1560-luvun aihe vapaa
Kommentit (2082)
Mikä nimeksi pojalle? Isoveljet Jaakko Olawi Jaakonpoika ja Olawi Jaakko Jaakonpoika. Ajateltiin että tästä kolmannesta voisi tulla Jaakko Kustaa Olawi Jaakonpoika. Onko hyvä nimi vai onko jo liian koreileva? Mielipiteitä?
Mä laittaisin Kustaa Jaakko Olawi Jaakonpoika niin olis vähän rimmaavampi. Jos haluat oikein vierasmaalaisen väräyksen niin tempaisepas ja laita Custaa! Custaa Jaakko Olawi Jaakonpoika :)
Miten olisi joku muotinimi kuten Paawali, Pecca, Lauri, Micael tai Henric?
Vierailija kirjoitti:
Mä laittaisin Kustaa Jaakko Olawi Jaakonpoika niin olis vähän rimmaavampi. Jos haluat oikein vierasmaalaisen väräyksen niin tempaisepas ja laita Custaa! Custaa Jaakko Olawi Jaakonpoika :)
C-kiriaimen cäyttö labsen casteessa lie mäkitubalaisten tapa, hienomaxi arwelewat nimen cäywän. Walcian roscawäen hullutuxia.
Meillä keitetään nyt joka sunnuntai uutta exoottista perunaa.
Mites maustatte potaatin? Naapurin Lyyti, joka on niin olevinaan, on kasvattanut jotain tilliä. Kokemuksia? Meillä mies tykkää syödä perunat kuorineen hiukan suolalla maustaen, tai suolasilakan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Mites maustatte potaatin? Naapurin Lyyti, joka on niin olevinaan, on kasvattanut jotain tilliä. Kokemuksia? Meillä mies tykkää syödä perunat kuorineen hiukan suolalla maustaen, tai suolasilakan kanssa.
Kyllä se ompi nauris joka miehen tiellä pitääpi. Ei nuo ulkomaan willitykset tule koskaan kaskinaurista Suomesta syrjäyttämähän.
Vierailija kirjoitti:
Miten olisi joku muotinimi kuten Paawali, Pecca, Lauri, Micael tai Henric?
Kyläläiset on aika umpimielistä väkeä, eivät ikinä tulisi hyväksymään noin erikoisia nimiä :-/
Vierailija kirjoitti:
Kuulin että viereisessä kylässä lasta odottava nainen oli syönyt perunaa ja lapselle tuli siitä kampurajalka. En koske tikulla kirottuihin paholaisen keksintöihin, ohra on ihmiselle paljon parempaa ravintoa.
Kuulin Pärttylinä, jotta sahramista saisi mahdottomasti plootuja Tukholman ylhäisiltä. Ne laittaa sitä nisupitkoon. Nyt tarvittaisiin siemeniä ensikevääksi, onko tietoa saako niitä Räävelista?
Cuinca estää ettei enää lapsia saapuisi? Sanoin jo ucolle että toisia naisia nylpyttäisi mutta cun hän siitäcin huolimatta minua lähestyy! Ja aina cun hän minua nylpyttäpi niin aina uusi lapsi tuleepi. En jacsa! Meillä on jo 18 lasta elossa ja 10 on vienyt Cuolema mennessään. Eicö se ol jo tarpeecsi? Olen sanonut ucolle että olen jo covin wanha icäloppu acca (olen jo 45!), ei minusta ole enää sellaiseen. Ucco sanoo että hänelle minä celpaan hywin ja hän ei nuoremmista wälitä. Mutta en tahdo enää yhtään lasta!
T. Eewa, carjacco
Käyttäjä7343 kirjoitti:
Cuinca estää ettei enää lapsia saapuisi? Sanoin jo ucolle että toisia naisia nylpyttäisi mutta cun hän siitäcin huolimatta minua lähestyy! Ja aina cun hän minua nylpyttäpi niin aina uusi lapsi tuleepi. En jacsa! Meillä on jo 18 lasta elossa ja 10 on vienyt Cuolema mennessään. Eicö se ol jo tarpeecsi? Olen sanonut ucolle että olen jo covin wanha icäloppu acca (olen jo 45!), ei minusta ole enää sellaiseen. Ucco sanoo että hänelle minä celpaan hywin ja hän ei nuoremmista wälitä. Mutta en tahdo enää yhtään lasta!
T. Eewa, carjacco
Hakeudu luostariin.
En haluaisi lapsirauccojani hylcääwän. Muuten oicein mucawa neuwo. Ciitos.
T. Eewa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juhana kolmannen haippirinki!
Tietääkö kukaan tuosta enempää? Ketkä tuohon rinkiin kuuluvat? Turun linnaan on kuulemma naisia houkutellut ja antanut kavereidensa tirkistellä sänkypuuhiaan.
Olen kuullut puhuttavan jostain Akseli Sepä stä, mutta en tunne tapausta tarkemmin.
