreys selästä(vauvan istuessa) häviää ja alkaa istua tuettuna selkä suorassa voi alkaa turvallisin mielin treenaamaan istumista.

Vierailija
12/12 |
07.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille sanoi sairaalan fysioterapeutti (lapsemme on keskonen ja käy siksi fysioterapeutin kontrolleissa) että lapsen istuttaminen on sitä että esim tyynyillä tuetaan sohvannurkkaan kököttämään. Ei siis sitä että sylissä pidetään istuvassa asennossa, jos nojaa aikuisen vatsaan. Ja " istuttaa" voi kuulemma alkaa vasta sitten kun lapsi itse nousee konttausasentoon, ei kuitenkaan tarvitse kontata vielä. Mutta siitä tietää, että selkä on tarpeeksi kestävä.