Paljon huolta raskausajan diabeteksestä... :(
Olen nyt rv 32+ ja 28 viikolta lähtien olen ollut ruokavaliohoidolla ja mittaillut sokereita. Alussa tuntui, että kyllä tämä tästä kovalla kuurilla hoituu. Hommaa vaatii, mutta jotenkin selvitään. Nyt alkaa tuntua että homma riistäytyy käsistä.
Olen jatkuvassa nälässä. Tänä aamuna söin itsetekoisen hyvin pienen lese-kuitu sämpylän ja yhden Wetabiksin ja sokerit meni yli.. en siis käsitä mitä enää voin syödä. Tätä aamua mallikkaammin en pysty syömään. Koko ruokailutilanteet alkavat jo ahdistaa. olen jo monta viikkoa odottanut aikaa äitiyspolille juuri näistä sokereista ja nyt perjantaina selvisi ettei lähete ole mennyt edes sinne perille...
Pelkään ihan hirveästi että saan isnuliinit. En pistämisen takia, vaan sen, että joudun sairaalaan. Voiko niitä saada ihan poilkliinisesti. Toiseksi pelkään tämän " diabeteksen" jäävän päälle... Tiedän, että tämä usein loppuu heti synnytykseen, mutta jotenkin tuntuu, että huolta on enemmän jos ruokavaliohoito ei riitä.
kertokaa kokeneemmat kokemuksianne ja tietojanne!! Millaisilla sokeriarvoilla teille on aloitettu insuliinit? Onko ne lopetettu synnytyksen jälkeen? Mitä vauvalle kuului heti syntymän jälkeen? ja vaikka vinkiksi, millä voisi vatsansa täyttää kun tuntuu että vaikka lunta söisi niin välillä raja-arvot ylittyy. ravintoasioista minulla sinänsä on paljon tietoa, mutta tämä mene jo ihan taiteiluksi...
Ahdistaa ja itkettää. Sitä haluaisi niin nauttia raskaudesta, mutta se tuntuu vaikealta tämän takia.
Kiitos jo etukäteen!!!!
Kommentit (14)
Minäkään " en jäänyt sokereista kiinni" esikoisen aikana, mutta tyttö syntyi 38 viikolla ja 4 kiloisena eli varmaan sokerit häntäkin hieman kasvattaneet. Samoin hänellä oli hitusen alhaalla sokerit syntymän jälkeen, mutta ei mitään hoitotoimenpiteitä tarvittu.
Olen ollut pari päivää niin huolissani, että sitä toivoo jo olevansa ihan loppusuoralla tässä raskaudessa... Kun tästä koitoksesta selviän niin tiputan tasan tarkkaan täysin ihanne painoon painoni. Kyllä niin paljon pelästyin tätä tapausta.
kiitos sinulle vastauksestasi!
" Millaisilla sokeriarvoilla teille on aloitettu insuliinit? Onko ne lopetettu synnytyksen jälkeen? Mitä vauvalle kuului heti syntymän jälkeen? ja vaikka vinkiksi, millä voisi vatsansa täyttää kun tuntuu että vaikka lunta söisi niin välillä raja-arvot ylittyy."
Olisiko teillä noihin kysymyksiin vastauksia.
ap
Ja tilanne kuulostaa aika samalta kuin sulla: tuntuu että söitpä mitä tahansa, sokerit nousee.
Mulla arvoja herjaa näin iltaisin, nyt alkaa iltaruuan jälkeen menemään kokoajan raja (7,5) rikki - söinpä mitä tahansa =(. Vatsantäytettä olen yrittänyt saada vihanneksista ja runsaasta vedestä.
Mulla tämä on neljäs rask.ajan diabetes - tämä on tullut aina vain hurjempana, vaikka tätäkin raskautta varten laihdutin yli 20 kg. Ja nyt taidan joutua sille insuliinille ensimmäistä kertaa... Itse lähdin nyt etsimään tietoa, että joutuuko jäämään osastolle seurantaan & opastukseen josjakun insuliini määrätään. Eli kaikenlainen lisätieto insuliinin aloittamisesta yms on tännekin päin tervetullutta.
