Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ensimmäinen synnytys tooosi helppo, toinenko helpompi?

03.02.2006 |

Siis ensimmäinen synnytykseni kesti n. 7 h ja tikeiltä säästyttiin ja kaikki meni muutenkin hyvin. Siispä mieltäni kummastuttaa että sitten joskus kun on pikku kakkosen aika niin onko se todella yhtä helppo ellei helpompikin? " Vähän" aikaiseta tätä vielä mietti mutta eipä se kysyminen mitään maksa.... josko jollain olisi vaan minulle vastaus!

Syyskukka ja tyttö melkein 5 kk

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
03.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka synnytykseni oli käynnistetty mutta lopulta tosi helppo ja nopea. 6h 47min josta 12 min ponnistusta eikä yhtään repeämiä tai muitakaan vaurioita. Ensimmäinen ajatukseni vauvan syntymän jälkeen oli että " todellako se nyt syntyi, näinkö helppoa se oli?!" :)

Tätä toista odottaessani oli vaikea uskoa, että toista kertaa olisi yhtä " hyvä säkä" . Kauhulla mietin mitä kaikkea voi mennä pieleen. Vauvaa myös uumoiltiin paljon isommaksi kuin esikoista...

No, toisin kävi. Tämä toinen synnytys oli vieläkin helpompi ja nopeampi kuin eka (n. 5h). Nyt synnytys käynnistyi itsestään ja supistukset olivat lastenleikkiä verrattuna ekan synnytyksen supistuksiin. Loppuun asti ne tulivat vain 8 min välein mutta avasivat kohdunsuuta tehokkaasti. Tälläkin kertaa ponnistaminen oli tosi helppoa eikä pienintäkään vauriota - edes limakalvonirhaumaa - tullut. Olo oli alapäässäkin heti ihan normaali eikä todellakaan tuntunut siltä että olisi 3,7-kiloisen tyttelin juuri punnannut ulos.

Eli kyllä - toinen synnytys voi olla yhtä helppo tai jopa helpompi kuin esikoisen tosi helppo synnytys. :) Yleensä kai juuri näin onkin, joten rohekin mielin vaan kakkosen " hankintaan" !

Vierailija
2/8 |
03.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei synnytystä kuitenkaan kannata liikaa suunnitella etukäteen ja luottaa siihen, että kaikki menee niinkuin ekallakin kerralla. Mulla unelmasynnytys ekalla kertaa, vaikka repesinkin emättimestä kohdunsuulle asti. Toista kertaa odotinkin ihan innolla ja hyvin se lähtikin etenemään: tunnissa 5cm auki ilman kovia kipuja. Mutta sitten todettiinkin, että vauva on yllätysperätilassa ja koko synnytyssuunnitelma meni uusiksi, kun mua juoksutettiin leikkaussaliin.. Toinen synnytys oli mulle valtava pettymys ja ehkä just osaksi siksi, että olin ajatellut toisen menevän yhtä mutkattomasti kuin ekan. Toivottavasti sulle näin käykin!

laama

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
03.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ekan kohdalla vähän sama kuin sullakin; n. 7 h sairaalassa, epiduraali ja tyttö oli syntynyt, tosi helposti. Tais olla 3 päivää lasketun ajan jälkeen...

Toinen syntyi tasan 2 vuoden päästä ja tiedettiin syntyvän enen laskettua.

Syntyi kuukautta ennemmin, suppareita kunnolla parisen tuntia ja sairaalaassa vajaat 20 min ja poika oli tullut maailmaan. Kivunlievityksiä ei ehditty ajatellakaan, joten luomusti syntyi, ilman pahempia repeämiä, " tosta vaan" :)

Joten mulla kans niin, että siinä missä eka oli helppo, niin kakkonen oli vieläkin helpompi. Kolmatta en edes uskaltais, syntyis varmaan kotona ;)

Vierailija
4/8 |
04.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kivut olivat tajuttoman paljon pahemmat johtuen siitä että kakkonen pyrki maailmaan kasvotarjonnassa. Ei kyllä ollut mitenkään helppo juttu - kohdunkaulapuudutuskaan ei auttanut yhtään, jälkeenpäin kuulin että se olisi johtunut siitä että vauvan pää painoi tuossa asennossa jotain hermoa. Ekalla kerralla kivut tuntuivat loppuun asti ihan hallittavilta mutta toisella todellakin luulin kuolevani kipuun.

Vierailija
5/8 |
05.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka syntyi todella helposti ja 4h synnytyksestä nukuin 1½h:)

Toka olikin sitten asia erikseen.Tosin kesti myös reilun 4h vain,mutta kivut olivat aivan eriluokkaa,eikä kivunlievityksistäkään ollut apua.Ponnistusvaihekin kesti yli ½h,vaikka esikoisesta vain 12min.

Tokan jälkeen päätin,ettei enää koskaan,mutta toisin kävi;)

Nyt nelosta odottelen.Kolmosen synnytys oli helpohko ja nopea,mutta tiedän,että tää voi olla taas jo vaikeampi.

:)

Vierailija
6/8 |
05.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisellä kerralla kesti 8 tuntia supistusten alusta lapsen syntymään. En kokenut tarvitsevani puudutuksia, kipu oli aivan siedettävää alusta loppuun.

Toisella kerralla minulla alkoivat supistukset illalla, ja kärvistelin koko yön, vasta aamulla lähdimme sairaalaan. Siitä meni vielä kymmenen tuntia, ennen kuin lapsi oli ulkona. Supistukseni eivät avanneet kohdunsuuta tarpeeksi, joten sain tipan niitä voimistamaan, minkä jälkeen kivut olivatkin loppuajan aivan järkyttävät. Kipu sai minut oksentamaan jatkuvasti, ja menetin tajuni kerran.

En tarkoita pelotella, yleensä kai toinen synnytys on helpompi, mutta kaikkeen kannattaa varautua, ettei tule pettymyksiä.

Vierailija
7/8 |
07.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtui varmaan siitä, että ensimmäinen kesti neljä tuntia ja toinen vain kaksi tuntia. Koko synnytys oli vain yksi hurja supistus joka sitten kesti ja kesti :) No ponnistusvaihe oli kuitenkin todella helppo kakkosesta, vain 3min. Kolmoselle " tilaisinkin" esikoisen avautumisen ja kakkosen ponnistamisen :D

Vierailija
8/8 |
09.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli hassu lukea noita muita vastausia kun itselläni synnärit ihan eri luokkaa.. Esikoinen syntyi Rv 41+1, kokonaiskesto 15h55min josta ponnistuvaihe 23 min... Toinen syntyi 41+3, kokonaiskesto 12h10min ja ponnistuvaihe n.10min... Molemmat synnärit oli erillaisia, esikoisen kanssa meinas sielu irrota ruumiista kun tuli " viimeiset supistukset" ennen ponnitus lupaa mutta toisen kohdalla spinaali teki tehtävänsä niin etten tajunnut että paikat olivat auenneet kokonaan ( viimeiset 5cm /h)... Mutta jos puhutaan että " toinen synnäri on huomattavasti nopeampi ja helpompi" niin enpä tiedä...;)