HUHTISTEN UUSI VIIKKO
Kommentit (41)
Kyllä vaan voi nämä aurinkoiset ilmat piristää! Hymy on jotenkin herkemmässä.
Pikkaisen meinasi hävettää perjantaina lääkärissä. T oli aamulla tosi kipeän oloinen, nenästä valui ihan vihreää paksua räkää ja yöllä oli tosi kuuma, jotenka ihan varmasti silloin oli kuumettakin. Soitin terveydenhoitajapuhelimeen ja kysyin, että mitä pitäisi tehdä, kun T:lla on nenä vuotanut jo kolmen viikon ajan ja sieltä hoitaja suositteli varaamaan ajan lääkäriltä. Sainkin terveyskeskukseen ajan iltapäivälle. T nukkui päivällä kolmen tunnin päikkärit ja kun päästiin lääkärille, niin nenä ei vuotanut yhtään ja poika kiikkui ja pomppi sylissäni ihan onnessaan. Terveemmältä ei lapsi voi näyttää. No, kyllähän lääkäri sitten kuunteli keuhkot ja katsoi korvat ja nielun ja totesi, että terve on... Että hysteerinen esikoisen äiti-kerhosta päivää... Tietysti ihan tosi hyvä juttu, että ei ollut mitään, mutta pikkaisen vaan nolotti...
Sellaista kyselisin, että onko teidän vauvoilla huomattavissa erilaisia " tuulia" eri päivinä? T:llä nimittäin mielestäni on selkeästi hyviä päiviä, jolloin on hymu ja nauru herkässä ja sitten niitä känkkäränkkä päiviä, jolloin mikään ei ole hyvin. Tänään T:llä on hyvä päivä, ihme juttu, vaikka viime yö ei ollut mitenkään hyvä, nenä oli tukossa ja äherrystä oli koko yö.
Ja ehkä loppuun vielä öistä. (TAAS). (Sisältää valitusta). Siis mä en ymmärrä, että mistähän päin tätä yöongelmaa pitäisi lähteä purkamaan. Nyt nukahtaminen tapahtuu taas suht kivuttomasti, kun päikkäreiden kanssa on tarkka. Elikkä T nukkuu yhdet pitkät unet (kolme tuntia) 11-14 tai sitten jos on herännyt aikaisin ja menee jokymmenenltä nukkumaan, niin toiset unet saa olla pituudeltaan vain 40min. Pinnikseensä nostetaan nukkuvana, kun ei nukahda itsekseen millään ilveellä. Nukkuu sängyssään 40min ja herää huutamaan. Ei rauhoitu sänkyyn pötkölleen, vaan on otettava syliin (miehen). Tähän nukahtaa, mutta kun laskee sänkyyn, niin huuto taas alkaa. Sitten äiti-karhu huokaa ja ottaa pikkuisen viereensä ja antaa rinnan suuhun. Siihen on hyvä pienen nukahtaa. Ja nukkua loppu yö. Heräten monta kertaa ja nautiskellen yöpalaa. Jotenkin olen vakuuttunut siitä, että T:lla on vahva läheisyyden tarve. Hän haluaa nukkua sängyssämme keskellä. Jos laitan hänet nukkumaan seinän ja itseni väliin, niin kiipeää ylitseni keskelle nukkumaan. Onko muita hippusten äitejä, jotka eivät ole vielä pienokaisensa syntymän jälkeen kokeneet sitä yhtä kokonaan (8h) nukuttua yötä? Tämä äiti viittaa, ei ole vielä näkynyt ja jotenkaan en usko, että vähään aikaan näkyykään.
K&T 030405
Nämä aurinkoiset päivät saa väsyneemmänkin äitin mielenvirkeäksi. Sain jopa itsestäni irti kirjoitella meidän kuulumisia tälle palstalle. Ahkerasti on taustailtu jo koko raskauden ajan, mutta oma kirjoittaminen aina jotenkin jää.
Leevi touhuaa jo kivasti itsekseen, konttailee ja tutkii paikkoja. Nousee myös tukea vasten seisomaan ja kävelee pitkiä matkoja tukea vasten. Pari kertaa on kokeiltu irtipäästämistäkin.
