1560-luvun aihe vapaa
Kommentit (2082)
Mitä luulette, pettääkö mieheni? Eilen mokoma lähti viemään lantunkuoria sontatunkiolle ja oli kolme tuntia poissa. Väittää, että karhu kävi kimppuunsa tunkion nurkalla, muttei edes raapimisjälkiä näy. Muilla samanlaisia kokemuksia?
Vierailija kirjoitti:
Micä olisi sopiwainen waimon icä viici neljättä täytänele mutta wuocikymmenen icästän nuoremmax arwatuxi tulleelle cavalierille? Kowasti uskon kykenewäni wielä waimo-ihmistä mielyttäwäni.
En minä niin osaa laskea. Jokaisen lapsenkin kanssa koetin laskea, montako sadonkorjuuta ovat eläneet, mutta lopulta menin sekaisin. Enemmän osaisin neuvoa jos vaikkapa kertoisit paljonko on harmaata hiuksissa ja kuvailisit, näkyykö kasvoissa kurttuja jo, ja kuinka siloista neitoa etsiskelet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Micä olisi sopiwainen waimon icä viici neljättä täytänele mutta wuocikymmenen icästän nuoremmax arwatuxi tulleelle cavalierille? Kowasti uskon kykenewäni wielä waimo-ihmistä mielyttäwäni.
En minä niin osaa laskea. Jokaisen lapsenkin kanssa koetin laskea, montako sadonkorjuuta ovat eläneet, mutta lopulta menin sekaisin. Enemmän osaisin neuvoa jos vaikkapa kertoisit paljonko on harmaata hiuksissa ja kuvailisit, näkyykö kasvoissa kurttuja jo, ja kuinka siloista neitoa etsiskelet.
Onco ciinä berä, jotta sopiwaisen waimon iän woibi räcnätä jacamalla omasta elostans puolet ja wähentämäl wielä wiici? Cun io mainizin olen minä elänyt Herran armosta jo wiici wuotta neljättä cymmentäni, olicipa se suloista wielä cerran nähdä nuoren-neitocen aaltoilewa powi ja punoituz hänen poskellans.
Mitä minulle oikein tapahtui? Viime joulukuussa naapurin renki näytti minulle saunassa, että kuinka miehet rakastavat naisia kun he ovat aviossa. Sitten minulta jäivät ne kuuvaivat pois eli kaikkein pyhimmästäni ei enää valunut verta, mutta minua alkoi erityisesti aamuisin oksettamaan, minulle tuli kova inho joitain hajuja kuten navetan hajua kohtaan ja toisaalta minulle tuli kova halu syödä ruisleipää puolukkasurvoksen kanssa. Sitten rintani muuttuivat kosketusaroiksi ja vatsani alkoi kasvamaan, minkä luulin johtuvan minulla olevista madoista mutta matolääkkeeksi ottamani aineet eivät vaikuttaneet lainkaan. Mahassani alkoi tuntumaan myös omituista liikettä aivan kuin siellä olisi jokin liikkunut. Tänään aikaisin aamulla minulla tuli vatsanpohjassa kummallinen tunne, joka vain voimistui ja yllättäen kaikkein pyhimmästäni tuli vettä aivan kuin olisin kussut alleni vaikka minulla ei lainkaan ollut kusemisen tarvetta. Sitten kivut vain voimistuivat ollessani piilossa täällä saunan takana ja äsken ihan yllättäen kaikkein pyhimmästäni tuli esiin alaston, pieni ihminen, aivan samanlainen ihmisen pentu kuin mitä äiti on kainalossaan pirttiin kantanut ollessaan siellä apumuorin kanssa minulle uutta pientä sisarusta saunan lauteiden alta etsimässä.
