mitä ensimmäisellä neuvolalääkärikäynnillä tehdään?
eli mulla ois huomenna se edessä ja olis kiva tietää kokeneemmilta et mitä siellä tapahtuu...Kuunnellaanko sydänäänet?nyt ois mulla rv 11+3 ja eikös niitten pitäis jo kuulua?
Kommentit (4)
Niin siis oon jo käynyt ton ekan kerran terkkarilla...huomenna olis se lääkäri,et sitä meinasin mitä siellä tapahtuu?tekeekö sisätutkimuksen?
Kyllä tekee sisätutkimuksen. Kokeilee, että kohdun koko vastaa viikkoja, mikä on kanavan pituus ja onko se kiinteä, pehmeä yms.. nämä tiedot merkkaa siihen äitiyskorttiin,joka sinulla on, omalle kohdalleen.
Kuuntelee myös sydänäänet tai ainakin kokeilee kuunnella. Kyselee varmaan omia tuntemuksia raskaudesta jne. Meillä on tapana käydä ennen lääkärille menoa terveydenhoitajalla, jossa ne normaalit pissa, verenpaineet, paino yms.. mitataan. Että siellä lääkärillä ei kauaa itseasiassa mene, ehkä 10 min.
Kiitos sulle...Tietää vähän varautua :)
Terkkari kyl viimeks sano et isukki on tervetullut kans sinne lääkäriin,mut jos siellä vaan ollaan jalat levällään niin luulenpa ettei miestä kauheesti kiinnosta :D
Tuo sydänäänten kuuntelu riippuu paljon neuvolasta. Mulla molemmissa (ekassa ja nyt) sydänäänet on kuulunut vasta noin rv 13. Eli ei pidä huolestua jos eivät vielä kuulu. :)
Terkka kysyy sun ja vauvan isän sukujen mahd sairauksista (perinnöllisistä), pituudet yms perustietoja. Tupakanpoltosta ja alkon käytöstä kyselevät myös. Sut punnitaan ja täytätte äitiyskortin ekat tiedot. Sit mä ainakin sain hirveän läjän esitteitä, vihkosia yms luettavaa odotukseen liittyen.
Eipä mitään sen kummempaa. Saat varmaan lähetteen ekaan ultraan jos kuntasi järjestää molemmat (niskapoimu- ja rakenne) ultrat.
Tsemppiä ekaan neuvolareissuun!!!
Määitte & Mini08 24+5