Yöllä jatkuu sama meno kuin päivälläkin eli seisoskelee ja konttailee pinniksessä. Onneksi Iskä hoitaa yöheräilyt niin saan edes vähän paremmin nukuttua. Ei tosiaan ole paljon kokemusta hyvin nukutuista öistä. Pisin pätkä minkä Leevi on kohta kymmenen kuukauden aikana nukkunut taitaa olla 5tuntia.
Leevi syö onneksi ihan hyvin, kun vaan malttaisi istua sen hetken aloillaan. Napostelee useasti maissinaksuja, leipää, porkkanaa tai kurkkua jotta saan itse jotain tehdyksi.
Mitenkäs muilla maito uppoaa? Meillä imetys loppui puremisen takia kuukausi sitten ja sen jälkeen ei ole maitoa mennyt kun nimeksi. Ei vaan kelpaa. Velli kyllä maistuu pullosta, mutta maitoa ei.
Nyt kahvinkeittoon että pysyy taas iltaan hereillä =)
-Jenni&Leevi110405-
Ihania ilmoja kerrassaan. Esikko (3v.) kommentoi minun kevään odotteluun, että älä nyt äiti höpsi - nyt on lunta ja on talvi. Lapset eivät haikaile seuraavista vuodenajoista.
Aloitimme Pihlan kanssa tänään muskarin ja se oli - kuten arvasinkin - valtaisa menestys. Pihlalla oli superhauskaa. Kädet ja jalat hytkyi tahdissa ja kapuloitakin hän oppi soittamaan. Esikko on käynyt muskarissa 9kuisesta aina tähän päivään eikä ole missanut yhtään kertaa. Ja aina vain innostuu! Luulen, että pikkusisko tulee samoja teitä perässä. Suosittelen kyllä kaikille!!
Ihania tammikuun vikoja päiviä kaikille
Lyle
Maanantaita kaikille! Täälläpäin ei pahemmin aurinkoa näy, mutta lämmin ilma on kuitenkin, joten teimmepä mekin pidemmän lenkin rattailla.
Katsura: Taidetaan olla jäseniä samassa kerhossa, hölmö olo oli itselläkin perjantaina lääkärissä kun lääkäri totesi Oskarin täysin terveeksi (lukuunottamatta kuumetta). No eilen selvisi siihenkin syy, herralle oli ilmestynyt 3 uutta hammasta! Olisihan se pitänyt arvata... Mutta tulipa tarkistettua kuitenkin:) Ja meillä on myös noita känkkäränkkäpäiviä silloin tällöin, yleensä Oskari on hyväntuulinen touhottaja, mutta joskus on niitäkin päiviä että mikään ei ole hyvin. Tänään on ollut havaittavissa sellaista ¿tuulta¿...
Kuukkis: Meillä lopetettiin imetys noin kaksi kuukautta sitten kun poika ei kertakaikkiaan vain suostunut tissiä suuhunsa laittamaan:) Maito on maistunut pullosta hyvin, mutta viime aikoina on mennyt vähän vaikeammin alas. Olen kyllä aloittanut käyttämään nokkamukia vähän useammin, että mahtaiskos johtua siitä? Muutenkin tuo syöminen tuntuu tällä hetkellä olevan vaikeaa, syöttötuolista pyritään nousemaan seisomaan, ruokaa pyöritellään poskissa vaikka kuinka kauan ja kädellä huidotaan lusikan sisältö maahan kerran jos toisenkin. Tuntuu välillä että meillä istutaan puolet päivästä ruokapöydässä... Onko muilla ollut samankaltaisia vaikeuksia? Ja onko ohimenevää? Onhan...?
Tytsä82: Tsemppiä unikouluun! Meilläkin sellainen pidettiin ja pelkäsin mahdottomasti niitä öitä. Loppujen lopuksi jo kolmantena yönä meillä tuhistiin koko yö ja sen jälkeen onkin nukuttu hyvin. Toki nämä hampaat sun muut välillä häiritsevät.
No nyt meni muisti niin tyhjäksi että taidan lähteä kahvinkeittoon kun pikkumieskin nukkuu. Mukavaa päivää kaikille!