Vauvojen olosta voin omalta kokemukselta kertoa päällisinpuolin, että kaikki 3 jo syntynyttä ovat kaikki olleet alle 4kg (3455g-3970g)syntyessään. Esikoinen voi mainiosti ja pääsi heti vierihoitoon, 2 nuorempaa -molemmat suoraan salista sokeriseurantaan+tippaan teholle. Toinen oli lähes viikon ja kuopus vain 2 pv. Olen jo asennoitunut, että taas itken silmät päästäni jo synnyttäneiden osastolla kun muilla äideillä on vauvat vieressään ja minun oma pienokaiseni on ihan eri puolella sairaalaa kuin minä. Mutta toisaalta, luojalle kiitos että tälläinen hoito " sokerivauvoille" on olemassa että hekin selviävät!
Tsemppiä Sinulle näihin sokerihommiin!
-kinde rv 30+2-
eli rv 33+1 tänään.
Mä kävin sokerirasituskokeissa koska painonnousuni oli huimaa viikolla 25. Ja jäin niissä sitten " kiinni" eli kaksi poikkeavaa arvoa oli kolmesta. En muista mitä olivat mutta kuitenkin..Neuvolasta lähete äippäpolille josta kutsu tuli parin viikon päähän melko pian.
Sain heti neuvolasta myös verensokereitten mittausvälineet ja piti ottaa 6 päivänä viikossa neljästi päivässä sokerit seurantaan aina tunnin päästä aterioista sekä paasto. Suositeltavat viitarvot kuulemma hiemän vaihtekevat kunnittain mutta meillä se on alle 5,5 ennen ateriaa ja 7,5 tunti aterian jälkeen. Minulla nuo kuuden päivän tulokset pyörivät juuri suunnilleen noissa lukemissa. Muutama taisi olla 7,8 aterioitten jälkeen mutta nuo ennen ateriaa arvot oli hyviä.
Äitiyspolilla sitten rv 27 ekalla kertaa ultrasivat vauvan jolla kaikki hyvin ja painoi silloin 1,1kg. Eivät silloin tehneet sisätutkimusta koska olin juuri neuvolassa ollut lääkärin tarkastuksessa missä kaikki ookoo. Virtsa oli puhdas tälläkin kertaa niinkuin ennekin. Ja kaikki oli hyvin. Sisätautilääkäri oli sitä mieltä että seurailen vielä sokereita 5 päivänä viikossa 4 mittausta/pvä ja toimitan heille postitse kahden viikon päästä tulokseni. Näin tein ja sain uuden kutsun tayssiin. Silloin olivat arvot jo himpun verran ollut korkeammat vaikka kuinka koitan noudattaa ruokavalioo ja olin nälässä. Silloin ekalla kerralla lääkäri jo totesikin ettei ole tarkoitus nälässä olla josta syystä insuliini on hyvä ratkaisu.
Toisen kerran kävin nyt sitten 1,5 viikkoa sitten siellä polilla. Tuolloin rv 31+4. Virtsa puhdas, käyrää otettiin, sisätutkimuksessa kiireinen lääkäri totesi ettei lantiostani mahdu yli 3,5 kiloinen syntymään mikä jäi mietityttään minua. Vauvan koko arvio 2,1kg joka muutaman raskausviikon edellä mitä saisi olla. kuulemma keskivartalon ympärys hieman pyöreähkö mutta muuten vauvalla kaikki hyvin ja napanuoran virtaukset ym hyvin. Totesivat että insuliinin kjäyttö olisi hyvä aloittaa enkä laittanu hanttiin. Työkseni pistelen insuliineja joten ei yhtään pelottanu ja tiesin kuinka pieniä neulat nykyään ovat ja insuliinikynät helppokäyttöisiä. Aloitin 4 yksiköstä aina aamupalalle ja lounaalle ja nostin sitten sitä miukaan annosta päivittäin kahdella yksiköllä että sain nuo sokerit pysymään alle viiterajojen. Silti pitää edelleen noudattaa ruokavalioo mutta ei niin tiukkaa enään. Nyt siis pistän aamulla 10ky ennen aamiaista ja 8 ky ennen lounasta. Enempää en tarvitse sillä päivälliset yms eivät nosta sokereitani ja paastot on hyviä.
