1560-luvun aihe vapaa
Kommentit (2082)
Minua cartanon nuori herra wähän hywänä piti. Nyt on naisten veret jo viidett certaa pois jäänyt ja watsancumpu alcavi näcyä. Mihin minä cöyhä piica joudun? Häpeäpenckiin vai polttawatco peräti rowiolla? Cuuluu cartanon herra sanoneen, eddä hänet loizinut olicin. Vaan hän minulle canoi, että wihille weici.
Kuinka järjestämän morsian-neidon itketys? Saunottaakin pitäisi ja kaljalla pestä, että tulee tytöstä hyvä oluenpanija. Onko teillä hyviä ohjeita taikomukseen sitä vastaan ettei mene piru vittuun ennen hääyötä eikä pääse laps vahingossa alulle?
Vierailija kirjoitti:
12-vuotiaana miehelään - plussat ja miinukset?
Minä menin ja encä ole catunnut. Ehtii pari wuotta ehcä elää isoäitinäcin cun aloitta ajoicca. Myöhemmäxi jättät wain ne, jotca ei celleen celpaa tahi jocin muu paha wika on niiccä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko 145-senttinen mies teistä liian lyhyt?
Tämä oli tosi hauska, koska se myötäili AV:n linjaa niin oivasti.
Mutta... yllätyksenä ehkä monelle miesten keskipituus oli lähes 170 cm. 1500-luvun Suomessa.
Eli tällainen tylsä (sivistävä) kommentti nyt tähän väliin.
Ei woi olla 170cm, minä olen 162 ja olen kyllä selwästi pitempi kuin suurin osa läänin miehistä. Mene takaisin kiertokouluun.
T. Mies26
Varför kan man inte diskutera här med civiliserade språk?
Hallo Stockholm!
Disciplin eller Galge!
Paljonko saatte käteen voudinveron ja kolehdin jälkeen? Meille ei jää yhteensäkään kuin pari hassua plootua ja muutama taalari päälle. Kokopäivätöissä kuitenkin ollaan, minä lapsenpäästäjänä ja mies nahkurina. Mieli tekisi kahdeksatta penikkaa, mutta ei näillä palkoilla. Ja kohta on liikaa ikää, ensi syntymäpäivänä viidenkolmatta.
Vierailija kirjoitti:
Minä teen kaljaa niskavääränä Hämeen Linnassa, kun eivät jaksa leipää leipoa. Ovat luvanneet, että annetaan 3 litraa miehelle päivässä. Mä en enää jaksa!
Tästä tuli mieleeni vierailuni Raaseporin linnassa. Siellä kerrottiin, että rauhan aikana miehille varattiin 8 litraa olutta päivässä, ja juhlissa sai juoda 14 litraa. Naiset saivat 6 litraa päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Montako kertaa saman ritarin eteen voi pudottaa nenäliinansa ennen kuin kylillä aletaan kuiskutella epäsiveellisyydestä?
nimi. epätietoinen linnanneito
Sisco hyva, tee härän sarwesta guuguppi
Lalli oli läittänyt tytön 8v täppämään gälästmänsä gälän, väikkä tyttö gieltäytyi jä itgi
Naapurin koira tuijottaa niin kummasti minua. Onkohan sillä pahasilmä, pitäisikö minun käydä tietäjän luona? Hyviä neuvoja pian.
Vierailija kirjoitti:
Montako kertaa saman ritarin eteen voi pudottaa nenäliinansa ennen kuin kylillä aletaan kuiskutella epäsiveellisyydestä?
nimi. epätietoinen linnanneito
Parempi se, että saman ritarin eteen niitä pudottelet. Jos joka kerran on uusi mies mielessäsi, olet vain pahainen kyläluuta etkä neito ensinkään.
Onko teillä jo kapiokirstut valmiina? Minulla vielä muutama nimikirjailu lakanoihin tekemättä. Taatto eilen vihapäissään karjaisi, että naittaa minut ensimmäiselle ohikulkijalle. Pitää varautua.
Ikäneito 18v. hetken paikalla. Kysyttävää?
Nalle kirjoitti:
Varför kan man inte diskutera här med civiliserade språk?
Hallo Stockholm!
Disciplin eller Galge!
Men förstår du inte humor?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitcä olevi cöyhälistön tuntomercit herrain wuonna 1563?
Cowasti mielyttäwi cöyhä cansa cauckomailta tuodut huoceat cauhtanat ja saappahat. Niitä saapi ostaa marcinoilta kastilialaiselta cauppias Zalandolta.
Ruotsinmaalta tulewi myös halpoia huoneencaluia, mi cansaa mielyttewi. Kestewät pari vuodenkiertoa, mince jälken rowion sytycceeksi sopiwia.
Oisko kellään myydä lippuja lauantai-illan hirttohuumaan? Poika tahtois yleisöön. Tarjoan 10 nahkaa ja kynttilän.
Täällä sanowat, että commenttisi julcaistaan hywäksynnän jälceen. Minä wain ryssänuscoisista cirjoitin. Milloin me saamme tänne sananwapauden? Minä en vain carjalaisia hywäksy!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitcä olevi cöyhälistön tuntomercit herrain wuonna 1563?
Cowasti mielyttäwi cöyhä cansa cauckomailta tuodut huoceat cauhtanat ja saappahat. Niitä saapi ostaa marcinoilta kastilialaiselta cauppias Zalandolta.
Ruotsinmaalta tulewi myös halpoia huoneencaluia, mi cansaa mielyttewi. Kestewät pari vuodenkiertoa, mince jälken rowion sytycceeksi sopiwia.
Cosca emme osaa lucea, ne huoneencaluien casausohjeet owat hepreaa.
Pitääcö synnytycsessä todellacin olla alapää paliaana? Voiko lapsenpäästäjä tahi paarmusca cäyttää tilannetta hyväcseen?
12-vuotiaana miehelään - plussat ja miinukset?