Miiru ja Oskari
No niin vihdoin pääsen kirjoitamaan meidän kuulumisia. On kokoajan ollut jotain tekemistä ja oltiin poikien kanssa ulkona aamupäivällä, Anton nukahti rattaisiin ja nukkuikin 3 h parvekkeella, ei kovin usein ole tapahtunut tätä ihmettä, no olen tosi tyytyväinen kun pikkuinen uiniu noin hyvin.
Lukemisesta on ollut puhetta, minä koitan lukea Antonille ja Anton koittaa syödä kirjan jota luetaan =) Iltasadun Anton kuuntelee, esikoisen kanssa, ei kyllä rauhoitu hetkeksikään ja koittaa sängystä tavoitella kirjaa.
Tytsä82: kiva, että teilläkin syöminen sujuu, Antonkin on ruvennut syömään hyvin, tosin syö pieniä määriä mutta ei jaksa stressata siitä. Tsemppiä unikouluun.
Katsura: vaikea sanoa, mistä pitäisi lähteä purkamaan tuota uniongelmaa. Mutta lohdutuksena voin sanoa, että ei Antonkaan nuku kokonaisia öitä. Ja täällä myös hysteerinen äiti kerholainen, kiikutettiin Anton lääkäriin vesirokon takia, siis oireina ei ollut siinä vaiheessa kuin muutama pieni alullaan oleva vesikello,(ne sitten lisääntyivät kuumetta ei ollut missään vaiheessa) Lääkärillä oli hauskaa kun antoi diagnoosin, kuitenkin meillä on esikoinen sairastanut sen, luulisi sitä tunnistavan jo ;)
Kuukkis:Meillä maito menee mainiosti alas, rinnasta imettynä, pullosta ei mene ollenkaan. Oletko mukista koittanut antaa maitoa?
Anton oppi tänään tiputtamaan tavaran lattialle tuolista, no äiskä saapi lilikuntaa, kun A viskaa menemään tavaran ja kovin arvovaltaisella äänellä " pyytää" sen takaisin.
Ja maidolleon poju tulossa, eli täytyypi lopettaa
T:mareila+anton 8kk
Kuukkis, meillä on maidon juominen myös vähentynyt melkein nollaan, kun jouduimme luopumaan leikkauksen takia pullosta. Pihlalle tämä on vähän kiun imetyksen lopettaminen, kun ei ole koskaan tissiä voinut imeä. Mukista maitoa menee ihan parhaimpana päivänä ehkä 1,5dl-2dl. Suositushan on 6dl. Mutta toki tuohon määrään luetaan myös puurossa ym. oleva maito.
Sairaalasta saimme lohdutuksen sanan: kyllä tilanne siitä korjaantuu. Samaa voisin siis viljellä muille. Ja todellakin, eri nokkien (tai tuttien, joita meillä ei saa käyttää) kokeileminen kannattaa. Meillä on nyt yksi lemppari, jonka nimeä en muista. Ja Pihla tykkää, jos on sellainen muki josta saa itse juotua.. Lienekkö näitä " itsenäistymisen" oireita :)
Mutta tosiaan, kaikille toivotan tsemppiä maidon " tuputtamiseen" . Se on tullkut niin tutuksi.
Leevi ilta päikkäreillä niin päätinpä vielä kirjoitella. Maitoa on siis kokeiltu pullosta, nokkamukista ja tuttipullosta. Kaikista uppoaa yhtä huonosti. Juo kuitenkin velliä sen 4dl päivässä joten en ihan hirveetä stressiä viitsi tilanteesta ottaa. Kiva kuulla, että en ole ainoa joka tätä miettii.
Nythän se mestari jo heräilikin, täytyy lähtee ruoan laittoon.
Illanjatkoja.
-Jenni&Leevi-
Eli unohtui, Antonilla on myös känkkäränkkä päiviä, yleensä silloin kun ei ole nukuttu kunnolla.
Nyt Anton on jättänyt kahtena päivänä iltapäivä päikkärit väliin, en tiedä onko tulossa tavaksi vai mitä?
T:M&A
Tänään oli Helvillä oikea känkkäränkkäpäivä -mikään ei ollut hauskaa, eikä ollut kivaa sylissä eikä lattialla... Nukkuikin poikkeuksellisesti kahdet tunnin päiväunet - mitä ei ole tapahtunut moneen kuukauteen! Ei kuitenkaan tuntunut siltä, että olisi hampaatkaan tehneet kipeää, että en tiedä missä vika. Muutoin H on yleensä tosi iloinen ja pirteä pitkin päivää.