Serkkuni Getrud joutui uhriksi. Nyt isänsä pitää Kerttu-parkaa piilossa ometassa ja suunnittelee tytön naittamista Hämeeseen asti tai hukuttamista jokeen. Mikä avuksi? Auttaako pakeneminen Naantalin luostariin?
Kuulin hevosmiehiltä, että yxi heikäläisiltä on kihlannut Kertun. Pääsee rikkaisiin naimisiin, kunhan hevosmiehelle ei kerrota kaikkea ennen wihkimistä.
Käyttäjä8246 kirjoitti:
T. Eewa, carjacco
Asuubico kylässäsi tai naaburikylässä tietäjäwaimoa elickä noidaa? Hän varmaan tietäbi cuinca estä lapsen saabumine ja quinca mieheltä halut lähteepi.
Käyttäjä8246 kirjoitti:
T. Eewa, carjacco
Suden hurmesta, rupigonnan nahgasta ja sonnin kuolawahdosta ceitettämän juoma jonca waimo-ihminen juopi. Mutta jos tämä ei auta, mies kyllä muutencki cuole wanhuuten aiwan pian jos hän jo neljännellä cymmenellään on.
Olen niin onnellinen, kun halla ei tuhonnut tämän vuoden viljasatoa kuten monena muuna vuonna. Muutenkin on hyvin ruoka-aineita tullut, kuten kalaa ja minä olen kerännyt paljon sieniä, nokkosia ja pihlajanmarjoja, joita tosin mies ei syö, koska hän ei hyväksy kasvien keräämistä vaan sanoo minua noidaksi, kun kerään niitä ja keittelen niistä yrttijuomia tauteja helpottamaan, mutta niin vain hänkin kolerasta parani, kun sain hänet kuumehoureissaan yrttijuomaa juomaan ja niin nuo lapsetkin pelastuivat rokkotaudin sairastettuaan elämälle minun taikayrttieni avulla, joiden käyttöä ämmi eli isän äiti minulle lapsena opetti. Mutta on se vain hyvä, että tänä talvena meillä ei nälkää nähdä eikä leipään tarvitse sekoittaa kuin korkeintaan kolmasosa pettua ja sekin vain miehelle, joka ei suostu syömään leipää, jossa jauhoja on jatkettu pihlajanmarjoilla ja jäkälillä.
Mitä minun pitäisi tehdä, että alkaisin poikalapsia odottamaan ja synnyttämään? Olen synnyttänyt jo kahdeksan tytärtä ja mieheni on todella vihoissaan, koska en ole vielä suvun nimen jatkajaa ja maatilan perijää eli poikalasta synnyttänyt. Hän sanoo, että jos en pian synnytä poikalasta, niin hän tekee sellaisen vaikka piian kanssa ja tekee siitä jollain tapaa perijän, vaikka se vain äprälapsi olisi. Kuitenkin apuvaimo, joka minua synnytyksissä on auttanut, sanoo että hänen mielestään vika on miehessä, koska jotkut miehet eivät pysty poikalapsia tekemään, vaikka kuinka monen naisen kanssa lapsia tekisivät? Voiko olla, että vika ei olisikaan minussa?
Surullinen vaimo 28v kirjoitti:
Mitä minun pitäisi tehdä, että alkaisin poikalapsia odottamaan ja synnyttämään? Olen synnyttänyt jo kahdeksan tytärtä ja mieheni on todella vihoissaan, koska en ole vielä suvun nimen jatkajaa ja maatilan perijää eli poikalasta synnyttänyt. Hän sanoo, että jos en pian synnytä poikalasta, niin hän tekee sellaisen vaikka piian kanssa ja tekee siitä jollain tapaa perijän, vaikka se vain äprälapsi olisi. Kuitenkin apuvaimo, joka minua synnytyksissä on auttanut, sanoo että hänen mielestään vika on miehessä, koska jotkut miehet eivät pysty poikalapsia tekemään, vaikka kuinka monen naisen kanssa lapsia tekisivät? Voiko olla, että vika ei olisikaan minussa?
Olet riivattu. Vala mitä parahin kynttilä, suuri ja ylväs. Vie kynttilä, kolme vakallista mainioita nauriita ja puolenkymmentä ruskeaa kananmunaa järvenrantaan illan hämärtyessä. Sytytä kynttilä ja anna Joukahaiselle nauriit ja munat, alastonna laulaen, niin Joukahainen huuhtelee yön aikana riivauksen pois.
Nyt, kun syksyn illat pimenevät, haluaisin valaista tupaa paremmin. Mutta kun keskellä oleva tuli savuttaa niin, että silmiä kirvelee eivätkä päreet valaise paljoakaan. Isäntäväellä oli kynttilöitä, joita poltetaan vieraiden tullessa illallisen alusta loppuun. Yhden pienen nysän toin niistä kotitupaan, mutta eihän sitä raaski käyttää ollenkaan.
Mixi tarioat ummehtunutta naurislaatikkoa. Sitä liene kucan syö. Tee mielusti raicahat pettu-leipäset.