Onko jollain n. 2 v. esikoinen hoidossa, kun äiti vauvan kanssa kotona?
Kuinka paljon ko. lapsi on hoidossa per pv/vko ja miten on vaikuttanut koko perheeseen hoidon aloitus? Ei moralisointeja tähän ketjuun, kiitos!
Kommentit (36)
jos esikoinen on vaikka 5v, niin sit voisi ollakin hoidossa.
mutta että 2v????????? ei todellakaan!!!!!!!!!!!
Ei 2-vuotias tarvitse päiväkotiaktiviteettia!!!
Tarkoitus olisi, että kun pikkukakkonen syntyy, silloin noin 2,5-vuotias esikoinen jatkaisi päiväkodissa esim 2 päivää viikossa. Kyseessä on äärettömän aktiivinen lapsi, joka viihtyy päiväkodissa tosi hyvin ja viikonloppuisinkin kaipailee kavereitaan. Kodin lähistöllä ei samanikäisiä kotihoidossa olevia kavereita. Samalla äiti voisi paremmin keskittyä noina päivinä asioiden hoitamiseen ja siivoamiseenyms. Mitä pahaa tällaisessa järjestelyssä muka voi olla?
täällä ei voi keskustella järkevästi tällaisista asioista. Mä nyt vaan olen huomannut, että meidän 1.5 v. lapsi sattuu kaipaamaan aktiviteettia ja muiden lasten seuraa. Itselläni ollut masennusta. Mutta ettepä te näistä asioista ymmärrä yhtään mitään, joten antaa olla. ap
yhteiskunnan rahoistahan ne on pois! mulla on kotona 3 alle kolme vuotiasta eikä ole kyllä käynyt mielessäkään että veisin osan hoitoon!
Taitaa olla liian kateellisia kaikki mammat täällä.... Oletko ap ajatellut mitään päiväkerhoja? Tai perhepäivähoitajakin voisi olla ihan kiva....
Ja kaikille ihanille mammoille jotka teilasivat ap:n: Kaikilla ei ole niin " helppoa" kuin teillä!!!!!!!!!!!!
miksi ihmeessä teet toisen lapsen, jos olet jo valmiiksi rasittunut ja masentunut??
Luuletko oikeesti, että olosi helpottuu vauvan syntymän jälkeen?? Kun roudaat esikoista hoitoon...
jä lapsia kun " äiti on vähän väsynyt" .
Kasva ap. aikuiseksi, on oikeasti hävytöntä viedä lapsi hoitoon vauvan tieltä.
mieheltään, sukulaisiltaan jne. ja nauttii raskaana olemisesta. Lapset sitten voisikin hoitaa joku muu.
Mutta sulla ei taida olla tarpeeksi kapasiteettia käsittääksesi moisia asioita. SÄ taidat olla just niitä : kun mulla on hyvin asiat, nin lapsillakin on, vaikka se sitten tarkottaisi, että et hoida lapsiasi kunnolla.
näitähän aina löytyy... Jos välttämättä haluaa esikoisensa hoitoon viedä (subjektiivinen päivähoito-oikeus, kuulostaa ihan kirosanalta) niin suosittelen maksimissaan puolipäivähoitoa... Lapsi, vaikka pieni onkin, ymmärtää täysin missä mennään. Jään vain miettimään miten se pienen esikoisen mieleen vaikuttaa, että äiti on kotona pikkusisaren kanssa ja hänet viedään päiväkotiin saamaan " virikkeitä" .
Se siitä sitten...
päiväkotiin, niin silloinhan siinä ei sitten olekkaan järkeä!!! Mutta jos lapsi tosiaan tykkää mennä tarhaan NIIN MITÄ SITTEN!!!!!!! Ja jos yhteiskunta tämän hyväksyy, ei se silloin ole kenenkään mamman syy!
Onko rikollista suunnitella 2v10kk lapselle päivähoitoa, osa-aikaista. Ollut koko ajan kotihoidossa ja mankuu päivät pitkät seuraa. Mä en jaksa 3:tta odottaessa seistä kaikkia päiviä puistoissa pakkasessa enkä joka päivä olla perhekerhoissa. Kolmas raskaus verottaa jo voimia.
Ettekö usko että alle 3-vuotias voi vaatia seuraa? No, meilläpä vaatii. Nih!!
Onko paikkakunnallanne kerhoja tuon ikäisille?
Onko paikkakunnallanne perhekerhoja(kuinka usein auki?)
Onko teillä sukulaisia/ystäviä auttamassa toisinaan?
Onko pihapiirissänne/ystävillänne lapsia, joista olisi seuraa?
Jos vastaus noihin kysymyksiin on ei, useimmiten päiväkotiin vieminen on turhaa. Mutta siinä tapauksessa, että äidin jaksaminen sitä vaatii, voi olla lapselle ja perheelle hyväksi, että osa-aikahoitoa harkitaan.
Muistakaa tuomitsijat, että masennuksen ja väsymyksen syitä on monia, MYÖS muista kuin lapsista johtuvia. Ei asiat noin yksioikoisia ole, että voisi sanoa " miksi et ajatellut silloin, kun aloitte toista lasta tekemään" . Mitäs jos ne ongelmat on tulleet pintaan(mikä aiheuttaa väsymystä) vasta toista lasta odottaessa?