Katsura: tunnustan, että en minäkään ole nukkunut kokonaista yötä... Hups, meinasi unohtua! Olin yhden yön " äitilomalla" Helsingissä, jolloin vauva oli isän kanssa kotona. Meidän äitien " hurja" ilta päättyi klo 22, kun menimme nukkumaan ja molemmat nukuttiin sikeästi aamuun asti. Mutta muutoin olen edelleen heräillyt usean kerran yössä.
Nyt tosin näkyy valoa tunnelin päässä, kun H on oppinut nukkumaan syöttämättä yöt. Olenkin täällä kertoillut kuulumisiamme ja unikoulukokemuksia, jotka ihan -uskomatonta mutta totta-, ovat meillä tehneet ihan valtavan eron öihimme. Vieläkin H herää useasti yöllä (mutta saattaa nukkua 3h pätkiä entisten 1,5h sijaan) ja möngertää vieressä (pinnasänky siis sänkyni vieressä). Mutta viime yönäkin pari heräämistä meni ohi sillä, että silitin kerran päätä, niin toinen heittäytyi takaisin nukkumaan. Aamuyöllä klo 3 heräsi vähän itkemään (siis yön AINOA ITKU!!!!!), mutta nukahti hetken päästä ja annoin maitoa vasta 5ltä.
Tämä on uskomatonta, että vielä kaksi viikkoa sitten yöt olivat vähintään 3:n syötön mittaisia ja sitä ennen tosiaan 1,5h välein... Kannattaa ehdottomasti kokeilla unikoulua sitkeästi, eikä pidä pelästyä vauvan rajuakin itkua. Aluksi arastelin itkua, ja liian nopeasti annoin maitoa. Enkä siis puhu itkettämisestä, sillä jo minuutin itku saa minut tekemään kaikkeni sen loppumiseksi. Mutta aluksi en osannut pitää tarpeeksi tiukasti vauvaa paikallaan, vaan hän aina pääsi kierimään ja heittelehtimään ja uni ei tullut.
Tsemppiä unikouluilijoille, se on raskasta ja vaatii aikansa, mutta siitä voi tosiaan olla apua!
Elmo nukkui viime yönä kello 19.30-4.30, jolloin joi maitopullon ja jatkoi 7..... eli kai tässä voisi sanoa, että Elmo nukkui ensimmäisen yönsä heräämättä :-) jippiii!!!! ja nyt kun tässä hehkutan, niiiiiiin...
Elmolla ehdottomasti on känkkäränkkä/ herra Aurinko päiviä. Littyvät varmasti nukkumiseen, mutta mielestäni myös siihen onko hammas juuri puhkeamassa.
Sarjassamme kauheiden vanhempien kerhosta : Elmo keksi pari viikkoa sitten uuden lempiharrastuksen - yritys uittaa käsiä ja itseään koiran vesikupissa. No minä olen kieltänyt ja kieltänyt, siirtänyt poikaa, keksinyt tekemisiä etc. Mies sitten viime viikonloppuna lopulta hermostui ja antoi pienen luunapin Elmon sormille, josta tietenkin parahti itkuun . Minä sitten siihen sanoin, että ei isotkaan pojat saaneet noin pienenä sormilleen, johon mies vastasi, että saivatpa. On tainnut taas aika kultaa muistot. No joka tapauksessa tänään kun Elmo yritti taas vesikupille, sanoin vain kerran Ei Elmo, jolloin katsoi minuun ja jatkoi matkaansa muualle :-) Että tälleen tällä kertaa.
Elmo on oppinut näyttämään kieltä ( kiitos isoveljen), ärisemään niinkuin karhu (kiitos isän) ja kiljumaan korkeaa C:eetä ( oisko sitten kiitos äidin).
Aijai, nyt täytyy lopetella ja vetäytyä TV:n ääreen, koska sieltähän tulee mun ehdoton lempparisarja eli TÄYDELLISET NAISET. Jotenkin tulee samaistuttua tuohon 4 pojan äitiin.