Taas menen rv 35 seuraavaan kontrolliin polille josta käynnit tihenevätkin että käyn luultavasti joka viikko synnytykseen asti. Ensimmäisellä kerralla siellä jo käydessäni väläyteltiin että synnytys käynnistetään viimeistään laskettuna päivänä tai ehkä jopa jo 38 viikolla ettei vauvasta pääse liian suuri tulemaan. Minun tapauksessani tämä saattaa tietää myös sektiota jos todellakaan vauva ei mahdu minun lantiosta tulemaan ja hän on perätilassakin toistaiseksi. Ainakaa yli lasketun ei raskautta kuulemma päästetä..
Ainoa harmipuolena tässä on se että meilläpäin TAYSSISSA on käytäntö että kaikki insuliini diabeetikkojen äitien vauvat joutuvat syntymän jälkeen ainakin vuorokaudeksi lasten teholle tarkkailuun missä heillä on asianmukaiset välineet mahdollista sokeliustippaa varten vauvalle yms. Siellä myös vauvoilta seurataan sokereita useasti ja syötetään lisämaitoa kolmen tunnin välein ettei sokerit romahtais liian alas. Vauvallahan on sama sokeriarvot kuin äidilläkin kohdussa ollessaan tästä syystä saattavat romahtaa jos ovat liian korkeita. Tästä syystä se insuliini on hyvä. Muutenhan vauvalla ei varsinaista hätää ole. Ja siellä saa oman vointinsa mukaan käydä hoitamassa vauvaa tuona aikana kun hän siellä on. Sektio tapauksessa siis aika vähän : (
Ainiin ja sokereita mittailen nyt vaan silloin tällöin paaston ja päivällisen yms arvot mutta mekein päivittäin aamupalan ja lounaan jälkeiset arvot.
Kysy vaan vielä lisää jos sinulla mielessöä kysyttävää. Vastaan kyllä huomenissa viimestään.Toivottavasti osasin edes vähän auttaa..
syödä ja mitä ei niin ettei ne nosta sokereita. Esim minuutti kaurapuuro nostaa sokereita, samoin hedelmät ja maitotuotteet ja rasva. Tietysti namit ja hiilihydraattipitoiset ruuat. Vihannekset kuten porkkana eri muidoissa ja keitettynä tai raasteena hyviä, kukkakaali, parsakaali, tomaatti ja kurkku täyttävät minunkin lautaseltani nykyään puolet. Taysjyväruisleipä aterioille mukaan johon sipaisu kevyttä margariinia. Meillä " keltainen raisa" flooraa. Kevyt leikkeleet ja juustot ja jukurtit käyttöön niitäkin niukasti. Varsinaista ruokaa lautselle noin 2 dl vain. Kummasti se minunkin vatsani näihin pieniin määriin tottui ; ) Useasti kun syö niin pysyy nälkä loitolla. Välipaloiksi ruisleipää ja hedelmät ja marjat vain ruokailun yhteyteen ns jälkiruuaksi. Näin minä olen pärjänny.
Insuliinien aloitus ei tarkoita sairaalassa olemista vaan minä sain ohjeet polilta ja tulin insuliinini kanssa kotiin. Korkein arvoni ennen insuliinin aloitusta oli aterian jälkeen 8,5. Näitä jokunen ja silloinkin oli dietti siis jo menossa. Minullakin kaksi normaaliraskautta jo takana joissa ei ollu mittän ongelmia sokrujen kans. Vauvat 3110g ja 3220g syntyessään. Tämä kaveri taitaa hipoa noin 4000g syntyessään.
Lukekaa tuotteista tarkasti ostaessanne paljonko niissä on hiilihydraatteja mitä vähempi sen parempi.
Esim.Jos 100ssa grammassa on yli 50 prosenttia hiilihydraatteja niin se on jo paljon. Vaaleeta leipää en ole tän " diagnoosin" jälkeen voinu syödä lainkaan. Monissa ruisleivissäkin on noin 47 prosenttia hiilihydraatteja että eipä niitä vaihtoehtoja miniakaan ole ja kun kokeilee mikä itselle sopii niin löytää parhaimmat. Uskon että tämä päättyy synnytykseen. Sen takia jaksan tämän härdellin kun sitä ei kauaa edessä ole. Korkeintaan 7 viikkoa enään ; ) Nyt siis 33+1 viikko menossa.
