Antakaa hyviä ruokavinkkejä keliakiaa sairastavalle?
Kommentit (5)
lohikeitto, lihakeittokin ihan hyvää jos esim hirvenlihasta eikä jauhelihasta
perunamuusi ja savulohi sekä kermaviilikastikketta
ranskalaiset perunat ja makkaraa
kermaperunat, nakit
sitten ihan keitetyt perunat ja (jauheliha)lihakastike on kelvannut hyvin
riisiä ja kermabroileria tykkää syödä
makaronilaatikko menettelee
Toki sitten vaan gluteeniton makaroni ja sellaiset liemikuutiot missä ei ole vehnää (joissain on), kastikkeen suurusteena vaikka maizena eikä vehnäjauho.
Keliakialiiton sivuilla on hyviä reseptejä paljon.
Muuten perusruokahan on helppo järjestää, leivonnaiset on vähän vaikeampia sitten.
Itse olen ollut keliaakikko kauan ja parhaiten onnistuu esim perunajauhoista unelmatorttu/kääretorttu, myös mustikkapiiras normaalilla ohjeella vaihtaen vehnäjauhot perunajauhoihin onnistuu. Keliaakikko voi syödä kaikkea ruokaa, kunhan unohtaa leivittämiset, korppujauhot ja monet einesruoat. Keitot, laatikkoruoat, kastikkeet onnistuvat hyvin.
Juu, uskon, että keliaakikolta harjoittelun jälkeen onnistuu. Mulle pamahti "sukuun" keliaakikko suht vasta ja joku olis voinut varoittaa siitä, että ne leivonnaiset ei käyttäydy ihan samoin... Kakku on tosi murenevaista sorttia, tosin ihan hyvää ja leivällä voi helposti hakata naapurin sairaalakuntoon ;-)
Ei vaan oikeasti kai makeat leivonnaiset toimii hyvin ja on hyvän makuisia, ainakin mä onnistun ja samoin se keliaakikkosukulainen. Sen sijaan leivät onkin sitten vaikeampia, ei meinaa kai löytää oikein kaupastakaan maukkaita. Kerran ollaan meillä leipää tehty leipäkoneella (tämä keliaakikko ei ole niin tarkka etteikö samalla koneella olisi voinut tehdä gluteeinillista leipää aikaisemmin) ja kyllä siitä syötävä tuli, mutta herkullinen se ei varmaan ollut. Nuo kaupan leivät on ollut niitä, jotka ovat olleet kuin tiiliskiviä. Sitkoa kun ei saa, niin kakkutyyppiset ratkaisut kai toimii paremmin kuin sellaiset hiivataikinatyyppiset.
Tässä lievästi pelätään, että jatkuuko sukuvika meidän perheeseen. Ei ole ainakaan vielä puhjennut. Minkä ikäisenä edelliselle puhkesi?
Siis eikös ny kaikki ruoka, missä ei ole kotimaista viljaa ole ihan ok?
Haluatko listattuna KAIKKI sellaiset sapuskat?