Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

1560-luvun aihe vapaa

Vierailija
06.08.2015 |

Isäntä sitten sairastui ruttoon ja kuoli.

Kommentit (2082)

Vierailija
1261/2082 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1550 - 1600 vuodet olivat kyllä surkeaa aikaa Suomessa. Suomen aateliset kurittivat ankarasti talonpoikia. Ruotsi-Suomen sodat Itämeren herruudesta rasittivat ankarasti nm. linnaleiriverojen muodossa ja armeijan varustelussa. Näistä seurasivst nuijasodat, joiden sotajoukot myös ryöstivät ja verottivat maata, ja hävittyään iso osa nuijamiehistä tapettiin ja talot menivät voittajille. Tuo oli melkein yhtä surkeaa aikaa kuin Ison vihan aika.

Rutto ei sentään tuohon aikaan riehunut maassa. Niitä oli aiemmin ja taas sata vuotta aiemmin.

Jos ajassa pitäisi siirtyä taaksepäin, en todellakaan haluaisi palata 1500-luvun lopulle, tai 1700-luvun alkupuplelle

Vaikea kyllä keksiä, mikä olisi Suomen historiassa mukavan rauhallinen ihmiselämän mittainen jakso ilman sotia, kotimaista ter**ria, naapurimaiden ryöstöretkikuntia, ruttoja tai nälänhätiä.

1800-luku Venäjän vallan alla on ollut kyllä melko rauhallinen jakso, vaikka itsenäisyyttä ei ollut.

Esim. tämä korona on kyllä pikkuriesa verrattuna aiempien vuosisatojen katastrofeihin.

Kun Venäjän keisar  antoi meille pikku itsenäisyyven elikkä auwtonoomin  wuona 1809 koetti pitkä rauha. Sitte ruattalaaset keksi että vaikka sillo meil ol Ruattin laki ja virkasääty että ne sortaa heitä. Eiku siis meitä ja siihi loppu rauha ja runsas elo. Poikakin ehti olla 4 wuota Pietasburkissa  Faaberilla munia tekemässä. En kyl ymmärrä mitenkä niitä siellä suuressa hofissa syötiin.

Vierailija
1262/2082 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viimeiset viikingit on eskimojen toimesta häädetty gröönlannista.

Jo Kolumbus kuulemma väittää "löytäneensä" ameriikan. viikingithän kävi siellä jo viisisataa vuotta sitten.

Kertoova kylil et kiinalaaset oliva jo wuona 1434 laskenee rantahan uuwel mantereel.

Ny owa todenne ett Bolivian kanat kanta jottai geenii jok on Kiinan aluperii?

Kaiken laits huhhuu kiertä. Rovast sano jott kaekkee ei pirä köyhä kansan laittaa mielipidetä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1263/2082 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla olici cacdi cysymystä:

1. Alcoi tippua werta eilen. Mitä teen cun impi olen wielä? Olenco noita ja tämä on Jumalan rancaistus?

2. Pitääcö minun mennä awioon Joosepin canssa? Hän on riccaampi, ja wain 7 wuotta wanhempi. Haluaisin astua awioon Cullerwon canssa, ja hän ehdotti jo huorin tekemistäcin. Isällä ei riittäici myötäjäicet Jooseppiin, joten minä joutuicin piicomaan cahdessa talossa. Auttacaa minua!

Torpparin tytär 13w

Vierailija
1264/2082 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raaseporin linna jäi eilen tyhjilleen kun hovi muutti pois uuteen Helsingforsin kylään.

Saksassa joku vihapuhuja on naulannut jotain salaliittoläppää kirkon oveen.

Vierailija
1265/2082 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salaliitto läppää . 🍻🥂🍾🥂🥂🍇🍇🍇🥳

Vierailija
1266/2082 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raha oli jo olemassa kyllä . Äyrit.

Vierailija
1267/2082 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on ollut lapsettomuusongelma miehen kanssa kun sillä ei oikein toimi. Ajattelin lähteä käymään pyhiinvaelluksella Naantalissa, josko lapsi sitten tulisi. Onko vinkkejä lähellä olevistä majataloista tai kylpylöistä joissa olisi kyvykkäitä miehiä henkilökunnassa?

Munkit hoitaa asian Naantalissa. Kokemusta on

.

Vierailija
1268/2082 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurin tyttö harrasti aviotonta seksiä, kun heidän vieraansa nai sitä väkisin tallin takana. Tyttö sitten kaivettiin kaulaa myöden maahan torille ja sitten me heiteltiin sitä kivillä kunnes sielu lähti taivaaseen. Täällä kaksoisvirtain maassa noudatetaan sharia lakia, jolloin nainen on aina syyllinen aviottomaan seksiin.

