APUA! Vauva (1kk) oksentaa :(
Onko kellään kokemusta näin pienen (1 kk) vauvan vatsataudista? En keksi mitään muutakaan syytä reppanan oksentamiselle. Vähän kyllä ihmetyttää, kun kellään tutulla ei ole ollut oksennustautia eikä me olla juuri ketään nähtykään vielä... Mutta puklailuksia tuota ei voi sanoa, niin paljon sitä kera kätinän tulee :( Ja yleensä ei puklaa ollenkaan tai korkeintaan kerran päivässä ihan pikku puklun.
Huolestuttaa :( Kun jos se onkin puklua, ei kannattaisi imettää jatkuvasti (merkki kylläisyydestä?) ja jos taas oksennusta, pitäisi imettää mahdollisimman paljon... Apua kaivataan!
Kommentit (9)
en muista nyt tarkalleen. Mut soita huomen neuvolaan ehdottomasti. Imetä paljon. Noin pienellä ei mun mielestä voi olla mahatautia.. En oo varma.
Jos olisi puolivuotias, olis eri juttu. Mutta noin pieni kuivuu nopsaan!
voimkaasti maistettua ruokaa, plajon maitotuotteita, kananmunaa tms.
Missä kunnossa sulla on rinnanpäät?
Oletko itse syönyt mitään, mikä olisi voinut aiheuttaa vauvalle oksentelun? Kokeile antaa vettä, vaikka hörpyttää mukista.
Ehkä vauva on tosiaan vaan syönyt liikaa. En osaa muuta neuvoa, kun ei ole kokemusta vastaavasta. Mä olen aina antanut vauvalle myös pikkuisen vettä, vaikka neuvolasta sanottiin, ettei tarvi.
Vierailija:
Oletko itse syönyt mitään, mikä olisi voinut aiheuttaa vauvalle oksentelun? Kokeile antaa vettä, vaikka hörpyttää mukista.
Ehkä vauva on tosiaan vaan syönyt liikaa. En osaa muuta neuvoa, kun ei ole kokemusta vastaavasta. Mä olen aina antanut vauvalle myös pikkuisen vettä, vaikka neuvolasta sanottiin, ettei tarvi.
Tämä on taas loistoesimerkki internetin keskustelupalstojen neuvoista, joissa ei ole päätä eikä häntää! Neuvolasta vielä sanottu ettei tarvitse, niin katsoo asiakseen muille tuputtaa omia ihmeellisiä näkemyksiään, huh huh.
Jos vauva pissaa yhtä paljon kuin ennen, eikä ole väsyneempi, ja iho on kimmoisa, aukile ei ole kuopalla eikä muitakaan kuivumisen merkkejä näy, teillä tuskin on mitään sen ihmeempää hätää. :)
Kuten joku jo sanoi, oksentelu voi johtua myös jostain mitä olet syönyt, tai siitä, että vauva saa " liikaa" maitoa, kun hänellä on kova imuhalu ja sinulla runsaasti maitoa. Jälkimmäiseen auttaa tutti, ensimmäiseen omien ruokien miettiminen. Meillä kakkosen runsaaseen pulautteluun auttoi, kun aloin käyttää luomumaitotuotteita tavallisten sijaan. Voiko olla allerginen jollekin syömällesi, siitä en ole varma, mutta luulen että voi, ja joskus runsas oksentelu voi olla allergiankin merkki.
Joka tapauksessa, jos vauva sinusta oksentelee huolestuttavan paljon, kannattaa soittaa huomenna neuvolaan, tai jos kuivumisen merkkejä tuntuu olevan, niin heti päivystykseen.
Ei yleensä kannata odottaa silminnähtäviä kuivumisoireita ja vasta sitten ottaa yhteyttä. Tietysti joku kohtuus sen välillä, että jos vauvalla/lapsella pysyy neste sisälläkin, hän on virkeä ja toimelias, ei hätää ole :)
Mutta siis vaikka oma lapseni on lukuisat kerrat ollut nestehukassa, nämä hienovaraiset oireet mm ihon muuttumisesta taikinaiseksi ovat tulleet vasta kun lapsi on ollut tehokkaassa sairaalahoidossa (ja silti esim jatkanut oksentelua + ripuloimista).
Rintaa voi tarjota, eihän pieni ime jos ei halua. Yökkäilikö ihan oikeasti, sillain mahanpohjasta asti?Noin pieni tietty herkästi päivystykseen, soita ja kysy.