Pikaista apua: LÄhdenkö ä-polille??? Onko se auki näin la?
Yritin soittaa sinne, mutta siellä ei vastata. Onko se kiinni? Päivystääkö synnäri viikonloppuisin ä-polin asioita? Kyseessä TYKS.
Ongelmana supistelut, jotka aloin tunnistamaan tästä toisesta jo viikolla 13. Kaikki ollut ihan ok niistä huolimatta. Viikolla 18 paikat hieman pehmeentyneet, mutta muuten ok. Sama tilanne polin tarkastuksessa viikolla 21. Sen jälkeen tarkastusta ei ole tehty (nyt rv27). Lääkärineuvola olisi ensi to, mutta olen viimeiset päivät miettinyt, että uskallanko odottaa siihen. Kuukauden verran voin hieman paremmin, mutta nyt viimeiset viikot supistukset sen kuin äityvät. Olen nukkunut viimeiset yöt huonosti, vauva on TODELLA levoton ja eilen illalla olin täysin makuukunnossa, supisteli ensin tavalliseen tapaan tunnin välein, sitten puolen tunnin ja yhden tunnin aikana tuli 4, 15 min. aikana pari supistusta. Huoli on todella kova. En tiedä yhtään, mitä ovat saaneet aikaiseksi. Neuvolantäti on koko ajan vähätellyt näitä, viime kerralla jopa epäili, että olen erehtynyt luulemaan kasvukipuja spistuksiksi! Hän itse ei ole synnyttänyt, itse taas esikoiseni syöksyllä ilman kivunlievitystä usean supisteluviikon jälkeen, jolloin siis teki tehtävänsä niin, että esikoista odotettiin viikolta 36 asti syntyvän minä hetkenä hyvänsä, mutta jostain syystä roikkui mukana 40 viikolle asti,mutta tulikin sitten syöksyllä, kun paikat puoliksi jo auki. Täti vetoaa tohon viikkoon 40, että kun esikoinenkin meni niin pitkälle, niin ei mitään syytä kiinnittää huomiota supistuksiin. No ei hänestä enempää, olen muutenkin hänen kuullut olevan enemmän tai vähemmän välinpitämätön.
Inhoan sairaaloita ja pelkään, että ottavat sisälle, mutta silti tuntuu siltä, että pitäisi käydä näyttämässä. Olo on oikeasti kurja ja verrokkina on esikoisen raskaus, jossa ennen viimeisiä viikkoja ei tullut koskaan mieleenkään lähteä polille. No, lähdettiin me sitten hänestäkin lopulta näytille, kun epäilin lapsivetää tulleen, ei ollut tullut, mutta lapsi syntyi sille tielle.
Yritänkö soittaa uudestaan ä-polille vai synnärille vai lähdenkö vain? Voiko sinne mennä tosta vain? Olen jotenkin niin arka sairaaloita kohtaan, kun pelkään saavani tylyä kohtelua.
Kommentit (7)
Toivottavasti pikkuisesi ei vielä tahtoisi syntyä vaan pysyisi kyydissä vielä muutaman viikon
Koska jos vauva nyt päättääkin syntyä, täytyisi keuhkoja kypsyttää.
Itsellänikin kävi viime kerralla niin, että menin synnärille vaan " näytille" , koska oli hieman veristä vuotoa, vko40. Kätilö meinasi
lähettää takaisin kotiin, vaikka sanoin että supistaa jo tosi kipeästi.
Sitten kun vihdoin suostui tarkistamaan tilanteen, niin
olinkin jo 7cm auki! En ehtinyt saada muuta kun ilokaasua.
Onneksi en suostunut lähtemään kotiin...olisi varmaan vauva syntynyt matkalla.
Että kannatta ensisijassa kuunnella omaa kehoaan ja tuntemuksiaan.
Eli eivät päivystä. Heidän toimintahan perustuu ajanvaraukseen ja puhelimellakin läpi pääsee vain puhelintunti-aikaan. Eli päivystysasioissa synnytysosasto on se, joka vastaa hoidosta. Joten olepa yhteydessä sinne. Hyvää vointia!
tiger
itselläni esikoisen kohdalla alkoivat napakat ja hyvin tiheät supistukset rv. 28. menimme suoraan sairaalaan emmekä kummemmin soitelleet. Laittoivat käyrälle eikä mitään supistuksia piirtynyt vaikka sanoin tuntevani niitä jatkuvasti n. minuutin välein. Sitten tuli kokenut vanhempi kätilö juttusille ja huomasi että oli piuhat laitettu vatsalle väärin!! joku harjoitteli laittoi ne aluksi. No laittoivat ne paremmin ja ottivat vartin käyrän jonka jälkeen hoitajiin tuli vipinää. Lastenlääkäri hälytettiin paikalle samaten varattiin synnytyshuone sekä vauvalle happikaappi.
Jouduin tarkkailuhuoneeseen ja laittoivat tippaan (nesteytykseen ja supistusten ehkäisyyn), vatsalle laittovat kaksi nitrolaastaria jotka myöskin estävät supistelua sekä sain pistoksen kortisonia, joka kypsyttää sikiön keuhkoja... Meinasi pieni poikamme tosissaan syntyä 3 kk ennen la. paino-arvio oli 900g!!! Juoda jouduin päivän aikana monta litraa vettä ja mehuja.
Suosittelen kokeilemaan runsasta juomista!! Nesteytys yleensä hieman hillitsee supistuksia!!
Loppu hyvin, kaikki hyvin!! poikamme syntyi rv.40+2 terveenä vaikka synnytksessä ilmenikin komplikaatioita, mutta niillä en ala tässä ketään pelottelemaan ;D
Ajoissa kun menee hoitoon niin on hyvät mahdollisuudet vauvalla selvitä vielä ehkä kohdussa tai hyvällä hoidolla keskolassa...
Onnea matkaan!!!! paljon tarrasukkia vielä!!
*tiitiäinen79, pojat 02 ja 04 sekä masu 7+3*
TAYSSISSA ole viikonloppuisin auki vaan sitten mennään suoraan synnytysvastaanottoon tuollaisissa tilanteissa. Lähde vaan. Kannattaa käydä näytillä. Tai sitten ensiapuun tms mistä ohjaavat eteenpäin. Älä edes käy missään terveysasemalla odottelemassa. vaan suoraan sairaalaan. Tsemppiä.
Äitiyspoliklinikan aukioloajat
Poliklinikka on ajanvaraus - ja lähetepoliklinikka.
Palvelemme teitä arkisin klo 8 - 15.
Ajanvaraus poliklinikalle tapahtuu klo 13 - 15 puh. (02) - 313 1320.
Äitiyspoliklinikan kanslia/kätilö klo 8-16 puh. (02) - 313 1336.
Muuna aikana synnytysosasto vastaa toiminnasta puh.(02) - 313 1360.
http://www.tyks.fi/fi/680
Kukaan ei voi käännyttää sua ovelta takaisin tutkimatta! Mä varmaan oisin mennyt jo, kun meilläkin on tuonne äippäpolille tunnin matka. Pakkohan niillä on ovi olla auki, eihän kaikki voi synnyttää viikolla ;) Meillä täällä on sellainen soittokello, johon sieltä vastataan ja kysytään mitä asiaa..tms..Ja sitten vain sanotaan, et mikä on ja pääsee sisälle.
Tsemppiä! Toivottavasti on väärä hälytys vielä!