Meidänkään neiti ei ihan kauheasti juo varsinaisesti maitoa, mutta teen puurot aina maitoon ja välipalaksi annan Bonan tai Piltin jugurtin. Maito menee ihan hyvin pullosta, mutta yritän pikkuhiljaa jättää sen pois. Mukistakin on alkanut menemään ihan kivasti.
Meillä oli viikon ajan luksusuöitä. Neiti nukkui ehkä kerran äännähtäen. No nyt on jo kolmena yönä ollut rauhattomampaa. Tyttö vaan metelöi unissaan tai herää etsimään tuttia itkeskellen.
Ostin neidille potan lauantaina. Hän vaan ei suostu siihen istumaan!
Olettekos muut jo antaneet hippusenne kokeillla lusikalla syömistä itse? Muutamana päivänä neiti on pari ateriaa syönyt jo itse. Lusikka täytyy vaan lastata valmiiksi. Mieluista puuhaa se on, söisi varmaan mitä vaan.
Mekin käydään muskarissa, mutta ei se mikään suuri suksee ole. Enemmän neiti nauttii uintireissuista. Tyttö on kyllä enemmän sellainen fyysisestä aktiviteetista nauttiva.
mallu ja neiti 26.4
Täällä siis sadellut lunta silloin tällöin koko päivän. Sitkeästi silti äiti ja Oskari-orava ponnistelivat rattailla vastatuulessa:) Nyt poitsu nukkuu parvekkeella ja äidillä ehkä vielä hetki aikaa istahtaa.
Eilen keksittiin meilläkin uusi " leikki" . Sääntöihin kuuluu että Oskari ottaa olohuoneen pöydältä kaukosäätimen, pudottaa sen lattialle, kyykistyy ja nostaa kaukosäätimen takaisin pöydälle. Niin kivaa että sitä leikittiin koko ilta:) No onhan se kiva että lapsi viihtyy:)
Kotitöitä olisi vaikka muille jakaa, vaan ei oikein tahdo saada aikaiseksi. Olen kyllä sellainen viime tipassa-luonne, että tahtoo kaikki hommat kasaantua ja sitten niitä saa hiki päässä tehdä. No, ehkä huomenna...
Jaha, parvekkeelta alkoi kuulua mutinaa, eli jatketaanpa joskus toiste.
Hauskaa tiistaita kaikille!
Miiru ja Oskari
Aah tänään olin kampaajalla ja lounaalla erään ystäväni kanssa. Anton nukkui ison osan ajasta, pikkaisen oli annettava ääninäytteitä, kun väsytti niin paljon. Tissi tainnutti ja rauha palasi maahan. Nyt näyttää taas ihmiseltä, se on mukava tunne se.
Koitan nukuttaa Antonia iltapäivä päikkäreille, ei vaan tunnu olevan niin väsy, että nukahtaisi. Tosin Anton kyllä nukkui tosi pitkät päikkärit päivällä, vähän tuntuu, että nämä toiset unet ovat jäämässä, no sen näkee.
Nyt en muista mitä piti kirjoitella, no myöhemmin sitten.
T:Mareila+Anton 8kk
Meidän perheessä äidin pitäis pitää itelleen unikoulu. Minä en enää osaa mennä nukkumaan ennen puoltayötä, sittenkin pyöriskelen sängyssä vielä vähintään puoli tuntia miettien kaikenlaisia turhia ajatuksia ja odottaen että likka herää... Joo ja meillä myös kuulutaan siihen ei-yhtään-kokonaista-yötä-kohta-10-kuukauteen -kerhoon. Ehkä tää tästä joskus yöuniksi taas muuttuu?? Nyt on onneksi taas yöt vähän rauhoittuneet, kun pahin seisoskelukausi on mennyt ohi.
Minäkin liityn unikoulun puolestapuhujien joukkoon. Vaikka Hellu herää edelleen useamman kerran yössä, oli meillekin unikoulusta todella paljon apua. Meillä sen suurin saavutus oli siinä, että tyttö nukahtaa omaan sänkyynsä ja myös rauhoittuu sinne, ja tämä vähensi tooooosi paljon likan luona ravaamista. Sepä siinä vaan rankinta on, että vaikkei mitään huudatuskoulua pitäiskään, niin huutoa siitä kuitenkin seuraa. Mutta kun on itse siinä vieressä rauhoittelemassa, lapsella on maha täynnä ja kaikki muutenkin hyvin, niin pystyy kuitenkin aika varma olemaan, ettei siitä mitään traumoja tule.