Vierailija
1269/2082 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko te syntiset Vaasa-kuninkaan alamiset olette edes saaneet käsiinne Historia de gentibus septentrionalibus -kirjan? Terveisiä sieltä! Olen käynyt tuolla ihmeellisessä maassa – pohjoisessa, kylmässä kuoleman maassa värikkäiden taivaan valojen alla, tummien ja pienten "ihmisten" kotona, missä sarvipäiset elikot vetävät ihmisiä vällyjen alla ikuisen lumen päällä ... Nahalla peitetyssä riuku suippo "vajassa" oli ihmeellistä. Sarvipäinen mies tuli sisään kolikot ja korut vaatteissa helisten. Oli noita. Löi rumpua, mihin oli piirretty punaisia kuvia sarvipäiden verellä. Viittilöi ja osoitteli puista lautasta, missä oli jotain jauhettua. Käski hengittää nenän kautta. Ei mennyt pitkään, kun vatsa tyhjeni ja huimasi. Kaaduin maahan. Kuului naurua. Sanoivat, että mikä täällä tapahtuu, tänne jää. ... Lattia keinui ja rumpu pauhasi. ... 

Vierailija
1270/2082 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli suunniteltu että lähdetään ensi sapattina koko perheen kanssa katsomaan noitarovioita. Mies sitten ilmoitti tässä aamiaisella että lähteekin huomenna kaveriporukalla löytöretkelle ja tulee takaisin muutaman vuoden kuluttua. Onko normaalia että mies tekee näin? Minä en kovin hyvällä ottanut ja koko yö meni rukoillessa miehen sielun puolesta vaikka olisi tässä muitakin sieluja joiden puolesta rukoilla.

Vierailija
1271/2082 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minacin repecin kun zynnytin.Waikka oli zynnytyslakki ja- housut. Enzimmainen kerta oli.

Vierailija
1272/2082 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maito hapattui. Onko kotihaltija suttunut?

Vierailija
1273/2082 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla olici cacdi cysymystä:

1. Alcoi tippua werta eilen. Mitä teen cun impi olen wielä? Olenco noita ja tämä on Jumalan rancaistus?

2. Pitääcö minun mennä awioon Joosepin canssa? Hän on riccaampi, ja wain 7 wuotta wanhempi. Haluaisin astua awioon Cullerwon canssa, ja hän ehdotti jo huorin tekemistäcin. Isällä ei riittäici myötäjäicet Jooseppiin, joten minä joutuicin piicomaan cahdessa talossa. Auttacaa minua!

Torpparin tytär 13w

Rahvaan tytöt eivät menneet teininä naimisiin, se oli ylempien säätyjen juttu. 1560-luvulla ei myöskään ollut torppia. Ja myötäjäiset... No, antaa olla.

Vierailija
1274/2082 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leikkasin vahingossa ruokaa laittaessa veitsellä sormeen viikko sitten, ja nyt on koko käsi jo punainen ja kuume noussut. Onneksi ehdin opettaa lapset kerjäämään sievästi, kun kohta varmaan kohtaan loppuni. Ikää ehtikin tulla jo kunnioitettavat 21 vuotta, mikä on näillä kylillä paljon. Toivottavasti pääsen hautaan kirkkomaalle.

Hohhoijaa. Alhainen eliniänodote johtui lähinnä suuresta lapsikuolleisuudesta, eivät ihmiset järjestään parikymppisinä kupsahdelleet.

Vierailija
1275/2082 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pestauduin laivaan Karibialle, kitukaa köyhyydessänne kurjat, lähden seikkailuun rikkauksia noutamaan!

Vierailija
1276/2082 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalukukkaron waikea haju. Millä eroon?

Vierailija
1277/2082 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pussihousuni kiristää

Vierailija
1278/2082 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maito hapattui. Onko kotihaltija suttunut?

Se on se naapuriin muuttanut noita, joka pitää käärmeitä talonsa alla, paholaisen tuonut kylään ja maidot happanee. Näin kun mieheni kertoili kalajuttuja sille ohi mennessään.

Vierailija
1279/2082 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Panin juuri ladossa 11v piikatyttöä. Voittaa Mansikin.

Vierailija
1280/2082 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leikkasin vahingossa ruokaa laittaessa veitsellä sormeen viikko sitten, ja nyt on koko käsi jo punainen ja kuume noussut. Onneksi ehdin opettaa lapset kerjäämään sievästi, kun kohta varmaan kohtaan loppuni. Ikää ehtikin tulla jo kunnioitettavat 21 vuotta, mikä on näillä kylillä paljon. Toivottavasti pääsen hautaan kirkkomaalle.

Hohhoijaa. Alhainen eliniänodote johtui lähinnä suuresta lapsikuolleisuudesta, eivät ihmiset järjestään parikymppisinä kupsahdelleet.

Voisiko tosikot jättää tämän ketjun ja palata lukemaan Kaari Utrion kirjaa, kuin piru raamattua.