apuva, miten lapsen saa kakkaamaan pottaan eikä housuun!??
2v5kk poika on vasta oppinut pissaamaan pottaan, joten päivävaippa jäi pois. Nyt alkaa pidemmän päälle kuitenkin ottamaan päähän kun joka päivä kakat tulee housuun!! hirvittävää sotkemista...! Hän kyllä tietää että pottaan sen pitäisi tulla mutta ku ei niin ei. Saattaa istua pitkäänkin potalla ja mitään ei tule, lähtee pois ja tulee sanomaan " pissa tullee" , jolloin kakka onkin housuissa. Apuva!
Kommentit (17)
meillä ei ole aikomustakaan palata takaisin vaippaelämään. Toisenlaisia neuvoja siis kaipaan!
Toivotan aikaa ja kärsivällisyyttä. Lapset ovat niin vähän
aikaa pieniä, että on turha yrittää kiirehtiä sellaisen asian
kanssa, jolle ei kuitenkaan voi mitään.
Pojilla varsinkin pottailun hallitseminen menee usein
lähelle 3 ikävuotta tai jopa reippaasti yli. Se on ihan
normaalia, eikä neuvolassakaan mitenkään puututa
alle 3 vuotiaan vaippailuun.
Selvästikään lapsi ei ole fyysisesti vielä valmis hallitsemaan
toimintojaan. Vaippa vain päälle, ja puolen vuoden
päästä kakat tulevat pottaan varmasti jo hienosti.
Meillä myös esikoinen oppi ensin pissaamaan pottaan, mutta pitkän aikaa kakkaaminen ei sinne onnistunut. Annoin tulla pikkuhousuihin, vaikka välillä asia ärsytti tosi paljon. Sitten jossain vaiheessa tajusin, että lapseni kakkaa aina seisaaltaan. Niinpä sovimme, että kun tulee kakkahätä, hän saa mennä kylpyhuoneeseen ja rauhassa kakata lattialle (potta oli myös aina lähettyvillä, joskus kakka " päätyi" sinne seisovasta asennosta). Saattaa kuulostaa kummalliselta, mutta meillä se toimi. Ja siivoaminenkin aika helppoa, tosin lapsellamme kakka oli usein kiinteä. Jossain vaiheessa pottakin alkoi kelvata...
En laittaisi enää vaippaa, kun kerran pissaaminen onnistuu hyvin.
En sinuna laittaisi vaippoja pojalle enää takaisin. Jos kerran pissan pystyy pidättämään niin kyllä se kakan pidättäminenkin kohtapian onnistuu. Meillä esikoisella oli samanlainen tilanne; oppi jo 1v6kk ikäisenä pissaamaan potalle, mutta kakka tuli n. 2kk vielä housuihin, joskus saattoi vahingossa tulla potalle. Sitten aloin vaan tekemään niin, että kun lapsi meni potalle pissalle, eikä ollut vielä kokopäivänä kakannut, luin hänelle vieressä kirjoja (muutaman=) ja yhtenä päivänä hän päästi kakan pottaan ja siitä se sitten lähti, alle 2-vuotiaana.
emme nimittäin usko että se olisi järkevintä. tuotahan voisi kokeilla, että antaa hänen kakata kylppäriin... uskon myös että jos hän kerran saisi vahingossakaan kakattua pottaan, homma voisi lähteä rullaamaan. takapakkiahan siitä vain tulisi jos vaippa laitettaisi takaisin, hän oppisi taas pissaamaankin siihen, ei kiitos..
