Ultrakuvien säilytys?
Heippa kaikille :)
Kävin eilen np-ultrassa ja sain hienon pinon kuvia mukaan. Nyt tulikin mieleen, että olisiko kellään vinkkejä kuinka kuvat saisi säilytettyä mahdollisimman hyvälaatuisina pitkään?
Muovitaskua harkitsin, mutta sitten tuli mieleen, josko käy sitten samalla lailla kuin laskuille eli muste haalistuu pois muovin tai kuuman vaikutuksesta. Kuvat olisi kuitenkin kiva säästää useamman vuoden ajan.
Voiskohan nuo laminoida tms.
Kommentit (17)
muistan kerran lukeneeni täältä odotuspalstalta, että joku olisi laminoinnilla pilannut ekassa ultrassa otetut kuvat, eli ei kannata varmaankaan laminoida.
Meillä otettiin esikoisen ultrakuvista kopiot ja ne kopiot laminoitiin. Suloista on se, että miehellä on vieläkin esikoisen eka ultrakuva lompakossaan :o)
Kakkosen ulrakuvat ovat vielä kirjekuoressa äidin saamattomuudesta johtuen vielä kopioimatta... eihän niiden otostakaan ole kuin pari vuotta...
Toivottavasti löytyy keino säilöä ne ikimuistoiset otokset :o)
Ainakin esikoisen ekat ultrakuvat kesältä 2003 ovat vielä kuin uutukaiset. Sinooperi ainakin myy kuulemma kylmälaminointikalvoja. Mieheni kylmälaminoi meidän kuvat töissään olevalla laitteella. Kuumalaminointi kuulemma tuhoaa kuvat, tai siis paperin.
Lisäksi olen skannannut kuvat talteen, jotta säilyvät myös koneella. Mutta muuten luotan tuohon laminointiin, kävi sitten miten kävi.
Tuo kylmälaminointi kuulostaa hyvältä ratkaisulta, olisiko kellään tietoa tekeekö mikään firma pääkaupunkiseudulla (mielellään Helsingissä) kylmälaminointia?
JA ne olivat kontaktimuovilla päällystetyt. Muoviahan se tosiaan on sekin ja haalistuttaa mustetta tarrakiinnityksellä aika nopeaa. JA kaikenlainen muovi on pahinta. En tiedä miten laminointimuovi sitten tekee mutta ainakin mulle sanoi lekuri itse että ei sitten muovien lähelle ollenkaan.
Me otatetiin valokuvat joka ultrakuvasta erikseen ja skannattiin ne vielä tietokoneelle. Nyt on sitte cd-levyllä, koneella, negatiivit + valokuvat ultrakuvista. Tuo valokuva ainakin kestää n. 100 v. kun liikkeessä tettättää kuvat vanhaan tyyliin.
Esikoisen ultrakuvista otetut valokuvat ainakin vielä todella hyviä, ultrakuvat siis jo lähes harmaan valkoisia.
Esikoinen täyttää kohta 9, ultrakuvat liimasin aikoinaan paaperiliimalla pahvialbumiin jossa silkkipaperiset välilehdet. Kuvat ovat ihan moitteettomia... Ei tullut edes mieleen ettei ne säilyisi... :)
Jos ei omista skanneria saa esimerkiksi digikameralla, ja tietysti myös filmikameralla, reprottua ihan kelvot kuvat, jotka voi sitten halvalla teettää valokuviksi. Ei tietenkään ole sama kun alkuperäinen, mutta muutaman vuoden päästä varmasti parempi kuin haalistunut alkuperäinen tuloste. Kannattaa vaan katsoa et kuvaa just suoraan yläpuolelta ja ettei kattovaloista tule pahoja heijastuksia. Ja salamaa tuskin voi käyttää...
itse päällystin kuvat ja hyvin ovat säilyneet.
mutta hieman jotain kuvien säilytyksestä. Lähinnä sepustukseni koskee tavallisia valokuvia, joten en tiedä soveltuvuutta ultrakuville. Siis, valokuvia ei suositella säilytettäväksi muovitaskuissa, sillä värit todellakin haalistuvat. Parhaiten kuvat säilyvät albumeissa, joissa on ohuet välilehdet eli siis tällaisissa " vanhan kansan" albumeissa. Kuvia ei tule liimata kiinni, vaan laittaa kulmiin pienet taskut ellei sivuilla ole valmiiksi leikattu reikiä, johon kulmat voi työntää. Toivottavasti oli jotain apua.
Elliina
Totta se kuulemma on että kuvat haalistuvat ajanmyötä. Miehen veljen vaimon sanoin,että hänen ultrakuvansa haalistuivat 3-vuodessa. Hän suositteli,että kannattaa skannata kuvat koneelle. Joten tein niin. Sielä ne ainakin pysyvät ja varsinkin kun ne polttaa vielä cd:lle ja tekee varmuuskopiot.
Lilli81 22+6
toisaalta esikoisen kuvat liki neljän vuoden takaa ovat ainakin vielä toistaiseksi ihan hyvässä kunnossa (olen pitänyt niitä ihan tavallisessa pahvikansiossa).
Jos muovitaskuun laittaa, niin ne värit tarttuu siihen muoviin, mutta kontaktiahan ei oteta ikinä pois eikä se pääse liikkumaan, joten ei se kuva siitä silloin kärsi. Minulla on myös ultrasta digikameralla otettu videopätkä, sekin on mukava muisto.
Tytteli-83 rv 22+0
Itse päällystin esikoisen ultrakuvat kontaktimuovilla n.8v sitten, eikä niistä tänä päivänä saa enää mitään selvää! Joten ei ollutkaan mikään hyvä keino säilyttää kuvia..:(
Ainakin meidän saamat ultrakuvat on tulostettu lämpöpaperille (Toshiban laite), ja muovitasku tunnetusti EI sovi sellaisten asiakirjojen (mukaanlukien kuitit, lippupalvelun liput ym.) säilyttämiseen, vaan ne voivat pilaantua käyttökelvottomiksi. Meitä ainakin varoitti jo kuvat antanut kätilö.
Eli se pahvilaatikko on ihan toimiva ja tietysti skannaaminen ja kopioiminen vähemmän herkälle materiaalille. Itse meinasin ottaa värikopparilla (tarkempi laatu) töissä kopion, ja sitten päällystää vaikka sillä kontaktimuovilla/ laittaa kehyksiin.
Mukavia muistojenkeräilyhetkiä :)
Huliana
on kuulemma paras paperille tulostetulle kuvalle. Eivät silti varmaan säily ikuisuuksia. Omat ultrakuvat on valokuvapaperin tapaista, ovat ruskeassa kirjekuoressa sekä skannattuna koneelle!
~cadavera&muru~ rv32+3
Joka ei kesta auringonvaloa tai tosiaan sailytysta muovissa, ennemmin tai myohemmin tuhoutuvat. Itse olen ottanut ihan tavalliset valokopiot kuvista (ollaan myos suurennettu niita kopiokoneella), sailyvat tavallisella paperilla hyvin.
En siis ainakaan laita niitä muovin väliin, itse mietin laminointia, mutta sehän on todella kuuma käsittely, että en tiedä mitä kuvalle siinä sitten käy. Pitääpä skannata talteen, niin ne ainakin säilyvät :)
Äitini löysi juuri pikkuveljen 15 vuotta sitten otetut ultrakuvat, kaksi oli mennyt jo huonoon kuntoon, mutta päällimmäisenä ja äitiyskortin välissä säilytetty kuva oli vielä ihan ok. Eli se pahvi on varmaankin hyvä ratkaisu.