Mikä olisi paras tapa saada lapset pysymään hengissä pysymään? Viisi lasta olen maailmaan saattanut, mutta neljä heistä on jo kuollut ja nuorimmainenkin on kuoleman kielissä, vaikka parhaan taitoni mukaan häntä olen yrittänyt hoitaa. Lehmän sarvesta olen hänelle antanut lanttujen keitinlientä, kahvia, olutta, velliä ja juuri lypsettyä lehmän maitoa, mutta lapsi vain laihtuu, vatsansa on kuitenkin kovin suureksi turvonnut ja lapsi itkeskelee paljon sekä päästää ilmaa ulos sekä suusta että peräpäästä, ulostuksetkin ovat kovin pahan hajuiset ja sisältävät limaa. Joka päivä vaihdan hänen alleen puhtaita kapaloita kehtoon ja kerran viikossa niitä pesen, vaikka naapurin emäntä sanoo turhaa olevan moisen pesemisen. Pakko niitä on kuitenkin pestä, koska en halua lapsen joutuvan makaamaan kovin pahalta haisevissa kapaloissa ja lisäksi niiden ympärillä lentää paljon kärpäsiä, jos niitä ei pese. Viikon päästä tuo nyt 3 kuunkiertoa vanha lapsi olisi tarkoitus kasteellekin viedä ja mietin, että pitäisikö hänetkin sitä ennen pestä, vaikka kaikki sanovat sen turhaa olevan ja että siitä lapsi vain vilustuu ja kuolemantaudin saapi, mutta pelkään, että pappi ei likaista lasta kastamaan suostu ja häpeä hänelle olisi lasta noin likaisena näyttää, kun lasta ei syntymänkään jälkeen pesty niin että hänen ihoonsa on tarttunut kovin paljon likaa, ulostusta ja niitä kärpäsiä, joita hänen ympärillä lentelee. En enää edes kunnolla muista, että miltä lapsi näyttää, kun hänen kasvonsakin ovat kokonaan lian peitossa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä luulette, pettääkö mieheni? Eilen mokoma lähti viemään lantunkuoria sontatunkiolle ja oli kolme tuntia poissa. Väittää, että karhu kävi kimppuunsa tunkion nurkalla, muttei edes raapimisjälkiä näy. Muilla samanlaisia kokemuksia?
Meillä ei lantun kuoria tai muitakaan syömiskelpoisia ruokia heitetä tunkiolle saati että lähettäisin miehen ne sinne heittämään, joku lapsista tuollaiset työt saa tehdä!
Apina papina tuliko jo katina?
Yritin epätoivoisesti toimittaa viestiä linnanpäällikkö Hästeskonsille tanskalaisten järjestäytymisestä väijytykseen ja suunnitelmista siepata kruununjoukkojemme tykistö, mutta eihän täällä Axtornassa saatana netti toimi.
Luulevatko naapurit olevansa muita parempia, kun he käyvät saunassa, peseytyvät ja vaihtavat vaatteet kerran kuunkierron aikana vaikka eivät edes haise vielä? Miksi heille ei kelpaa kylpy ja vaatteiden vaihto puhtaisiin kaksi kertaa vuodessa niin kuin muille ihmisille?
Kaiken lisäksi he kerskuvat, että kuinka heillä on varaa syödä joka päivä leipää, voita, velliä, perunoita, lanttuja, herneitä, suolakalaa ja juoda olutta, lapsillekin annetaan maitoa tai piimää joka päivä. Ei heille riitä pettuleipä niin kuin meille.
En voi osallistua, kun en vaimoihmisenä kirjoittaa tahi lukea taida. Katedraalikoulua käyvä poika kylältä tämän puolestani kirjoitti.
Meillä täällä Ryysyrannassa harrastetaan pirttiviljelyä. Muita saman alan harrastelijoita kuulolla?
Vierailija kirjoitti:
Meillä täällä Ryysyrannassa harrastetaan pirttiviljelyä. Muita saman alan harrastelijoita kuulolla?
Kyllä meidän mies on ainakin kovin innokas pirttiviljelystä harrastamaan ja myös viinaa keittämään. Viljelisi edes puolella sillä innolla peltoa kuin mitä pirttiviljelyä harrastaa, niin ei tässä ehkä oltaisi niin köyhiäkään, varsinkin kun ei syntyisi niin paljon noita lapsia ja saisi tuo mies heittää tuon viinan keittämisen pois, ettei menisi nekin vähän pellosta saatavat viljat viinaan vaan leipänä lasten suuhun.
Vierailija kirjoitti:
Miehen bibbeli lerballaan coco ajan, ei ole awiowuodeessa midän coscan dabahdunud. En jaxa enää imbenä eloa, onco cowin wäärin jos ajaudun renciboigamme wuodeseen? Miden woi wäldä rangaisdus jos ciinni jää?
Meillä taas on täysin vastakkaiset ongelmat, mies on jo 36-vuotias ja silti hänellä nussimisen halut ovat kovat, joka ilta pitäisi olla antamassa ja synnytystenkin jälkeen mies kärsimättömänä odottaa, että pääsisi taas sitä lempipuuhaansa harrastamaan. Olen yrittänyt puhua hänelle, että hän kävisi välillä edes meidän piikamme luona tarpeineen tai ne omin käsin tyydyttäisi, mutta hän sanoo olevansa minulle aina uskollinen ja sanoo omin käsin tyydytyksen saamisen olevan synti ja kauhistus samalla tavoin kuin eläimeen sekaantuminen tai että parittelee samaa sukupuolta olevan henkilön kanssa.
Lähettäkää nyt tänne Cajaaniin lisää sotawäkeä! Suuri Wenäjän sota on loppunut, mutta kuka tietää koska Wenäjän keisari Iiwana Julma uuden aloittaa! Paljon häwitystä on näillä seuduilla tapahtunut, ja mekin pakenimme takaisin Sawon seuduille, miehen kotikonnuille. Nyt palasimme ja mukana tuli kaksi muutakin uudisraiwaajaperhettä - kunpa saisimme elää täällä rauhassa tulewat wuodet. Täällä kuitenkin on paljon wapaata maata, johon kaski kaataa ja pelto kyntää.
