Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Huhhuh tätä huolta! sain tietää olevani raskaana

Vierailija
25.06.2008 |

ja olen polttanut ja juonut! eilen ultrassa todettiin että sikiö vastaa rv 15!!! mulla on ollut menkat ihan täysin normaalit ja gynen mukaan näin vaan joskus käy!! enkä tajunnut häneltä edes kysyä elämäntavoista, niin järkyttynyt olen. sikiö oli ihan normaali tutkimuksen mukaan, mutta herranjumala mä olen polttanut n. 10 tupakkaa päivässä koko raskauden ajan, juhannuksena join 2 siideriä ja sitä ennen olen juonut lasin viiniä muutaman kerran. olen myös ollut teollisuushallissa töissä jossa on häkää ilmassa jonkin verran!! olen niin syvästi järkyttynyt ja niin on mieskin, pelätään nyt molemmat lapsen puolesta.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
28.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietopalveluun eilen ja siellä nainen sanoi, että mulla on vielä pitkä raskausaika edessä ja koska sikiön vointi on ollut hyvä, hän ei näe syytä olla huolissaan. Voikohan tuohon nyt uskoa :)? -ap

Vierailija
2/21 |
28.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

koko raskausajan, tietäen raskaudesta

itse en juonut, en polttanut ja silti tuli sydänvikainen lapsi, että en oikesasti usko, että nuo määrät ovat vioittaneet lastasi jotenkin, koska sikiö voi vioittua vaikka et mitään kiellettyä teekkään..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
28.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kännissä aika hyvin... Huoli oli kauhea, kun olinkin raskaana.. Mitään ongelmia ei tullut ja lapsi jo koululainen hyvillä arvosanoilla.

Vierailija
4/21 |
28.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tieto raskaudesta tuli rv12, poltin (olin myös ollut kolme viikkoa tupakkalakossa) ja join alkoholia, jos en kaksin käsin, niin erittäin paljon enemmän kuin sinä. Kertoja oli noin seitsemän, itkien kun niitä mietin ja ynnäilin, määrät vaihtelivat hillitystä kahteen koko yön kännäykseen kavereiden kanssa. Minullakin tuli menkat normaaliaikana, tosin niukkoina, mutta ajattelin sen johtuvan iästä, 38 vee silloin, luulin siis että vaihdevuodet kolkuttavat ovella. Mieheni kanssa olin ollut yhdessä 18 vuotta ja olimme noin puolet ajasta ilman ehkäisyä eli olimme jo turtuneet ja tottuneet ajatukseen, että kun olemme lapsettomia, olemme lapsettomia. En kärsinyt aamupahoinvoinnista, vaan jatkuvasta oudosta yäk-olotilasta ja rintoja särki niin saakelisti. Ostin raskaustestin vähän vitsimielellä ja uups!!

Voi luoja että pelkäsin vauvan puolesta - ja vähän vauvaakin tai lähinnä epäilin, olisinko hyvä äiti. Oma äitini oli perin outo ja etäinen, mielenterveysongelmainen. Tupakanpoltto loppui siihen paikkaan, raskaustestin plussaan (tosin heti synnytyksen jälkeen aloin nähdä tupakkaunia, mutta en langennut enää siihen ansaan). Alkomaholit jäivät tietysti myös. Selailin yömyöhään nettiä ja etsin tietoa alkoholin haitoista, katselin fas-lapsien kuvia jne. Panikointia se oli, itsensä kiduttamista, vaikka tietoakin tuli. Lapsi syntyi täysaikaisena ja terveenä. Kehitys on ollut kuin oppikirjasta tähän neljään vuoteen asti. Ei allergioita, teräväpäinen pikku sälli, äidin oma mussukka ja isän ilopilleri.

Jos ongelmia tulee myöhemmin, niin tulee sitten. Sitähän se elämä on, otetaan mitä saadaan. Otetaan myös opiksi, yritetään ainakin.

Kaikkea hyvää Sinulle. Turha pelko pois. Lainaa vaikka rentouskasetteja ja relaile, älä kelaile!

