Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kireä kielijänne???

31.01.2006 |

Vauvamme on nyt 5kk. Vauvan syntyessä, kotiuttamispapereihin tuli merkintä: Työntää kieltä hieman ulos, kieli normaalin paksuinen!

Asiaa ei meille sen enempää selitelty enkä osannut silloin edes kysyä mitä tuo tarkoitti...

Vauvan imetys on ollut hieman hankalaa koko tän 5kk, mutta sitkeästi olen täysimettänyt, vaikka 3 ensimmäistä kk rinnanpääni olivat aivan ruvella. Maitoa kyllä tulee ja vauvakin kasvaa omaa vauhtiaan.

Tutti ei pysy lainkaan vauvan suussa, vaan siitä pitää pitää kiinni koko ajan jotta se pysyy suussa. Ja kun vauva imee tuttia, kuuluu siitä semmoinen kummallinen " ryystävä" ääni, ihan kuin jostain välistä pääsisi ilmaa vauvan suuhun eikä kunnon imua pääse syntymään. Olen kokeillut kaikki erimuotoiset tutit mutta tutin muodolla ei juurikaan ole väliä.

Vauva myös todella työntää hieman kieltään välillä ulos suusta. Hän myöskin näyttää välillä siltä kuin " pureskelisi omaa kieltään kuin purkkaa" Vaikea kuvailla.

Vauva on meidän kolmas lapsi , eikä edellisten kanssa ole tullut vastaan mitään tällaista.

Asia on vaivannut mieltäni koko tän 5kk, olen itsekseni pohtinut että onko vauvamme suu ihan normaali.

Soitin äsken synnytysosastolle kysyäkseni asiaa ja kätilö kertoi että usein tällä viitataan kireään kielijänteeseen!

Eli onko muilla, joiden lapsilla todettu kireä kielijänne, samantapaisia ongelmia ja miten vaiva on hoidettu?

Mitä kireästä kielijänteestä voi olla haittaa?

Olen kuullut että kielijänne voidaan leikata poikki ja että lapsilla joilla on kireä kielijänne saattaa tulla hieman vaikeuksia puheen opettelussa? Pitääkö paikkaansa? Olisin todella kiitollinen jos kertoisitte omia kokemuksianne ja tietojanne kyseisestä asiasta!

Etukäteen tiedoista kiitäen,

Elokuunvauva

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
31.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytöllämme, nyt 2kk 3vk, oli kireä kielijänne. Mieheni sen huomasi (vaikka olisi kyllä pitänyt huomata sairaalassa!). Tyttö oli pariviikkoinen kun kielijännettä leikattiin. Nappaistiin vaan saksilla terveyskeskuksessa löysemmäksi! Kaikki lääkärit, hoitajat yms. sanoivat, että vauvoilla jänne on vielä ihan ihoriekale, joka on helppo leikata. Tyttö tuntui kipuilevan suuta pari päivää. Vanhempana sitten vissiin leikkaus on jo monimutkaisempi. Serkullani oli ollut kireä kielijänne ja se oli huomattu vasta, kun ei ollut oppinut sanomaan ärrää. En tiedä millainen leikkaus hänelle tehtiin, mutta ärrä sujuu nyt eli vissiin jonkinsortin leikkaus tehtiin.

Tyttö on syönyt koko elämänsä pullosta (suulakihalkion takia), joten en tiedä miten olisi vaikuttanut imetykseen. Mutta huomasin, että pullosta syönti helpottui vähän.

terv. Kielo

Vierailija
2/13 |
31.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kireä kielijänne havaittiin sairaalassa kotiutustarkastuksessa ja nippastiin löysemmäksi. Meillä jänteen löystäminen vaikutti (tai ainakin luulen niin..) siihen, että vauva sai rinnasta paremman otteen. Sairaalassa jouduin käyttämään koko ajan rintakumia, kun vauva ei saanut kunnon otetta. Kotiutumisen jälkeen imetys sujui heti ilman rintakumia. Sen pidempää kokemusta meillä ei siitä.