lisää kommentteja ja vinkkejä otetaan vastaan
Tytto 2v 8kk:lla, pissaa pottaan tai ponttoon (istuimenpienentimella) mutta kakka tulee _kotona_ housuun (tarhassa osaa kuulemma tehda ponttoon, eli siis taito loytyy kylla) lahinna siksi etta tykkaa kakata seisaaltaan niinkuin taalla jollakin muullakin. Meilla talla hetkella se toimii etta tytto pyytaa nykyaan itse vaippaa _juuri ennen kuin kakkaa_, kakkaa sitten vaippaan ja vaippa takaisin pois. Keskusteltiin asiasta hanen kanssaan ja selitettiin etta pitaa joko menna vessaan tai pyytaa vaippaa kun kakka tulossa, itse valinnut jalkimmaisen; tytto on siis hiukan vanhempi kuin poikasi mutta ainakin hanen kanssaan voi asiasta jo keskustella. Tasta ainakin se etu etta lapsi ilmoittaa hyvin selkeasti milloin se kakka on tulossa, joten voi yrittaa myos suostutella pontolle ennenkuin antaa vaipan. Nyt pari kertaa mennyt ponttoonkin vahan, ollaan kehuttu maasta taivaisiin ja tehty iso numero. Toivomme etta pian sinne menee kaikki, nykyaan kakka on nimittain sen verran suurta etta alkaa tulla yli vaipasta... ;-(
ihan lapsen ikaa ja tuota " pissa tulee" -ilmoitusta myöten :) eli meilla ollaan prikulleen samassa tilanteessa. Pissahadan sanoo ja ehtii useinmiten vessaan, mutta kakan kanssa on juuri noin etta sanoo " kakattaa" , haluaa vessaan, sanoo " ei tule kakkaa" , lahtee taas leikkimaan ja kakkaa minuutin kuluttua housuihin.
Ei tulisi mieleenikaan laittaa vaippaa enaa takaisin. Olen ihan varma etta tama vaihe kestaa todella vahan aikaa. Yritan tassa siirtymavaiheessa tarkkailla pojan ilmeita ja kun nayttaa sita etta kakka on tulossa, kiidatan hanet pikavauhtia vessaan, joskus jopa ehdin ajoissa ja kakka tulee vessaan. Joka kerta en ehdi, ja sitten vaan vaatteet vaihtoon ja pesulle :) Tsemppia, ei tama vaihe kauaa kesta. Turha vaan pitkittaa kuivaksi oppimista silla etta ottaa vaipat takaisin kayttöön kun ollaan jo nainkin pitkalla kuivaksiopettelussa :)
Meillä 2 v 10 kk tyttö on reilun kuukauden ollut ilman päivävaippaa, ja pisuvahinkoja tulee äärettömän harvoin. Kuitenkaan ei olla saatu tyttöä kakkaamaan pottaan tai pönttöön IKINÄ! Tai no joskus yli vuosi sitten kokeilumielessä... Ei ole auttanut suostuttelut, lahjomiset, kakkamajan teot eikä muut temput. Hakee itte kaapista vaipan, laittaa sen ja kakkaa sitten vaippaan. Jos ei anneta vaippaa ja piilotetaan ne, sitten panttaa päiväkausia. Mielestäni mitään traumaattista pottakokemusta ei ole tapahtunut, mikä tämän selittäisi.
No kaipa tämä ajan kanssa helpottaa, ja vähällähän me päästään muihin kirjoittajiin nähden, kun meidän typy kakkaa vaippaan ja vieläpä laittaakin sen itse ;)
Wupsu
ja ihan kivaa et muillakin on sama ongelma.. äitinä kans on tunne et tämä on ohimenevä kausi ja pitää nyt vain jaksaa. jos vain olisi jokin oikotie onneen. tänään ostin lasten tarroja, mitä lapsi saa laittaa vessan seinälle paperille joka pottailun jälkeen (aina sitä pissaakaan ei kiinnostais tehä pottaan ja välillä tulee housuun) ja siitäkös hän innostui. voi kun tepsisi vielä siihen kakkahommaankin.
Mutta kun aloitettiin potta-treenit,tein tytölle sellaisen laatikon,jossa oli kaikkea kivaa näprättävää,äidin pieni meikkipeili,tyhjiä meikkirasioita jne,erikoista,mitä ei muuten pääse katselemaan.Tykkäsi istua potalla ja tutkia aarteitaan,jotka sai kun istuu potalla.En tiedä auttaako kakkaamiseen,mutta rauhoittui ainakin potalle hetkeksi.