Minä soittelin nyt aamulla polille ja sain sieltä ajan ensin torstaille " sokerikontrolliin" ja sitten jäänkin luultavasti sokerivuorokausikäyrälle: täällä P-K:ssa määrätään sen perusteella, tuleeko insuliinit vai kiristetäänkö vielä ruokavaliota. Heh, mulla jos vielä kiristetään ruokavaliota, niin en siis enää syö mitään klo 15 jälkeen... No, katotaan miten käy.
Muuten en ole insuliinia vastaan, se pistäminen vain pelottaa. Mutta, kaikkeen tottuu =).
Itselläni ei ole vielä kun väläytelty sokerirasitustestiä suuren sf-mitan vuoksi (rv 22+4, 28cm) mutta haluaisin kuulla " oireista" joita teillä diabetekseen sairastuneilla on ollut. Tämä sen vuoksi että olen ollut TODELLA janoinen ja väsynyt koko raskauden ajan ja epäilen josko tämä olisi merkki kohonneista sokereista?!? Tiedän ettei kannata murehtia etukäteen ja neuvolastakin sanottiin että katsellaan nyt noiden mittojen kehitystä ennen koko testiin määräämistä, mutta väkisinkin tulee asiaa mietittyä.
Mitä vaaraa vauvalle on raskausajan diabeteksestä?
Pirpana_80 rv 24+2
ehkä tuo väsymys tuhtien aterioitten jälkeen jolloin sokerit nousivat liikaa..Näinhän voi käydä vaikka ei olisikaan raskaana eikä diabetestä siis jos syö ihan kauheesti kerrallaan..Muistan ainakin ennekin kokeneeni sellaista väsymystä. Kokeet tehdään vasta ylleensä rv 26 ja insuliinin eritys hidastuu rv 28-32 jolloin on erityisen seurannan paikka. Ennen sitä melko turhaa..Koska siihen asti kaikki vauvat kehittyvät suht samalla tapaa ja aloittavat vasta painon nousun yksilöllisesti rv 28 jälkeen..
Vauvalle ei siitä suurempia haittoja ole mitä nyt se iso koko jos äidillä koko ajan sokerit koholla. Vauvalla on kohdussa samat sokeriarvot kuin äidillä ja tästä syystä vauva " lihoo" liikaa..
Synnytyksen jälkeen tietenkin vauvan omat sokeriarvot romahtavat kun ei ole sellaista ruokamäärää heti saatavilla muulla tavoin kuin lisämaidolla (ennen kuin itseltä maito nousee) tai huonommassa tilanteessa glukoositiputuksella. Mutta tästä selvinnevät pian. Lisäksi vauvaltakin mittaillaan verensokereita syntymän jälkeen sairaalassa noin 8 kertaa/vrk. Ajoittain vauvoilla saattaa esiintyä myös velttoutta syntymän jälkeen. Muuta vakavaa ei siinä ole mutta tokihan se kannattaa vakavasti ottaa ihan vauvan hyvinvoinnin kannalta.
Itse siis huomaan tämän makeanhimon, joka on todella voimakas. Se varmaan jo kertonee jotain, että poltin tupakkaa 15v väh askin päivässä eikä tupakan himo ole ollut mitään tähän verrattuna silloin kun lopetin, mitä makeanhimo on näillä viikoilla kun minulla alkaa sokerit herjaamaan. Normaalisti en todellakaan laita suuhuni mitään munkkeja tms, mutta nyt vesi herahtaa suuhun, kun kaupassa huomaan munkkipussin... =D Tälläinen " sairaalloinen" makeanhimo on minulla hävinnyt pikkuhiljaa synnytyksen jälkeen.
Niin, vauvoille haittana tästä diabeteksesta on tuo suuri kasvu sekä myös mm se, että esim keuhkot vauvalla kypsyvät hitaammin kuin normaaliraskauden aikana. Ja kyllä mulla ainakin pahaa tekee, kun vauva joutuu sinne sokeriseurantaan syntymän jälkeen, jatkuvasti tökitään verikokeita ja syötetään vaikka väkisin...