Mehis

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
31.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokenut terveydenhoitaja sen sitten neuvolassa huomasi ja sanoi siitä. Vauva oli n. 1kk vanha. Toisessa nännissä oli ollut haava synnytyslaitokselta asti, ja vauva imi nännit hassun viiston muotoiseksi. Myös sain 2 rintatulehdusta, toisesta jouduin sairaalaankin makaamaan. Kerjäsin sitten neuvolalääkäriltä lähetteen sairaalaan jänteen nipsautukseen. Hänen mielestään ei olisi tarvinnut. Sairaalassa kokenut lääkäri sanoi heti, että onpas tiukka jänne, ja suihkautti puudutusainetta ja leikkasi saksilla. !!! Ja imetysongelmat loppuivat siihen, ja nännihaava parani muutamassa päivässä.

Kireän kielijänteen näkee hyvin, kun vauva itkee: normaalisti kieli sojottaa vähän ylöspäin ja sen reuna on pyöreä. Kireä kielijänne vetää kielen sydämenmuotoiseksi, eli se on keskeltä vähän kiristynyt.

Vierailija
4/13 |
31.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokenut hoitaja huomasi heti ensimmäisenä yönä, että pojalla on kireä kielijänne. Se napsastiin sitten heti seuraavana päivänä. Pikkusen poitsu yski verensekaista limaa sen jälkeen, mutta ei juurikaan itkenyt, pikkusen parahti operaation aikana.

Isompana se leikkaus on kuulemma hankalampi operaatio, pelkästään jo sen takia, että vauvan/lapsen pää täytyy saada pysymään paikoillaan.

Hansulus ja poika 5,5kk

Vierailija
5/13 |
31.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei vaikuttanut imettämiseen mitenkään, mutta puhuminen olikin sen takana. Eli häneltä 2v8kk iässä leikattiin ' humauksessa' (kevyt nukutus) kielijänne ja sitten alkoi puhe luistaa.

Nyt kolmosella on kieli sydämen mallinen, mutta imetys sujuu. Seuraavassa neuvolassa (6 vkois) sitten keskustellaankin ehkä ISOIN kirjaimin leikkaustarpeesta. En halua toista ongelmapuhujaa.

Vierailija
6/13 |
31.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja löysinkin kuvasarjan kireästä kielijänteestä. Meidän vauvan kieli ei tosin kyllä näytä samalta. Se ei ole siis sydämmen mallinen, vaan ihan pyöreä kärjestä.

Voiko silti olla kireä kielijänne vaikka sitä vakoa ei tulisikaan?

Tästä alkaa pikkuhiljaa kehittyä mulle " pieni mörkö" kun mietin ja pähkäilen itsekseni asiaa, varasinkin ajan tk-lääkärille jotta vauvan kieli katsottaisiin mutta siihen on liian pitkä aika. Se on vasta 6kk neuvolatarkastuksen yhteydessä!

Vierailija
7/13 |
01.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin kertoa näin sivusta katsojan kokemuksesta että kannattaa leikkauttaa jos suinkin vain mahdollista se kireä kieli jänne.

Kun on inhottavaa sitten kun pikkuinen alkaa puhumaan ja noin kolmenvuoden iässä voi olla TODELLA KOVA höpöttäjä (niitä ihania pikku lasen juttuja:o) Niin on ihan sydäntä raastavaa kun ei ymmärrä mitä asiaa toisella on.

Vierailija
8/13 |
01.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän poikamme kieli ei ainakaan minun silmääni näyttänyt mitenkään sydämenmalliselta vaan ihan pyöreältä. Mutta kieltä poika ei saanut työnnettyä kovin pitkälle ja syöminen oli hankalaa (ei saanut otetta ilman rintakumia). Leikkauksen jälkeen syöminen selvästi helpottui.

Vierailija
9/13 |
01.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka on leikattu kahteen kertaan ollessani pieni, tarkkaa ikää en muista mutta en mikään vauva kuitenkaan enää ole ollut.

Ei se operaatio suuri vanhemmallakaan iällä ole(puudutus-veitsellä naps-ja valmis on!mikäli yhtään tapauksesta muistan!)

Ärrä-vika minulla oli myös pienenä (sen takia ehkä vielä toiseen kertaan leikattu) mutta nyt sujuu jo hyvin.

Oon ajatellut just tota, et kai leikkaus tehoaa paremmin, mitä nuorempana tehdään...(en tiedä..)