Meillä myös tykkää 2v2kk tyttö seisaallaan ja aina piilossa jossain nurkassa, yksin. Ja sekin vielä, että itse haluaa vaihtaa itselleen aina vaipan, vain kakkavaipan poisoton kanssa saa äiti auttaa, pesunkin haluaisi jo suorittaa itse (valitettavasti sitä ei vielä saa..).
Pottaan ei millään, koskaan. Suostuttelemalla ja oikeaan aikaan istuttamalla pöntönsupistajalle ja siihen jättämällä (kun ei pääse siitä poiskaan) on saatu hirveällä huudolla kakka sinne pönttöön luiskahtamaan, ja ISOT kehut ja palkkiot on annettu, mutta sitten taas seuraavalla kerralla vielä isompi hätä saada kakata rauhassa yksin nurkassa, paniikissa ihan että ei pönttöön... no ei pakoteta, kyllä se varmaan vielä oppii. AP: vaippa jalkaan vaan kakan ajaksi.
Tyttö 2v2kk oli oppinut pissaamaan pottaan tai pönttöön ja kakka tuli aika monesti vielä housuun. Muutettiin uuteen taloon ja tyttö sai oman huoneen ja yks päivä kakkas sinne lattialle/matolle. Minä sain " raivarit" (tiedän kyllä ettei se edesauta mitenkään), mutta mulla vähän pinna paloi ja korotin ääntäni tytölle ja kerroin että et saa tänne kakata! joko pottaan tai pönttöön!!
meillä meni heti jakeluun..tyttö vähän säikähti siitä ja meni sen jälkeen aina itse automaattisesti vessaan kun oli hätä.
Nyt tytöllä ikää 2v10kk ja käy itse pytyllä. Vielä kun sais yökuivaksi.. sitä harjoitellaan, mutta nyt on sellainen jakso meneillään että ei millään meinaa pissata yöllä ku käytän häntä. Sit aamulla vaippa märkä. :(
nooh ajan kanssa.....
Meillä poika on oppinut parissa kuukaudessa tekemään kakan pottaan. Nyt on 2v.5kk. Keksittiin kokeilla sellaista rastisysteemiä. Jääkaapin ovessa on ruudukko (n.8-10 ruutua sen mukaan mikä tuntuu sopivalta tavoitteelta), johon merkitään rasti aina kun on tullut pissa tai kakka pottaan. Sitten kun on kaikissa ruuduissa rasti palkitaan jollain sopivalla lahjalla (meillä ovat olleet Puuha-Pete lelut ja jäätelö suosiossa). Tämä systeemi on kannustanut poikaa tarkkailemaan rakkoaan ja suoltaan, ja nyt enää harvoin tulee vahinkoja. Itse haluaa merkata rastin ruutuun. Tietysti kehutaan valtavasti, kun on pottaan tullut. Kohta voidaankin sitten miettiä koko ruudukosta luopumista... Mielestäni on tärkeää, ettei vahingoista suututa tai rangaista, vaan muistutetaan että ensi kerralla sitten pottaan, että saa sen rastin.
Poika oli juuri tuon ikäinen, kun pissat alkoivat tulla pottaan. Päiväunille laitettiin vaippa vielä ja joka kerta poika teki kakat vaippaan päiväunilta herätessään. Pottaan ei kakkaa tullut, joten jätin päiväunivaipan pois. Noh, tämän jälkeen poika kakkasi jonkun aikaa housuun ja lattialle eikä selvästikään osannut pidättää vielä, koska kakka tuli ihan minne vaan. Pian poika alkoi kuitenkin vetäytyä omaan huoneeseen kakalle. Yritin kyllä viedä potan sinne ja opastaa, että tähän kakataan, mutta ainahan ne kakat tuli lattialle. Jonkun aikaa siinä meni, kun poika keksi ruveta pidättämään kakkaa ja kakkaamaan vaippaan aina yöunilta herättyään. Kerran saatiin kakat tulemaan kakkaan, mutta silloinkin potaan kakkaaminen tuntui pelottavan poikaa eikä homma edistynyt yhtään, vaikka kuinka ylistettiin ja palkittiin. Toivottamalta tuntui, kyllä..
