Allergiatestin (verikoe) tuloksista
Osaattekos viisaammat tulkita verikokeena otetun allergiatestin tuloksia? Poika (1,3 kk) on testin mukaan allerginen maidolle, vehnälle ja kananmunalle. Sen sijaan kalalle ja soijalle ei. Onko tämän ikäisen veritesti luotettava vai vaan suuntaa antava? Lisäksi olen kuullut, että ensimmäinen kerta ruoka-ainetta ei vielä laukaisisi allergiaa; toisella kerralla vasta-aineita jo olisi. Voiko kalan tulokset siis johtua siitä, että poika ei ole koskaan kalaa syönyt eikä siis herkistynytkään? Entä soija... voiko tuloksen tulkita niin, että muutkin palkokasvit kävisivät?
Pojan oireet tulevat yleensä päivien viiveellä ja ensin suolisto-oireina, joten ruokatestien tekeminen on hankalaa. Siksi olisi kiva saada edes vähän apuja testituloksista. Aikoinaan tehdyt ihotestit eivät paljastaneet mitään; kaikki olivat negatiivisia.
Kommentit (4)
että pojallani on todettu atooppinen iho jo 8kk iässä. Hyvät rasvat huomaa vain kokeilemalla.
Minulla 3v. astmaatikko ja moniallerginen poika. verikokeet ja prick testit eivät ole ikinä näyttäneet mitään muuta kuin negatiivista vaikka hyvin herkkä joillekin ruokaaineille. eli en luota pätkän vertaa. kokeilemalla selviää ainoastaan.
Meillä on samoin, oireet alkavat tulla vasta jopa päivien kuluttua. Lapsien kasvaessa suolisto-oireet ovat vähentyneet ja iho-oireet jääneet ja nekin välillä niin, ettei mitään näy, mutta lapsi repii altistuksen aikaan ihon rikki.
En muista testien prosentteja, mutta ei ollut edes lähellekään puolet oikeita tuloksia. Kirjoituksia aiheesta on ollut viime aikoina siellä ja täällä. Allergia- ja astmaliiton lehdessä 5/2005 on juttu otsikolla Allergiatesteistä ei apua ruoka-allergioiden tutkimisessa. Jutussa kerrotaan uudesta Käypä hoito -suosituksesta, jonka mukaan ihotesteistä ja laboratoriokokeista on harvoin apua lasten ruoka-allergioiden toteamisessa. Oikea diagnoosi perustuu oireiden lievittymiseen ruokaa vältettäessä ja oireiden vaikeutumiseen ruokaa kokeiltaessa. Reaktioiden ollessa voimakkaita altistus tehdään lääkärin valvonnassa, lievät tapaukset voidaan testata kotona.
Allergiatestejä on tehty 5kk ikäisestä saakka. Itse olen kaikelle mahdolliselle allerginen, ja lisäksi astma.
Pojalla oireita tuli ja meni (lähinnä ihottumaa). Testit näytti aina negatiivista (testattiin koira kissa hevonen koivu leppä heinä, ruoka-aineet kotitestinä). Vaikka testit näyttivät negatiivista, poika sai silti oireita esim koirasta ja kissasta.
Meille sanottiin oysissa, että vaikka testit ovat negatiivisia, oireita saattaa tulla, koska allergia saattaa olla puhkeamisvaiheessa. Astma myös todettiin olevan puhkeamisvaihessa.
Itse en siis luota kovinkaan näihin testeihin, vaan menen maalaisjärjen ja oman kokemuksen myötä eteenpäin. Kala tuli meillä vasta nyt ruokavalioon, pari kertaa ollaan syöty.
Se on totta (ainakin meidän tapauksessa), että eka kerta jotakin ainetta ei vielä aiheuta mitään, mutta seuraavat kerrat saattaa aiheuttaa jo oireita.
Toivottavasti sait tästä sepustuksesta jotakin apua mietteisiisin.