äippäpolireissun jälkeen kun kuulin siitä että vauvani otetaan lastenosastolle tarkkailuun pian syntymän jälkeen. Mutta en itse kerta kaikkiaan asialle mitään voi..Se että sain insuliinin ja että todella syön edelleen vähän ja terveellisesti. Nyt olen pari viikkoa tätä kuulemaani asiaa sulatellu ja totutellu siihen ajatukseen että vauva menee sinne. Myös muiden äitein joilla syntyy isokokoisia vauvoja tai joilla ei ole raskausdiabeetestä vauvat kokevat sokerien mittailut synnyttäneiden osastolla. Ainakin siis tayssissa mutta tapoja on monia sairaalasta riippuen.
Ja onneksi tälläinen hoito ja seuranta on syntymän jälkeen mahdollinen. Meillä täällä Joensuussa on erittäin ihana lastenlääkäri siellä vauvojen teholla, joka pitää huolen myös vanhempien henkisestä hyvinvoinnista eli hän jaksaa aina keskustella vauvan voinnista ja hoidoista. Kuopus kun joutui heti syntymänsä jälkeen sinne teholle (kuten edellinenkin lapseni) ja minä seuraavana päivänä itkin siellä kuin Niagaran putous ikävääni, ko lääkäri jäi työvuoronsa jälkeen kanssani keskustelemaan yli tunniksi! Hän sai minut ymmärtämään miten onnekkaita olemmekaan täällä Suomessa, että tämä seuranta on mahdollista ja jos ongelmia ilmenee - hoito voidaan aloittaa välittömästi.
Tällä ajatuksella yritän selvitä nyt tämänkin vauvan kanssa =). Eikun vain lippu korkealle =)!
Lyytikki: Olen kanssa maaliskuinen ja TAYS:iin menossa synnyttämään.. tosi ikävä tuo käytäntö siellä on (lapsi automaattisesti tarkkailuun). Kysyin sitä neuvolantädiltäni, joka viime vuonna vielä ollut tayssissa synnärillä töissä ja hän ei allekirjoittanut asiaa, mutta käytäntö voi paljoltikin olla muuttunut vuodessa... Esikoiseni sain myös taysissa ja hänen verensokerinsa oli hieman alhainen, vaikkei diabetesta siinä raskaudessa ollutkaan. Labra kävi osastolla muutamien tuntien välein mittaamassa sokerin tytöstä.
Nyt sain vihdoin viimein ajan äitiyspolille ja se osuu niistä lähete kommähdyksistä vasta viikolle 33+5 eli aika myöhään pääsen sokereista polille. esikoinenkin kun syntyi spontaanisti jo 38 viikolla, niin ei tässä monia viikkoja ole aikaa sokereita polin kanssa hoidella..
Nyt on sokerit taas pysyneet hieman paremmin kurissa, oikeastaan rajojen sisällä, mutta saa nähdä mitä sanovat siellä polilla.
Kiitos tosiaan kaikille vastanneille!!!!! Ja onnellista odotusta kaikista pikku murheista huolimatta!!!!!!!
ap
Esikoista oottaessani en " jäänyt" kiinni sokeritestissä, mutta vauveli oli iso 4700g syntyessään, että en sitten tiiä nousivatko arvot loppuajasta. No toista oottaessani " jäin" kiini sokeritestissä ja ensin olin vähän aikaa ruokavalio" dietillä" , mutta insuliinit aloitettiin n. rv 30 ja ei siinä montaa arvon ylitystä ollut. Pistäminen oli helppoa (nykyään sellaiset kynät ja piikki on pieni), sairaalaan en joutunut, vaan kävin äitipolilla diabeteshoitajan juttusilla ja opastuksessa. Lääkärin kanssa sitten tuli keskustelua vauvan koosta ja synnytyksestä, hän ehdotti käynnistystä rv 38+2 koska esikoinen oli kasvanut niin isoksi ja suositteli alakautta synnytystä (meillä ei niin vaan " saa" sektiota). Vauva oli 4100g ja hänellä aavistuksen alhainen sokeriarvo, muuten ok! Ja minulla ei sen synnyttyksen jälkeen arvot olleet koholla. Nyt ootan kolmatta rv 21 ja mittailen pari kertaa viikossa arvoja, vielä ei ole hätää, taasen viikoilla 26 menen testiin. Tuosta syömisestä en oikein osaa sanoa mitään, kun itse en pitänyt itseäni nälässä, pienet annokset, ja välipaloja tiuhemmin. Raskausajan diabeteksesta voi tulla myöhemmin vaivaa, jos on ylipainoa ym.
- satu -