Vierailija
10/13 |
01.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totesivat kuitenkin että koska imetys sujuu niin asialle ei tehdä mitään. Tosin tuntuu että usein edelleen imetyksen jälkeen tytöllämme on ilmaa vatsassa ja tietyn ajan kuluttua piereskelee, jota edellisillä lapsilla ei ollut. Tyttö myös jatkuvasti työntää kieltään ulos suustaan- on aika hauskan näköinen, mutta jotenkin tuntuu että tuon kielijänteen takia ihan kuin " jumppaisi" kieltä.

Meillä kun olen kysellyt tuosta kielijänteen napsaisusta ja siitä että olen myös kuullut että on helpompi pienellä, olen saanut vastaukseksi että se ei läheskään aina auta. Tämä kai siksi että jos ihan pienellä nipsaistaan, se saattaa taas uudelleen " kuroutua" kiinni. Meillä tilanne katsotaan kuulemma vasta sitten aikanaan jos puheen oppimisessa on vaikeuksia.

Vierailija
11/13 |
01.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta asialle ei tehty mitään. Ja neuvolasta sain tiedon, että kielijännettä ei ainkaan näin pieneltä vielä leikata, vaan vasta silloin, jos vaikuttaa puheeseen. Vauvana pojan kieli oli todella lyhyt ja sydämenmuotoinen. Sen huomasi todella selvästi esim. silloin kun hän itki.

Minulla myös vaikutti imetykseen alussa. Rinnat oli verillä vielä 2-3 kk synnytyksen jälkeenkin! Oli se hirveetä, itse olin sitä mieltä että kielijänne olisi pitänyt heti leikata. Mutta toinen tekijä tuohon imetykseen alussa oli ehkä se, että pojalla oli pieni suu. Soitin imetystukihenkilölle ja hän kertoi, että parin kuukauden iässä imetys helpottaa, eikä tuo pieni suu ja kieli enää haittaa. Ja näin kyllä meillä kävikin. Imetystukihlö neuvoi myös " jumppauttamaan" kieltä siten, että laittaa vauvan huulille maitoa, jota vauva voi sitten kielellään " lipoa" . Tämä venyttää kieltä.

Nyt poika on 8 kk vanha, ja enää kielijänteestä ei ole haittaa. Kielikin tulee jo pitkälle ulos suusta. :) Ilmeisesti juuri tämän takia sitä ei välttämättä kannata/tarvi leikata, sillä kielijänne " löystyy" itsestään ajan kanssa. Ja toisaalta sen leikkauksen hyöty voi mennä pian ohi, kun kielijänne " umpeutuu" taas itsestään samanlaiseksi kuin alussa. Nyt toivotaankin että kielijänteestä ei olisi haittaa kun aletaan puhetta opettelemaan.

Tsemppiä, voi ne hankaluudet mennä itsestään ohikin ajan kanssa! :)

-vaavikki-

Vierailija
12/13 |
02.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti toisilla on enemmän ja toisilla vähemmän kireä kielijänne, ja kielen muoto voi vaihdella paljon.

Ja etenkin kiitos Insinööriäidille: Kiitos kun kerroit että teidänkin vauva työntää sitä kieltään ulos... Kukaan muu ei ole sitä maininnut ja aloin jo sydän kurkussa uskoa, että kenenkään muun vauva ei tee niin, että meidän vauvassa on jotain enemmänkin vialla! Nyt kun mainitsit, se tosiaan näyttää ihan siltä kuin vauva yrittäisi venyttää kieltään.

Nyt tämä " hieman paniikin omaisesti kasvanut" pelkoni vauvan terveydestä lieveni ja jaksan odotella sinne 6kk tarkastukseen. =)

Vierailija
13/13 |
02.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellisillä lapsilla ei tätä ole ollut ja kieltämättä näyttää melkein höyrypään/vajaamielisen touhulta. Lisäksi kuin samainen vauva aiemmin musiikkia kuullessaan hötkyi jaloillaan ja huitoi käsillään ja vielä se kieli ulkona ja melkein huohotti- niin silloin näytti viimeisen päälle kaikelta muulta kuin normaalilta - ihan kuin vauvalla olisi ollut " sekopää" vaihde päällä.

Tosin nyt kun vauva on jo 10kk, niin " puhuu" enemmän ja kieli ei työnny enää ihan jatkuvasti ulos. Nyt kielellä on muuta puhaa, kun juttelee söpösti ja kommunikoi meidän kanssamme, silti vielä näyttäisi ajoittain kurottavan meidän muita lapsia enemmän kieltä ulos suustaan.