lapsivesinäyte
kertoisiko joku miten toimenpide tehdään ja on kivulias ?
Pitääkö sen jälkeen ottaa jotenkin rauhallisemmin ?'
Minulta otetaan huomenna lapsivesinäyte ja jännittää aika kovasti toimenpide ja että onko kaikki hyvin...
Kommentit (7)
Minulle tehdään se naistenklinikalla. Luulisi että siellä olisi kokeneet ottajat :)
Minulla on vain hirmuinen neulapelko.
Onneksi mieheni tulee mukaan :)
Laittovat sen kuitenkin mun taakse istumaan, eli ei silleen tukea ollut, muuten kuin se että tiesin hänen siellä olevan. Sinähän voisit kysyä saisko mies olla siinä vieressä vaikka, jos se auttais vähän siihen neulapelkoon. Äläkä katso sitä neulaa, katsele vaan koko ajan vauvaa. Niin minä tein kun pelkäsin kans sitä neulaa.
Kyllä ne naistenklinikalla osaavat hommansa, minulle sattui vielä todella mukava lääkäri.
nellariina
En minä ainaskaan saanut naikkarilta mitään sairaslomaa, vaikka kyllä se tarpeen olis, stressin & aran pistoskohdan vuoksi. Ja se kohta voi olla arka muutaman päivän. Pidin sitten ihan " omin luvin" sairaspäivän.
Muuten itse toimenpide oli kuin hyttysen pisto (kun ei katso neulaa). Sain jälkeenpäin vasta-ainerokotteen (kun olen Rh-) ja se tuntui paljon enemmän.
Ja mies mukana kättä pitämässä oli mukava juttu. Ja näkeehän siinä asukin taas kerran .... =)
Juuri tulin kotiin punktiosta ja nyt jo aika levollisin mielin. Tosin tuloksia joutuu pari viikkoa odottelemaan, mutta onpahan yksi etappi takana. Itse toimenpide sujui nopeasti. Ensin lääkäri ultrasi sopivan paikan ja sitten vaan pistos, joka tuntui hieman epämiellyttävältä, mutta ei kuitenkaan käynyt kovinkaan kipeää. (Reilusti enemmän sattuu kun kolhaiset varpaan tai kyynärpään terävään nurkkaan) Sitten vaan kätilö imi lapsivettä n.20ml ruiskuun ja se minusta epämiellyttävimmältä tuntui, ei kuitenkaan sattunut. Nyt kaikki lihakset jännityksestä turtina, mutta muuten olo aika normaali. Noin tunnin verran piti oleskella sairaalan tiloissa mahdollisten komplikaatioiden varalta ennen kuin päästivät kotiin. Sain ihan vapaasti kuljeskella ja käydä kahviossa. Tämä päivä pitää ottaa vähän rauhallisemmin ja nostelemista pitää välttää, mutta sängyssä ei tarvi maata. Tosin aion kyllä mennä nukkumaan kun jäi viimeyönä unet vähän vähälle... Etukäteen pelkäsin kovasti, mutta jälkeenpäin on helppo todeta, että suotta pelkäsin. Taitaa kuitenkin ä-polien henkilökunnalle olla aika rutiinijuttu vaikka meille odottajille se ei sitä olekaan.
Tsemppiä kovasti ja hyvin se sujuu!
Quest ja Minni 20+6
Voihan se olla ettei ne automaattisesti anna. Mutta miestä en saanu pitää kädestä kun se oli siellä mun takana niin pahasti ettei mun käsi sinne taipunu :(
eli torstaina. Ensiksi ultra ja sitten pistos (samalla ultrataan). Ei tuntunut pahalta, hieman nipisti. Pahemmalta tuntui tuo vasta-ainerokotus (annetaan kun Rh -), kuten joku muukin sanoi.
Minä sain sairaslomaa automaattisesti toimenpidepäivän ja lääkäri kirjoitti vielä seuraavankin päivän, koska joudun työssäni nostelemaan ja kantamaan. Ensimmäisenä päivänä neuvottiin lepäilemään ja välttämään ponnistuksia sekä kaikkea missä tarvitaan vatsalihaksia. Seuraavana päivänä neuvottiin välttämään lähinnä nostelua ja kantamista. Yhdyntä kiellettiin loppuviikoksi mahdollisen tulehdusriskin vuoksi. Kotiin pääsi heti toimenpiteen jälkeen.
Näin siis TAYS:ssa.
Ensin tehdään rakenneultra ja katsotaan sopiva pistopaikka, ettei vauva ole tiellä. Jotkut on verranneet piikin pistoa verikokeen ottoon, mutta minusta se sattui enemmän. Ei kipu ollut mahdoton, mutta hieman epämiellyttävää. Noin minuutti menee että saadaan tarvittava määrä lapsivettä. Sairaslomaa saa sen loppupäivän ja hyvä ottaa rauhallisesti. Pistokohta saattaa olla hieman arka jonkun aikaa.
Minulle sanottiin että hyvä olla mahdollisimman rentona, mutta en minä ainakaan siihen pystynyt.
Missä se sinulle tehdään?
Hyvin se menee :) Pidetään peukkuja että kaikki on hyvin!
nellariina