Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kaikilla mahdollisuus olla yhtä fiksuja?

Vierailija
28.01.2006 |

Onko kaikilla samanlaiset aivot? Voiko kaikki olla esim. akateemisia

vai onko jotkut ihmiset vaan tyhmempiä? Vai voiko se johtua siitä, ettei

niitä kykyjä osata käyttää? Mä tunnen itseni niin tyhmäksi. En osaa mi-

tään hyvin. En matematiikkaa, en osaa piirtää hyvin enkä soittaa mi-

tään instrumenttia hyvin. Oon täys nolla. Ihmissuhteissa mä kyllä on-

nistun melko hyvin, mutta sitä ei kait lasketa.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
28.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossain tutkimuksessa sanotiin, etta vain n.10% lahjakkuudesta on geeneissa, loput kasvatuksen, koulutuksen ja ympariston vaikutusta. Siis aika pitkalti samalla viivalla ollaan.

Siis jos et kysy tatu vanhaselta :)

Vierailija
2/7 |
28.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älyssä on ihmisillä eroja kyllä. On henkisesti jälkeenjääneitä, suuri joukko normaaleja " taviksia" ja sitten neroja ja kaikkea siltä väliltä.

En tiedä miten vaikuttaa työhön äly, mutta muistan uutisen useamman vuoden takaa, joku poliisi saanut potkut tms koska äo oli 120 eli liian hyvä hänen hommaansa. Ei tapahtunut Suomessa. Luultavasti korkeilla akateemisilla urilla ovat älykkäimmät ihmiset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
28.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kaikenlaista hässäkkääkin ollut, miten sitten selittyy parvessa yksi erityisen älykäs lapsi?

Vierailija
4/7 |
28.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiettyjä asioita on mahdollista opetella, mutta luonnollisesti se on helpompaa niille, jotka ovat lahjakkaita.

Olen eri mieltä edellisen kanssa siitä, että koulutuksella ja kasvatuksella olisi noin suuri vaikutus. Kyllä esim. taiteellinen ja matemaattinen lahjakkuus selkeästi periytyvät ja esim. minusta ei taatusti olisi saanut hyvää piirtäjää millään kasvatuksella tai koulutuksella. Sen sijaan matematiikkaa ei ole koskaan tarvinnut juurikaan päntätä, vaan kaikki numeroihin liittyvä on aina ollut helposti ymmärrettävää.

Vierailija
5/7 |
28.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkään kaikki ei voi olla neroja, ja jotkut ei voi olla edes fiksuja, mutta suurimmalle osalle ihmisistä älyjumppa tekisi paljon. Siis sekä olisi saanut lapsuudessa ja kasvaessa tarpeeksi älyllisiä JA fyysisiä virikkeitä (terve ruumis, terve mieli jne.), että aikuisiällä aina vähän joutuisi pinnistämään ajatuksiaan ja opettelemaan uutta.

Esimerkiksi mä olen huomannut opiskellessa, että mitä hektisempi opiskelutahti, sitä ihmeellisepiä asioita liikkuu päässä, ihan opiskeluun liittymättömiäkin. (Aina ei tietenkään hyvä asia... ;) ) Kun aivoja rassaa, ne toimii paremmin.

Vierailija
6/7 |
28.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa että joku tekee tänne provo&paska-palstalle aloituksen oikeasti kiinnostavasta, ihmiselämän yleispätevästä ikuisuuskysymyksestä, jolla on laajat filosofiset ulottuvuudet ja yhteiskunnallistakin merkitystä.

Vierailija
7/7 |
28.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

uskon, että ihminen pystyy jossakin määrin kehittämään oppimistaan ja oivaltamistaan, mutta ruudinkeksijää ei taida typerästä tulla =)

Mielenkiintoinen aihe, sillä lähipiiristänikin olen katsonut ja miettinyt, että miksi tai miten esim. oma mieheni voikaan olla niin fiksu ja matemaattisesti lahjakas, kun isänsä ja äitinsä eivät ole järjen riemuvoittoja? =)

Ei siis taida ihan geeniperimäkään kaikkea selittää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä viisi