Päiväunista on kans ollut puhetta, meillä tyttö nukkuu nykyään pääsääntöisesti yhdet päiväunet. Joskus kuukausi sitten ehkä aloin ekan kerran kokeilla sitä, että pidin likkaa hereillä päivällä vähän myöhempään ja siitä vähitellen sitten päiväuniajaksi on vakiintunut noin klo 13-15. Ei tää ihan joka päivä päde, nyt kun tyttö on ollut nuhassa, olen antanut sen nukkua useampia päikkäreitä. Yöunet alkoi vaan olla melko risasia (seisoskelun takia ehkä eniten), nukkumaanmeno hankalaa ja päivärytmi hankala (päikkärit aina ruoka-aikaan), niin päätettiin kokeilla. Ihan hyvin on toiminut, yhdet päikkärit on myös paljon pidemmät kuin ennen, nyt tyttö saattaa nukkua jopa 2,5 tuntia!
Jees, mutta nyt alkoi armoton ämmmmm-huuto makuuhuoneesta, mikä tarkoittaa sitä että äidin pitää mennä sinne, iskä ei auta nyt.
Ihan ekaksi, kiitos kaikille, jotka kommentoi viestiäni. Tuntui mukavalle, että te jaksatte ihan oikeasti hetken miettiä toisen ongelmaa ja antaa tukenne. Onpas sekavasti sanottu. Viime yö oli taas melko horroria, jotenka ulosanti ei ole kirkkain. Jokaisella meistä äideistä on varmastikin omat haasteensa vauveleiden kanssa, kuka ei suostu syömään, toinen juomaan, kolmas nukkuu pätkä päikkäreitä etc. Vauva-arki olisikin varmaan liian täydellistä meillä, jos ei nuita öitä olisi. Viime yönä taas meinasi hermo mennä. Kolmen vartin tissillä lupsuttelun jälkeen kokeilin, että jos nukahtaisi, jos vähän kauemmin vaan silittelisin ja hyssyttelisin. Katin kontit. T sai massiivisen itku-potku-huuto-raivarin (en ollut sitäkään tiennyt, ettyä jo 9 kk:n ikäinen vauva voi saada hirmu raivareita...). Unikoulussa pelkään, että minusta ei vaan ole huudattamaan viittä minuuttia kauemmin lasta. Ja nyt tarkoitan sitä, että T huutaa aivan varmasti, vaikka olisikin sylissä koko ajan tai häntä siliteltäisiin. Huutaa luultavasti niin kauan, että ääni lähtee. Hetken huudin jälkeen tulen aina siihen tulokseen, että tekemäni ratkaisu olla antamatta rintaa ei voi olla oikea, kun toinen niin kovin on rintaa vailla.
Päikkäreistä vielä, miten monta tuntia teillä nukutaan yhteensä päiksyjä? T nukkuu yleensä kahdet päikkärit, ekat 2½h ja toiset 40min. Näin, jos aamulla on herätty n. 7 aikaan. Jos T herää vasta 8.30, niin sitten yhdet päikkärit riittää.
Nyt jumittaa niin pahasti, että syytä lopettaa..
K&T 030405
No niin, nyt siellä sataa lunta, juuri kun ajatteli, että Anton voisi nukkua päiväunet ulkona, enpä viitsi laittaa tuohon säähän pikkuista. Nyt poju möyrii sängyssä ja hakee unta.
Päiväunista oli juttua, Anton on nyt nukkunut muutamana päivänä yhdet unet 11-15 siis tuolla aikavälillä noin 3h ja jättänyt aikaisemmin nukkumansa tunnin tirsat 17-18 pois. Nyt ihmettelen, onko väliaikaista vai ei.
Errj: Täällä myös unettomuutta ilmassa, vaikka Anton nukkuu hyvin niin minä valvon. Nukkumaan pääsee tosi myöhään ja vaikka olen niin väsynyt, etten jaksa lukea, ei uni tule. Kai tämä tästä, tosin ärsyttävä vaiva.
