Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Masennus-tai paniikkilääkityksestä raskauden aikana

30.01.2006 |

Hei! Olen 8. vkolla raskaana ja käytän Cipralexiä paniikki- ja ahdistuneisuushäiriöön. Kukaan tapaamistani lääkäreistä ei uskalla kommentoida lääkeen käyttöäni juuri millään tavalla, kun kokemusta ei kuulemma vielä ole riittävästi lääkkeen turvallisuudesta. Koitin lopettaa lääkkeen pikkuhiljaa viime viikon aikana, mutta oireet pahenivat niin hurjiksi, että palasin vanhaan annostukseen. Huoli vauvan puolesta on kova! Onko kellään kokemusta tämän tai jonkun vastaavan lääkkeen käytöstä koko raskauden ajan tai osan raskaudesta? Mikä oli vauvan vointi? Entä jos onnistuit lopettamaan lääkityksen, miten selvisit oireista ja entä vauva? Jokainen tiedonmurunen on minulle kullanarvoinen, joten kiitos jo näin etukäteen jos vastauksia tulee!

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
30.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin paniikkihäiriöön citalopramia, ja positiivisen raskaustestin jälkeen aloin vähitellen laskemaan annosta. Lopettamiseen kului aikaa noin 6-7 viikkkoa ja se sujui yllättävän hyvin.

Neuvolalääkäri ei oikein osannut ottaa kantaa lääkkeen vaikutuksista sikiöön. Lääkkeen lopettaminen pelotti, koska en todellakaan halunnut oireita takaisin. Päätin pitkän pohtimisen jälkeen kuitenkin yrittää lopettamista vauvan vuoksi, ja olin jälkeenpäin tyytyväinen ratkaisuuni.

Raskausaika ilman lääkitystä on sujunut hyvin. Oireet ovat pysyneet onneksi kurissa. Nyt jännittää aivan kamalasti, kun viikkoja on 38, enkä tiedä miten synnytys sujuu ilman lääkitystä. Se on sen verran raju kokemus, että saattaa laukaista paniikin ja ahdistuksen takaisin.

Olen kyllä kuullut joistakin, jotka ovat jatkaneet lääkitystä koko raskauden ajan. Se pitäisi kuitenkin lopettaa muutama viikko ennen synnytystä, muuten voi aiheuttaa sikiölle joitakin ongelmia.

Toivon sinulle kaikkea hyvää, ja yritä löytää joku asiantuntija, joka voisi asiasta kertoa sinulle enemmän!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla