Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Polttelua vatsassa? Rauta?

02.02.2006 |

Ajattelin kysästä täältä, että onko kenelläkään samanlaisia tuntemuksia. Eli mulla on nyt varmaan viikon ajan ollut pientä polttelua enimmäkseen ylävatsassa. Nyt parin päivän ajan se on ollut välillä aika laajaa koko vatsan alueella.

En sitten tiedä, että ilmako siellä kiertää? Onko teillä kenelläkään ollut kivuliaampia ilmavaivoja raskauden aikana?

Toisaalta mietin, että voisiko tällä olla jokin yhteys raudansyöntiin. Olen nyt reilun kuukauden ajan syönyt Obsidania ja vatsa ei kyllä toimi entiseen tapaan. Onko teillä kokemuksia? Mitä mieltä olette esimerkiksi luontaistuotekauppojen nestemäisistä? Suosituksia??

En oikein voi uskoa, että supistuksistakaan olisi tässä vaiheessa vielä kyse. Ja käsittääkseni ne tuntuvat enemmänkin alavatsan puolella? Näin ensimmäistä odotellessa on niin tietämätön, että mikä kuuluu asiaan ja mikä ei. Ruokavalion olen vaihtanut laktoosittomaksi, että sekin tekijä on poissuljettu.

Suntiina ja masu 16+2

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
02.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enter -sormi oli hivenen liian nopea! Eli... samaa vaivaa löytyy täältä. Mulla oli su-ma vatsa ripulilla ja silloin alkoi myös tämä ylävatsan polttelu. Nyt on ripuli rauhoittunut, mutta polttelu jatkuu aina kun erehtyy syömään. Välillä on tosi voimakastakin ja juuri tuossa ylävatsalla. Olen myös syönyt Obsidanin n. kuukauden, mutta jotenkin olen silti yhdistänyt tämän vaivan vatsan muuhun toimintaan... Auttaa en osaa, mutta tiedät ainakin että kohtalotoveri on olemassa : )

- Antracite rv 15+0

Vierailija
2/4 |
04.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

toisinaan juuri ylävatsaa polttelee enemmän, joskus menee päiviä ettei tule mitään. Mulla on kyllä aina ollut todella herkkä vatsa, että johtuukohan se siitä. Toisaalta ekassa raskaudessa en muista tätä vaivaa olleen, mutta nyt on tosi kivulias ja inhottava. Mulla yltyy erityisesti epäterveellisistä ruoista (rasvaista, suolaista), joten ne ovat jääneet. Mikä ei tietysti ole lainkaan paha. Se on auttanut jonkun verran myöskin, että olen tehnyt kaurapuuroa erilaisilla leseillä höystettynä aamupalaksi. Tuntuu hellivän vatsaa koko päivän.

Inhottava vaiva ja haittaa iltaisin nukahtamista.

Tuli mieleen, että olisiko maitohappobakteereista apua? En tiedä miten ne sopivat jos et maitotuotteita käytä (ja saako muutenkaan käyttää raskauden aikana), mutta käy kysymässä apteekista.

Ai niin, yksi vielä, että lämmin haude ylävatsalla auttaa. Monesti laitan kuumassa vedessä kastelemani pyyhkeen rullalle ylävatsalle. Ei tietysti polttavan kuumaa. Auttaa yllättävän nopeasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
05.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta voi olla epätodennäköistä, että ko. vaiva johtuisi Obsidanista, jos ja kun kuitenkin olet sitä jo pitempään käyttänyt. Kasvava kohtuhan työntää mahalaukkua ylöspäin ja voi aikaansaada ylävatsavaivoja, kuten närästystä. Loppuraskaudessahan se on hyvinkin yleistä. Tarkkaile ruokavaliotasi: onko jokin ruoka sellainen, joka niitä aiheuttaa/helpottaa. Luontaistuotekaupassa myytävien nestemäisten rautavalmisteiden käytölle ei kai mitään esteitä ole, jos kuitenkin katsot, että vaivasi aiheutuu Obsidanista.

Millivan, rv 17+1

Vierailija
4/4 |
05.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon nyt viikolla 27 ja jouduin alottaan raudan syönnin tossa viikolla 20 ku hemoglobiini laski tosi alas. Söin kans aluksi Obsidania, mutta se veti mahan ihan kivikovaksi. Vaihdoin Maltofer nimisiin tippoihin joita saa ihan apteekista. Ne on tuntunu tosi hyviltä: vatsa ei ole enää kova ja hemoglobiinikin alkoi nousta heti, eli ovat myös tehokkaita. Jos innostut ostamaan tippoja, ni älä säikähdä niiden väriä! Itteeni inhotti ekalla kerralla ottaa niitä kus ne on tosi tumman ruskeita. Otan ite aina tipat aamupalan yhteydessä, sotken ne puuroon tai sit lasiin tuoremehua. Tiiäthän ettei rautaa kannata ottaa maitotuotteiden kans samalla aterialla, ei edes laktoosittomien tuotteiden?! Maitotuotteet lisää vatsan ärsytystä ja hidastaa raudan imeytymistä jos niitä syö raudan oton yhteydessä.