Ainakin täälläpäin niihin hakiessa haussa on mainittu syntymävuodet, jotka voivat paikkaa hakea. Itse olen ajatellut hakea esikoiselleni paikkaa virikeryhmästä syksyllä. Ikää hänellä olisi silloin vajaa neljä vuotta. Kotona olisin kaksivuotiaan ja vauvan kanssa. Lapsillani ( ekalla ja tokalla ) on ikäeroa 1v 10kk, eikä minulle silloin tullut edes mieleen laittaa lasta päiväkotiin viemään jonkun enemmän tarvitsevan paikan. Kävimme kyllä paljon perhekahviloissa, muskarissa ja ystävillä.
OK, kaikki tietää pienessä sydämessään, että ei ole " oikein" viedä pientä isoa hoitoon, että äiti pääsisi vähemmällä, mutta entäs jos...
Olettaen, että äiti luulee jaksavansa kaiken, mutta ei sitten kuitenkaan jaksakaan...ja kaikki meneekin juuri niinkuin EI-OLE-AJATELLUT!
- Äiti väsyy, koska vanhempi on energinen ja vaatii leikittäjää, mutta äiti ei pysty antamaan tälle kaikkea, koska vauva viihtyy tissillä (ei suostu syömään pullosta eikä tuttikaan kelpaa, ja jos kelpaisi, niin sekin täällä teilattaisiin että: -herrantuuteli, syöttää nyt pullosta???)
- Lapsi rupeaa protestoimaan ja alkaa käyttäytyä tavalla miten EI KOSKAAN ennen ole tehnyt, mm. lyö,repii, potkii ym ym. Tästä seuraa se, että lapselle huudetaan ja huudetaan väsyneenä, välillä aiheesta, välillä aiheettomasti...
-Ennen niin tärkeä rytmi on tipotiessään. Ulos ei pääse, koska vauva ei suostu nukkumaan vaunuissa PÄTKÄÄKÄÄN, huutaa, huutaa ja huutaa, vaikka kaikkea on kokeiltu.
-Äidin voimavarat hiipuvat tästä kaikesta+huonosti nukutuista öistä, hän masentuu, hänen realiteetit katoavat, niin lapsen kasvatuksessa kun muussakin elämässä. Hän joutuu pyytämään perhetyöntekijöitä apuun ja hän tuntee tästäkin syyllisyyttä ja masentuu lisää -ettei jaksanutkaan, vaikka luuli niin.
-No, sanomattakin on selvää, että pariduhdekin saa kyytiä ja alkaa repeilemään liitoksistaan.
Mutta...äiti ei ole vienyt isompaa hoitoon, mikä olisi voinut taata kaikille paremman mielen. Esikoisella olisi pysynyt rytmi, äiti voisi opettaa pienempää nukkumaan ulos ja pystyisi jopa itsekin päivällä vähän nukahtamaan, mutta ei...vain siksi, että SE ON VÄÄRIN! PITÄÄ JAKSAA, EI SAA RUIKUTTAA!!!!
Ja jos yhteiskunnan varoista hulehditte, niin tietäisittepä vaan, kuinka paljon yhteiskunta NYT maksaa tämän väsyneen äidin perhetyöntekijästä ja mielisairaalassa nukutuista öistä. Sekä ehkä tulevaisuudessa tämän vanhemman lapsen sosiaalisista vaikeuksista (joita kuitenkaan toivottavasti ei tule).
Kaikki tämä olisi voitu ennaltaehkäistä! Näettehän melkein päivittäin lehdistä, mitä väsyneet äidit ovat tehneet...
Korostan vielä, että tämä tarina oli tosi eräästä hyvin väsyneestä, ennen niin hyvästä äidistä.
-Äiti masentuu, koska tuntee, että voimavarat on vähissä (vauva ei nuku öisin, e
Lapsi nyt reilun vuoden ja perhepäivähoidossa on alkanut sujua loistavasti. Jos nyt alkaisin odottaa toista, voisin jättääkin juuri osapäivähoitoon eli pari päivää viikossa esim. 9-15. Suoraan sanottuna saisin omaa aikaa, koska vauva kuitenkin nukkuu paljon. Mies on yrittäjänä 8-20 töissä ja lauantaitkin. Lomia ei pidetä ja meillä ei ole ketään mummuja hoitamassa 200 kilometrin säteellä. Me itse hoidamme aina ja yökylät on tosi kaukainen ajatus. Siksi näkisin sittenkin ehkä järkevänä pitää lapsen osa-aikaisesti hoidossa.
Miksi muuten tuomitsette päivähoitoon viennin, mutta silti on ok dumpata pienikin säännöllisesti mummulaan yöksi? Meille ainakin tuttu ja luotettava hoitaja pari kertaa viikossa on taatusti lapsenkin kannalta helpompi kuin pitkät viikonloput mummulassa, joita taas täällä puolustellaan...
mulla mielessä osapäivähoito