Eivät nämä nykyajan lapset osaa enää käyttäytyä niin kuin minun lapsuudessani osattiin! Naapurinkin lapset puhuttelivat minua sinuksi ihan kuin vertaisiaan ja kun heitä asiasta moitin, niin he minulle nauroivat ja huutelivat minulle kaikenlaisia törkeyksiä, kuten noita-akka, ämmänraato ja piru :-( Noin jos olisi minun lapsuudessani aikuisia kohtaan käyttydytty, niin olisi sellainen selkäsauna saatu, että olisi heikommilta henki siinä touhussa lähtenyt!
Miksi minua kohdellaan huonosti, halveksutaan ja kutsutaan äpäräksi sen takia, että äitini päästi miehen päälleen ennen naimisiin menoa ja sitten tämä mies ei huolinutkaan äitiä vaimokseen, kun sai tietää, että äiti kantaa hänelle lasta sisällään? Syytönhän minä siihen olen!
Lisäksi minusta on väärin, että kun äiti minun ollessani kolmannella vuodella pääsi onnekseen naimisiin minun olemassaolostani huolimatta, niin minä en saanut enää kutsua häntä äidiksi, vaan joudun sanomaan emäntä vaikka hänen aviossa syntyneet lapsensa saavat kutsua häntä äidiksi. Sen kyllä hyväksyn, että isäntää en saa sanoa isäksi koska hän ei sitä ole ja että hän ei koskaan tule minua hyväksymään, mutta minusta on väärin, että äitikin kohtelee minua huonosti, ikään kuin olisin muita huonompi vain siksi, että en ole aviossa syntynyt enkä pidä siitä, että joudun elämään siinä tunteessa, että äiti eli emäntä ja isäntä ikään kuin armosta minut tänne luokseen ottivat, antavat lastensa kiusata minua ja kohtelevat minua kuin olisin pelkkä muualta tullut pikkupiika.
Olisiko kenelläkään antaa neuvoja siihen, että miten estää lasten sairastuminen tappaviin tauteihin? Ei oikein haluisi lapsia hautaamaan saattaa, kun heidät on suurella vaivalla synnyttänyt ja heitä hoitanut. Kahdeksan lasta synnyttänyt olen, mutta 2 vain enää muiden kuoltua lavantautiin, keripukkiin ja riisitautiin. Ja nuo elossa olevatkin lapset ovat vain tyttöjä joten pelkään, että käänne miehen kanssa ilman perinnöstä.
Olen toiminut jo 20 vuotta tämän kylän lapsenpäästäjänä ja auttanut naisia kymmenissä synnytyksissä, mutta niin omituista synnytystä kuin eilen en ole koskaan nähnyt. 36-vuotiaan pari vuotta leskeksi jääneen miehen uusi 14-vuotias vaimo synnytti ensimmäisen kerran. Siitä oltiin oltu huolissaan, kun tämä ei ollut tullut puolen vuoden naimisissa oloon jälkeen raskaaksi, mutta kun hän nyt oli raskaana ja synnytti kerralla kolme poikaa, joista keskimmäinen syntyi jalat edellä! Mitä tuo mahtaa merkitä?
Eilen illalla mennessäni tunkiolle tarpeilleni minä näin jotain kauheaa. Kovin tarkkaan en siinä päreen valossa nähnyt, mutta tunsin selvästi naapurin rengin ja meidän renkimme äänet ja kun oikein tarkkaan katsoin kun melko lähelle ison kuusen taakse pääsin heidän huomaamattaan katsomaan ja näin varmasti, että toinen renki (en ole varma, että kumpi) tökki elimellään toisen peräpäähän. Juuri sillä elimellä, jolla miehet kusevat tökittiin sinne reikään, josta ihmiset sontivat.
Mitä minun pitäisi tehdä? Olen kyllä kuullut, että tällaisia miehimyksiä on, jotka haluavat harjoittaa hirvittävää synnillistä haureutta toisten miesten kanssa, mutta en olisi uskonut, että tässä kylässäkin sellaisia olisi. Tiedän, että minun pitäisi rengit muille ihmisille paljastaa, että heidät voidaan tuomita kuolemaan tai raipparangaistuksen jälkeen vankilaan vedelle ja leivälle, mutta en millään raaskisi, sillä hyvä tuo renki on työtä tekemään ja nyt ainakin tiedän, että hän ei tule viettelemään piikojamme saati minun tyttäriäni suhteisiin niin, että nämä äpärälapsia saisivat ja pelkään, että kukaan ei usko minua.
Onko Knut liian moderni nimi poikalapselle?