Jos jonkun lapsi PUREE lastasi, miten toimit?OV!!!
Meidän 1v6kk poika on alkanut puremaann ja tönimään,vaikka kuinka ollaan kielletty, ettei niin saa tehdä.Silti sama peli jatkuu.
Oltiin tänään kerhossa ja vähän väliä sai taas olla kieltämässä ja vahtimassa. Onneksi kerhotutut myös kieltävät ja katsovat perään. No, tänään oli eräs tuntemattomampi lapsi äitinsä kanssa kerhossa. Lähdin katsomaan nukkuuko pienimmäisemme, ja sit kuulin lapsen itkua ja huutoa; ei saa purra! Arvasin heti, että meidän poika taas...
Menin heti kieltämään ja sanomaan ettei noin saa tehdä yms. Nainen oli todella loukkaantuneen näköinen. Sanoin pojallemme, että se koskee ja nyt pyydetään anteeksi. Nainen ei puhunut mitään, vain pojalleen.. Ja lähtivät närkästyneen näköisenä muualle. Ei keretty pyytää kunnolla anteeksi. Tuli vähän paha mieli..
Meidän poikaa on myös tönitty ja purtu. Ja olen mennyt väliin ja sanonut ettei noin saa tehdä. En ole missään nimessä loukkaantunut ja katsonut paheksuvasti.
Pureminen yms on kiellettyä. En vaan tiedä miten saisin hänet rauhoittumaan tuon asian tiimoilta. Jäi vaan vähän hölmö olo, kun nainen niin tylysti katsoi tyyliin " etkö prkl osaa kasvattaa pentuasi" ...
Mites te muut?
Kommentit (25)
Minun mielestäni voit tunkea käyttämäsi termit " aneeminen ja passiivinen" sinne paikkaasi mihin ei valo taitu. Se voikin olla oikea osoite ks. termeille.
Pienokaisesi ovat _ASENTEESI_ ansioista vielä takuulla niitä, jotka kiusaavat rauhallisempia ja kenties arempia tovereitaan tarhassa, koulussa, leikkupuistossa jne. Koeta nyt hyvä aikuinen (?) ihminen tajuta, että ihmiset ovat erilaisia luonteiltaan jo syntyessään. Jos joku ihminen on esimerkiksi ujo, se ei tee ihmisestä yhtään huonompaa. Ihmiset ovat erilaisia, eikä rohkeammalla lapsella ole minkäänlaista oikeutta kurmottaa arempaa lasta!
Päinvastoin usein ujommat ja aremmat ihmiset ovat lopulta nk. menestyjiä pitkäjänteisyytensä ja syvällisyytensä ansiosta. Joten kun sinun pikkupilttisi seuraavan kerran leikkikentällä " vetää turpaan" jotakuta toista lasta, niin koeta nyt hyvä ihminen tajuta, että siihen ei ole mitään puolustusta! Sinun tulee opettaa vanhempana lapsellesi, että ketään ei saa kiusata. Ei ketään! Ja kuten joku tuossa aimmin mainitsikin, tässä keskustelussa puhuttiin alle 2-vuotiaista, ei 5-vuotiaista!! Siinä on eroa.
niin ensimmäiseksi nappaan kakaran tukasta ja kysyn mitä vittua sitä tulikaan tehtyä.
Jos mun lasta purraan/muuten kiusataan niin sanon ja opetan lapselleni että takaisin saa antaa!! Täytyyhän lapsen oppia pitämään puoliaan vaikka kuulostaakin aika karulta että jos toinen lyö niin lyö takaisin.
Kiitos kommenteista kaikille.
Mietin tuossa tuota mustasukkaisuutta. Lapsi ei ainakaan näytä siltä että olisi mustasukkainen, kun ei minua " huomaa" edes kerhossa, kun niin paljon kaikkea muuta. Nätistikin osaa leikkiä, mutta sitten aina välillä (usein) tönäsee " ohimennen" tai jopa puree(harvemmin ku tönii), tukasta repimistäkin on ollut.
Ja jos minun lasta tönäistään tms, niin olen kieltämättä välillä sanonut, että tuolta se tuntuu muistakin, kun heitä kiusataan..
Ap
Aika hurskastelevaa minusta. Yleensä noin ylemmyydentuntoisia ovat äidit, joiden lapset eivät vielä ole ehtineet vaikeaan vaiheeseen tai ovat luonnostaan erityisen kilttejä. Sitten " leuhkuus" karisee, kun oma tenava alkaa tehdä kolttosia. Minustakin puremisvaihe tulee itsestään aika monelle lapselle.