Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka tarkkoja mitat sikiöstä rv 11-13?Raskaudenkesto?

02.02.2006 |

Jäi itseäni mietityttämään, niin ajattelin kysäistä, josko jollakin olisi kokemusta tai tietoa.

Kävin ultrassa kuukautisten mukaan rv 11+1. Tulin raskaaksi heti pillerien lopetuksen jälkeen eli yhden menkat ehti tulla. Lääkäri arvioi sikiön koon mukaan raskaudenkestoksi rv 12+3 ja siirsi laskettua aikaa 10 päivää aiemmaksi. Ymmärrän kyllä, että viikon heitto on vielä pientä, mutta tuntuu mahdottomalta, että vauva oikeasti voisi olla vanhempi. Menkkojen jälkeen ensimmäinen vauvayritys on osunut vasta ovulaation aikoihin eli menkoista ehtinyt kulua jo yli viikko. MIten vauva voisi olla yli viikon vanhempi. Ei kai siittiöt nyt yli kuukautisten kykene säilymään elossa ; ) ?

Sikiön mitta oli 55mm. Ultra tehtiin alakautta, koska se on lääkärin tarkempi.

Kiva olisi kuulla, jos jollakin olisi kokemuksia vastaavasta.

Velho78

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
02.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli eilen np-ultra ja viikkoja samaiset 11+1. Sikiön kooksi saatiin 51mm, joka vastasi viikkoa 12 (tai 11+6). Olin kuitenkin ollut alkuraskauden ultrassa rv7, jolloin sikiö vastasi täsmälleen tuota viikkoa ja näin oli myös ovulaation ja kierron mukaan. Kysyin kahteen kertaan gyneltä, että miten niin sikiö on yhtäkkiä kirinyt 6 päivää edelle, mutta en saanut oikein kunnon vastausta (gyne kyseli mun kiertojen pituudesta, mutta kun se on ollut ihan normaalimittainen ja ovis melko tarkkaan tiedossa). Mulla LA:ta ei siirretty aikaisemmaksi.

Käsittääkseni nimenomaan alkuraskauden ultrassa mitta on tarkin, mutta silti mietityttää nuo erot - sulla se on näköjään vielä suurempi. Mutta ajattelen, että parempi näinpäin, kuin että sikiö on jäänyt viikoista! Oletko menossa rakenneultraan? Siellähän saattaa olla niin, että se kasvu onkin tasaantunut.

En siis oikein osannut vastata kysymykseesi, joten jospa joku toinen selvittäisi asiaa!

Kerttukasperi

Vierailija
2/5 |
02.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ultran tarkkuushan on paras ennen rv 13, mutta siltikin vain parhaimmillaan plusmiinus 5 pv. Sitten on pieni heitto ovis vs. hedelmöittyminen jne. Äkkiä se aika viikon heittää, ei kannata saada stressiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
02.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle nyt np-ultran tehnyt lääkäri sanoi, että tuossa vaiheessa ei välttämättä saa sikiöstä niin tarkkaa mittaa (josliikkuu, venyttää itseään just tms.). Esim. lapsettomuushoidoissa, joissa tarkka hedelmöitysaika on tiedossa, käyetään aina päämittaa (eli ilmeisemmin pään " halkasija" ), mulla on toisessa ja nyt tässä kolmannessa raskaudessa sikiö ollut vartalomitan mukaan viikon verran vanhempi, mutta tuo päämitta on ollut täsmällinen - ja laskettuna aikana tuo pikkukakkonenkin syntyi, pitkä poika tosin!

terveisin Lapaniina 18+5

Vierailija
4/5 |
02.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän se varmaan on, että mittatulos on vaihteleva sikiön vilkkaudesta ja mittaajasta johtuen. Lähinnä vaan jäi mietityttämään tuo lasketunajan siirto kymmenellä päivällä aikaisemmaksi. 10 päivää on kuitenkin jo jonkinlainen aika vauvan kehitystä ajatellen. Siis lähinnä jos vaikka joutuisi aikanaan käynnistelemään.

Velho78

Vierailija
5/5 |
02.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli me olimme ultrassa rv7-8. Np-ultran aikoihin kuulemma alkaa jo olla kuitenkin niin yksilöllisiä eroja, ettei tarkkaa aikaa saa.