Vierailija
5/21 |
28.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaa vaan nää tapaukset kun jotkut lääkärit väittää ettei niin voi käydä ettei yhtään niukkenis menkat...

Vierailija
6/21 |
28.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

"provo tai täysin tärähtänyt, en toivo teille lasta ollenkaan!"

Vierailija
7/21 |
28.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut polttaa koko raskauden ajan, ja melkein kaikki heistäkin saa terveitä lapsia. Eikä tuo tehdastyö. Alkoholi sen sijaan on sikiölle vahvasti haitallinen aine, mutta nuo määrät jotka kerrot ovat niin olemattomia, että ei mitään hätää. 70-luvulla vielä suositeltiin konjakkipaukkua joka ilta hillitsemään ennenaikaisia supistuksia! Ja ihan ihmismäisiä miestäkin tuli. Älä hätäile (helpommin sanottu kuin tehty tiedän. Itselläni oli yksi hyvin kostea viikonloppu ennen kuin tajusin olevani pieniin päin... hätäilin vaikka plussasin heti kun mahdollista. Eli todellakin tajuan...)

Vierailija
8/21 |
28.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai loistavat poissaolollaan! Itselläni oli puolen vuoden kausi ilman kuukautisia, johon sitten sain hormonaalisen lääkityksen. Tulihan ne sitten, mutta sain samaan aikaan tietää olevani raskaana (arviolta rv10)!

Vierailija
9/21 |
28.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala nyt ihmeessä tarkkailemaan jokaista suupalaa ja bussissa et voi matkustaa tietenkään, koska siellä voi olla humalaisia, jotka tönäisee sinua tai joku muu joka polttaa, joten siitä voit saada hieman tupakanhajuakin.

Muista lukea jokainen neuvolan opus läpi, eli älä käytä rasvaa tippaakaan, sokerisia jogurtteja et myöskään tarvitse. Feta ja muut pahat juustot pois ja kalaa ei tietysti vakuumissa.

Rakenna vaunuihin laidat ettei vauva jotenkin pääse sieltä hyppäämään pois kesken matkan teon, mielellään kuitenkin valjailla kiinni kärryihin ja lisäksi aidat.

Vierailija
10/21 |
28.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on aivan eri asia olla huolissaan alkoholin ja nikotiinin mahdollisesti aiheuttamista vaurioista kuin sokerin sopivasta määrästä. Ja hei, aivot tarvitsevat rasvaa joka päivä, myös raskaana ollessa! Neuvolan ohjeet on hyvä lukea läpi, ei niitä ihan lämpimäkseen ole kirjoitettu. Ja missä niitä laidattomia lastenvaunuja on myytävänä?

Vierailija
11/21 |
25.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei onneksi kuulosta kovin pahoilta nuo sinun alkoholi määrät eli tuskin niistä mitään haittaa on. Tietenkään kellekkään suosittele alkoholia raskausaikana, mutta en siis usko että tuollaiset määrät olisi mitään aiheuttaneet. Tupakan suhteen on tärkeää että lopet sen nyt. vauva ehtii vielä hyvin kasvaa eikä sille tule synnyttyään vieroitus oireita.

Ehdotan että otat huomenna yhteyttä neuvolaan niin pääset juttelemaan!

Vierailija
12/21 |
25.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt ku vaan loppuraskauden katot elämäntapojas. Monet vetää röökii koko raskauden ajan, silti kaikki ok. hyvin se menee :)

Ja onnea :)

Vierailija
13/21 |
25.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

saat kuulla faktoja asiantuntijalta. uskoisin että rauhoittavia faktoja.

Vierailija
14/21 |
25.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

määrä ei aiheuttane mitään riskiä sikiölle. Turvallista rajaa ei vain tiedetä - siksi suositellaan nollalinjaa. Mutta mitään todisteita ei siitä ole, että kohtuukäyttö aiheuttaisi mitään vaurioita. JA TÄMÄ EI TARKOITA, ETTÄ HYVÄKSYISIN ALKOHOLINKÄYTÖN RASKAUSAIKANA. ITSE EN JUONUT TIPPAAKAAN ALKOHOLIA.

