Apua rinnalle? huutajalle
minun pieni ja rakas +4kk tyttö on jo kyllä jonkin aikaa ihan kunnolla raivonnut rinnoille. Ei väliä kummasta yritän imettää. Nälkäkitinän alkaessa kun yritän alkaa imettämään alkaa hirveä huuto siis heti kun kallistaan " syöntiasentoon" , neiti joskus kyllä syö ihan kivastikin mutta alkaa huutamaan vähän ajan päästä. Yöllä syönti onnistuu ja joskus kävellen, mutta ei enää sekään auta. Pakottaa en haluaisi rinnalle ettei tuu traumoja pienelle. Imettää haluaisin, mutta nyt alkaa halutvähenemään kun se on sellaista tappelua aamusta alkaen.
Onko kellään ollut vastaavan tapaista ja mitä olet silloin tehnyt?
Jääkö nyt imetys tähän?
Neuvolasta eivät kummemmin osanneet auttaa joten kaikki neuvot ovat tevetulleita.
Sannamin
Kommentit (3)
Meillä vaivana ns. suihkutissi-ilmiö. Vauva rimpuilee ja raivoaa rinnalla hetken syöttämisen jälkeen, koska maitoa heruu liian hanakasti. Ei ehdi niellä, raukka. Auttoi meilläkin imetystukilistan neuvot: syötä vain toista tissiä, anna toisen levätä usean tunnin ajan. Tepsi.
Jos itse tunnet herumisen, pystyt varmaan fundeeraamaan kumpi syy taustalla. Käy ihmeessä listan nettisivuilla tsekkaamassa muita mahdollisia syitä. Siellä oli FAQssa kohdassa rintaraivarit ainakin jokunen muu syy.
Tsemppiä ja itseluottamusta.
Ei kannata luovuttaa, koska yleensä raivarit menevät jonkun ajan kuluttua ohi. Meillä ekan kerran raivareita 1,5 kk iässä >>>kesti 2 viikkoa ja oli myös päivisin, mutta eniten iltaisin ja jopa öisin.
Nyt taas tuli raivareita 3,5 kk iässä >>>kesti viikon ja lähinnä iltaisin. Itse tein niin, nyt varsinkin toisten raivareiden aikana, että tarjoan rintaa ja jos alkaa huuto, niin lopetan heti. Odotan noin 15 min ja olen kuin mitään ei olisi tapahtunut ja taas tarjoan rintaa. Yleensä noin kolmannella kerralla imeekin taas ihan nätisti. Itse ei saisi hermostua, koska se vaan lisää vauvan hermostuneisuutta.
Mutta meillä aina mennyt jonkin ajan kuluttua ohi. Tsemppiä sulle, et ole ainut kuka joutuu kokemaan rintaraivareita=)
syynä oli se, että heruminen on hidasta. Eli, kun vauva alkoi imeä, ei tullutkaan heti mitään ja siksi hermostui.
Auttoi, kun aloitti syöttämisen ennen kitinää. Makuulla heiluttelin poikaa " pyllyn alta" samalla, niin pysyi rauhallisena. Ja välillä annoin huutaa, poika tarttuui ehkä n. 15 kertaa ja irrotti otteen, kunnes alkoi herumaan. Sitten oli tyytyväinen. Myös rinnalta toiselle vaihtaminen auttoi joskus ja yllätyshyökkäys, kuten, että menin kontilleen vauvan " päälle" (vauva selällään) ja syötin " ilmasta" .. heh. Raivarit on tavallisia tuossa vaiheessa, ei kannata imetystä niiden takia lopettaa. Minä lopetin esikoiselta juuri tuosta syystä, kun luulin, ettei maitoa tule, kun en tiennyt herumisesta mitään..
Lue lisää http://www.imetystukilista.net/faq/faq.php#raivarit