Pottatouhut alkoivat kuitenkin loppujen lopuksi sujua. Jossain vaiheessa vain rupesin kiikuttamaan pojan potalle aina ruokailujen jäkeen. Laitoin pojan istumaan potalle saunaan ja annoin uuden autokirjan luettavaksi Pistin vielä oven perässä kiinni jotta sai olla rauhassa. Tämän jälkeen ei ole vahinkoja tullut.
En siis osaa sanoa voiko tuota nopeuttaa mitenkään. Meneehän siinä aikansa, mutta luultavasti lapsi jossain vaiheessa oivaltaa homman jujun. Meillä ei siis laitettu vaippoja takaisin ja kaikkinensa tämä vaihe kesti korkeintaan pari kuukautta.
Meillä poika oli 3-vuotias kun kakka alkoi tulla pottaan, tai suoraan pönttöön. Oli ollut melkein vuoden ilman pissavaippaa. Alussa kokeiltiin houkuttelua, lahjontaa, kiristystä, huutoa, torumista, kehumista jne. suunnilleen kaikkea mitä tässä keskustelussa on ehdotettu. Kakka tuli joka kerta housuun vaikka mitä olisi tehnyt. Joskus kävi kokeilemassa pöntöllä ja lähti pois ja johonkin nurkkaan kakalle. Kun huomattiin että pojalla on kakkahätä, vietiin " väkisin" vessaan, eihän sinne mitään tullut. Kaikki johti vaan siihen että poika alkoi pidättää kakkaa kun siitä oli tullut niin suuri numero. Voin kertoa että vaippoihin hetkeksi palaaminen on huomattavasti kivuttomampaa kuin em. vaihtoehto.
Poika oli välillä tosi kipeä kun maha oli kovalla ja kakkaaminen tietty sattui.
Onneksi minulle ei enää tuottanut vaikeuksia palata vaippaelämään, sovittiin pojan kanssa että kun kakka on tulossa, hän pyytää vaipan. Selvästi ongelma ei enää ollut pidättämiskyvyssä vaan " joku juttu korvien välissä" . Lakkasin kiinnittämästä asiaan huomiota, annoin iloisena vaipan kun pyydettiin, pesin pyllyn kun tarvittiin. Meni reilu 2 viikkoa kun poika sanoi itse eräänä päivänä että " äiti, mä meen vessaan, kakka tulee" , Kävi siitä lähtien pöntöllä.
Ei ehkä kannata asennoitua niin että nyt se on kerrasta poikki, kaikki lapset ei kuitenkaan tee asioita samanlailla samanikäisenä. Toiset tarvii vähän pidemmän harjoitteluajan...
Juu ei minulla ole kakkavaippaa vastaan mitään, kakkailun ajaksi voisin laittaakin takaisin vaipan, mutta ei jatkuvaan käyttöön enää. Ongelma tässä vain on, ettei lapsi ainakaan vielä ole koskaan itse ilmoittanut että kakka on kohta tulossa joten on huono laittaa sitä vaippaa kakkaa varten... Mutta jos hän itse alkaa ilmoittamaan tai jos itse huomaan että kakka on varmaankin tulossa, voisihan sen vaipan laittaa, mukavampi se kakka siitä on siivota kuin housuista.
Jos kakka on löllöä, aivoihin ei mene samalla tavalla viestiä, että nyt on kakkahätä. Lapsi ei ole siis vielä valmis olemaan ilman vaippaa kun suoli ja aivo ei vielä rekisteröi.
Ei siinä auta, että poika tietää, että kakka tehdään pottaan. Odotelkaa rauhassa, ei pottahommissa kannatta hoputella.