Minä mietin, pitäisikö meidän ruoka rytmiä alkaa muuttamaan, jos koittaisi saada sen neljännen aterian syötettyä, nyt kun Anton alkaa maistella lihaa, olisi yksi liha ja yksi kasvisateria päivässä. Aamupuuro ja iltapala ( hedelmä sosetta+velliä) No täytyy miettiä, meillä kun syödään puuro niin myöhään 9-10 aikoihin ja Anton nukahtaa jo 11.00 päiväunille. Sitten kun herää syödään kasvis sose 15.00 aikoihin. Iltapala syödän 18-19 aikaan, välissä maitoa. Ja yöunille mennään 19-22, riippuu mihin aikaan on herätty, nyt on vakiintunut noin 20-20.30
Laitanpa PÄIVÄRYTMI G:N elikkäs minkälainen päivärytmi teidän hippusilla on?? Omamme laitoinkin jo.
Nyt kahvia keittämään ja pojua nukuttamaan
T:mareila+Anton 8kk
onpas ihanaa kuulla, että muillakin yöt risaisia.... unikoulut ei meillä kauheesti auttanut, nukutaan 1,5-3 h pätkiä. Välillä hyssyttelyä, aamuyöllä vasta tissiä. Tyttö nukkuu omassa huoneessa, siirrettiin sinne 2 vkoa sitten, hieman on yöt rauhoittunut. Ihmeitä ootellaan sillä rintamalla...
Päivärytmi: ylös 8.30, aamupuuro (n. 30 gr kerralla), leikkiä, lounas n klo 11, ulos nukkumaan klo 12-14, välipala, leikkiä, päivällinen klo 15.30-16, leikkiä, joskus iltatorkut 30 min klo 17-18.30 välillä, iltapuuro n klo 19, leikkiä, rauhottumista ja yöunille klo 21. Aika tasasta siis.
tyttö syö mielestäni tosi vähän, vaikka ollaan kiinteet alotettu 4 kk iässä huonon painokehityksen takia. Olen nyt punninnut päivän saldon, 280-350 gr keskimäärin kaikki kiinteät vuorokaudessa. Tuntuu vähältä. Ei ihme että yöt risasia... Painon takia mennään lääkäriin 24.2, siksi kai äidistä tullut ' turhantarkka' ruoan puntaroitsija. Me ei olla vielä edes tuplattu syntymäpainoa, ikää kuitenkin jo 9,5 kk. Mitat siis 73,5 cm ja 7700 gr. Huolehdinkohan turhaan näitä ruoka-asioita? Lapsi kuitenkin hyväntuulinen ja virkeä. ruokailut yhtä heilumista, huitomista ja sotkemista. PIkku suu pysyy välillä tosi tiukasti kiinni.
Lumista keskiviikkoa!
Elni ja tyttö 18.4
Nyt sisältää hieman hehkutusta, mutta ehkä myös antaa joillekkin toivoa paremmasta ;-)
Täällä kanssa äiti, joka on kärsinyt todella risaisista öistä koko ukkelin iän ajan, mutta mutta.
Meillä Elmo siirtyi n. 2 viikkoa sitten omaan huoneeseen ja unet paranivat melkein välittömästi niin, että päästiin yhdellä- kahdella heräyksellä. Mutta se kauan odotettu ihme tapahtui viime yönä:
ELMO NUKKUI KOKONAISEN YÖN HERÄÄMÄTTÄ KERTAAKAAN !!!!
Ja nyt puhutaan niin huikeista unista kun kello 19.30 - 7.00 :-)
En usko, että rikkonaiset yöt ovat nyt kokonaan taakse jäänyttä elämää, mutta ainakin tämä on merkki äidille, että kokonaisiin öihin myös kyetään !!