Ja jos nyt lopetat tupakoinnin, niin et varmasti ole ehtinyt aiheuttaa mitään pysyviä vaurioita, joten huolet pois.

Vierailija
15/21 |
26.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain ajan neuvolaan ensi viikolle. Huolestuttaa tuo tupakointi ja juominen, voivoi:(( . Lopetin tietysti tupakoinnin, mutta harmittaa, mitä kaikkea lapselle on jo tullut tupakoinnista! Se on kasvanut ekat 3kk tupakan keskellä!! -ap

Vierailija
16/21 |
26.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllätysvauva on tervetullut ja olen aivan innoissani. Ja kauhuissani. Tupakkaa ehdin polttaa samoille viikoille kuin sinä ja olen totaalisen paniikissa mitä olen vauvalle aiheuttanut. Ei auta, että puhutaan joidenkin polttavan koko raskausajan.

Alkoholia en ole käyttänyt, mutta nukahtamislääkkeitä ihan raskauden alussa. :(

Kamalaa kun ei osaa nauttia lainkaan raskaudesta.

Vierailija
17/21 |
26.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja täysin terve poika syntyi ( minullakin mukana alkoholia kuvailemasi määriä ennen tietoa raskaudesta ).

Keskimmäisellä lapsella olin jo aloittanut tupakanpolton, ja lopettamaan kykenin vasta noilla raskausviikoilla : terve poika tämäkin. ( Ystäväni muuten poltti kolmessa raskaudessa koko raskausajan, ja nekin terveitä lapsia ) .

Joten lakkaa huolehtimasta.

Vierailija
18/21 |
26.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai olen huolissani lapsestani, en mielestäni ole silti tärähtynyt! Mulla ei ole ennestään kokemuksia raskaudesta ja olen kuullut varoittelua tupakasta ja alkoholista, joten tietysti menin hieman paniikkiin, kun sain tietää olevani näin pitkällä raskaudessa. Onneksi en ottanut enempää alkoholia tms!

10 ja 11, "ihanaa" kuulla, että on muitakin, joilla on käynyt näin. Tai toki parasta olisi tietää raskaudessa jo alussa, jotta voi elääkin sen mukaisesti, mutta näitä näköjään joskus sattuu!! Meillä oli kyllä yritys päällä, mutta kuukautiset tuli ihan ajallaan, joten en osannut epäillä mitään enkä tehnyt testiä. Järkytys oli suuri, kun gyne totesi sisätutkimuksessa, että kohtu on suurentunut selvästi, olet raskaana!! Huvittavinta on se, kun viime menkkojen alettua itkin miehellekin, tuleeko sitä vauvaa ikinä! No siellä olikin jo vauva....

-ap

Vierailija
19/21 |
26.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain ajan neuvolaan ensi viikolle. Huolestuttaa tuo tupakointi ja juominen, voivoi:(( . Lopetin tietysti tupakoinnin, mutta harmittaa, mitä kaikkea lapselle on jo tullut tupakoinnista! Se on kasvanut ekat 3kk tupakan keskellä!! -ap

ite polttanu kaikkien kolmen aikana koko ajan.. joojoo moralisoikaa vaan!

ja jos tollain aattelee, ei koskaan voi juoda esim. saunakaljaa tai mitään...

Esikkoo odottaessa mulla oli menkat 4 kk ajan ja elin tietysti nuoruuden innolla sitä aikaa (olin 16)

ihan terve pentu siitä on tullu, mitä ny murkkuilee, mutta ei oo _KOSKAAN_ ollu edes kuumeessa...että se niistä tupakin ja viinan vaaroista :)

Vierailija
20/21 |
26.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihanaa, että sait terveet lapset! Mä en kyllä uskalla enää ottaa riskejä, kun pystyn olemaan ilmankin tupakkaa.

Mieskin aloitti tupakoimattoman kauden mun kanssa, joten siinä mielessä helpompi. Oon kyllä vieläkin ihan järkyttynyt, kun siellä kohdussa oli jo ihan minikokoisen vauvan näköinen kaveri! Pää, jalat, kädet ja kaikki! Enkä ole tiennyt mitään! -ap