Meidän rytmi
7.00 ylös
esikoiselle aamupala, elmolle jotain naposteltavaa, puetaan
Elmo ja isoveikka katsovat aamulastenohjelmat
8.00 isoveikka lähti jo kouluun ja keskari nostetaan ylös
Elmo ja keskari syövät aamupalan, puetaan
9,00 keskari kerhoon ja äiti ja Elmo ulkoilevat/ kyläilevät/kahvittelevat
tai siivoavat
Elmo juo ennen unia usein maitopullon
10.30-11.30 Elmo nukkuu usein sen 30 min
12.00 keskari kerhosta haku, esikoinen tulee koulusta
12,30 Lounas kaikille/ Elmo iso purkki liha/kana/kala
13-14 elmo päiväunille, juo tällöin maitopullon
n.15 Elmo herää unilta, yleistä leikki ja touhua, jos kovin näkäisen oloinen saa hedelmäsoseen
16-17 elmo syö päivällisen prk kasvissosetta tai samaa ruokaa kun muu perhe jos mahdollista (esim. tänään tulee syömään kinkkupastaa)
18 Elmon virallinen maitopullolepäily äidin sylissä
19 Elmo ja veikat syövät iltapalan hedelmäsose/jogurtti/puuro
Kylpyyn
n19,30 iltamaitopullo äidin sylissä / halittelua / iltalaulu ja herra sänkyyn hakemaan unta.
Heippa kaikille!
Piipahdimme tässä ystäväni luona kyläilemässä ja nyt on pikkuherra unilla joten äidillä aikaa vähän kirjoitella. Meillä päivärytmi seuraavanlainen:
7.30 Ylös ja puurolle
Leikkimistä sun muuta, äiti yrittää vähän raivata kotia.
9.30 ¿ 10.00 Ekat päikkärit, puolesta tunnista tuntiin
11.00 Lounas
Yleistä touhuilua, ulkoilua, kaupassa käynti
13.30 Välipala
14 ¿ 14.30 Tokat päikkärit, noin kaksi tuntia
16.30-17.00 Päivällinen
Sitten touhuilua iskän kanssa, kävelyharjoituksia ja muita huimapäisiä temppuja.
19 ¿ 19.30 Iltapuuro
Kylpy
20.30 ¿ 21.00 Sylittelyä ja nukkumaan.
Elni: meillä myös ruokailut nykyään todella levottomia, pöydässä kökötetään kolmekin varttia jos hyvin käy. Herran pää vaan pyörii, kädet huitoo, syöttötuolissa yritetään nousta seisomaan ja ruokaa pyöritellään suussa mutta ei nielaista. Ennen syöminen ollut todella helppoa, pienen suu aukesi kuin linnunpojalla kun lusikan näki. Tiedä sitten onko väliaikaista, vielä en ole huolestunut ruuan menekistä, melko hyviä määriä sitä tuntuu kuitenkin menevän. Välillä vaan vähän äitiä väsyttää se tohina:)
Nyt taidan ajella imurilla ympäri kämppää ja jahdata vähän villakoiria:) Mukavaa keskiviikkoa kaikille!
Miiru ja Oskari
Niko on vihdoinkin alkanut syömään kunnolla muutakin kuin rintaa. Neljäs päivä tänään menossa, kun ruoka maistuu. Nyt menee puuro aamulla ja illalla, tosin purkista otettu puuro, itsetehty ei mene ollenkaan vaikka olen mitä yrittänyt. Sitten menee vielä kaksi kertaa päivässä kunnon liharuokaa ja välipala. Tämä on myös rauhoittanut meidän öitäkin. Niko nukkuu pidempiä pätkiä yöllä heräämättä. Äitikään ei ole enään niin väsynyt. Unikoulun ajattelin aloittaa vihdoin ja viimein ensi yönä. Sen jälkeen voikin äidin voimat olla pari päivää lopussa.
Huhtisten tapaamisesta... Täytyy katsoa, jos vaikka me lähdettäis Helsingin suuntaan silloin, jos vaikka päästäis tapaamaan muita huhtikuulaisia.
Jotkut kirjoittelivat siitä esikoisen ja kuopuksen leikkimisestä. Meillä lapset " leikkivät" keskenään jos jonkinmoisia leikkejä. Suosikki molemmille taitaa olla konttauskilpailu. Menevät peräkanaa pitkin lattaiaa ja nauravat. Piilosilla olo on myös kivaa. Esikoinen menee piiloon ja Niko etsii.
Niko ei kauheasti kirjoista välitä. Hetken katselee, mutta sitten alkaa touhuamaan jotain muuta tai repii ja syö kirjaa. Kirjan maistaminen taitaa olla kivointa.
Jatkan myöhemmin. Niko tuli repimään jalasta.
T&Niko 5.4.