Mitä mieltä täällä ollaan?
Asiasta on ollut kiivasta juttelua tuttavien kanssa. Saako lapsiperheen aikuiset käyttää alkoholia? Minkä verran, milloin, täytyykö lapset olla muualla hoidossa? Voiko pienten lasten vanhemmat ottaa pari olutta kun lapset nukkuvat? Missä menee raja? Joidenkin mielestä ei saa käyttää alkoholia ollenkaan jos perheessä on alle kouluikäisiä. Joidenkin mielestä raja menee vielä korkeammalla. Joidenkin mielestä kohtuullinen alkoholinkäyttö on sallittua jopa vauvaperheissä. Mitä mieltä te olette? Itse en käytä alkoholia, mutta kiinnostava aihe tämä on.
Kommentit (14)
Tosin alkoholistit eivät edes myönnä että heillä on ongelma, niin että mikään selkeä mittari tuo ei ole. Mutta minusta 2 lasia viiniä illassa per lärvä on ihan ok määrä vaikka olisi kuukauden ikäinen lapsi kotona. Tämä tietysti sillä varauksella taas, että kyseessä on tottunut mutta ongelmaton juomari.
Hyvin pienen määrän voi toki ottaa heidän valveilla ollessaankin.
vaikka olisikin lapsi toisilla hoidossa. Sillä jos jotain tapahtuisi, vauva sairastuisi tai jotain, ja joutuisi sairaalaan, niin ei olisi kiva jos känninen mamma kömpisi sinne hörisemään. Mutta muutama viinilasi tai hiprakka on ihan ok, mutta ei oksentelua, räyhäämistä, sammuskelua...
Itse olen kasvanut perheessä jossa viinaa nautittiin enemmän kuin tarpeeksi, alkoholisteja ovat kummatkin vanhempani. He möykkäsivät ja tappelivat aina kännispäissään ja me lapset ulvoimme kurkkusuorana, että lopettakaa, isä et lyö enää äitiä jne.
Minä ja mieheni juomme kumpikin silloin tällöin. Olen tullut kotiin sekä änkyrässä että pienessä hiprakassa, olen ryöminyt suoraan sänkyyn ylimääräisiä möykkäämättä joten lapsetkaan eivät ole kärsineet tästä. Aina toinen on selvänä! Ja vaikka juommekin, juominen ei ole viikottaista, kuukaudessa ehkä kerran tai ei sitten sitäkään, mennään ja tehdään kun hyvältä tuntuu.
Lapsiperheessä saa siis juoda kunhan lapset eivät kärsi, tarkoitan tällä, että juominen ei ole jatkuvaa, ei tapella eikä muutenkaan nosteta kalapaliikkia juomisesta.
Maalaisjärjellä juominen on mukavaa ;)
niin sitten voi juoda ;D
vaikka olisikin lapsi toisilla hoidossa. Sillä jos jotain tapahtuisi, vauva sairastuisi tai jotain, ja joutuisi sairaalaan, niin ei olisi kiva jos känninen mamma kömpisi sinne hörisemään. Mutta muutama viinilasi tai hiprakka on ihan ok, mutta ei oksentelua, räyhäämistä, sammuskelua...
Me juomme jonkun verran, mutta aina on kontrolli ja useinmiten toinen selvä.
Itse saatoin aiemmin ottaa esim. perjantai iltana kaksi ssideriä, tai olutta samoin mies. JA se on kohtuudella, tai ainakin oli. Kunnes rakas naapurimme oli ilmoittanut sosiaalitoimeen, että otamme alkoholia lasten olessa kotona.
Sos.toimen ja lastensuojelun raja on kuulemma se 0 silloin kun lapset ovat kotona. Tämän kuulin liiankin tarkkaan usealta sos.toimen henkilöltä. Meistä tehtiin lähes holtittomia vanhempia kahden iltaoluen takia. Ja olen kuulu näin käyvän usealle muullekkin, kun rupsin asiasta keskustelemaan tuttavien kanssa. joten nykyään rajani on nolla.
Mielestäni on naurettavaa vetää täysin 0-linjaa. Tässä taas tehdään alkoholista jotain kiellettyä ja elämääkin suurempaa. Vaikka suomalaiset ovatkin vahvasti humalahakuisia, KAIKKI eivät sitä ole.
Pari olutta tai pari lasia viiniä silloin tällöin ei voi olla ongelma lapsiperheessäkään. Täysin järjetöntä höpinää tuo, ettei lapsiperheessä voisi juoda lainkaan alkoholia tai lasten hereillä ollessa. Aargh.
Avainsanoja tässä on KOHTUUS, SILLOIN TÄLLÖIN, LUONTEVUUS (ei salailla tai tehdä alkoholista jotain kiellettyyn hedelmään verrattavaa) ja EI-HUMALTUMINEN
Kohtuullisesti alkoholia voi kyllä käyttää sosiaaliviranomaistenkin mielestä. Tämän tiedän ihan varmasti sillä tämäkin asia selvitetään adoptio- ja sijoituslastan harkittaessa. Minun mielestäni pari saunaolutta tai pari lasia viiniä on ihan kohtuullista. Mutta jos ihan humaltumismielessä juodaan, niin ainakin yksi selvä aikuinen pitäisi olla selvänä.
Saattaa siis olla juonut siiderin/kaljan. Mutta pystyisi siis hyvinkin hoitamaan lapsia jos jotain sattuisi.
Lasten nähden otetaan muutama kalja tms. mutta ei humalaa.
Halutaan kuitenkin näyttää lapsille, että muutaman voi ottaa.
Kysyin kerran meidän 3v.ltä että mitä on humala? Hän vastasi että en tiedä. Entä mitä tapahtuu kun otetaan kaljaa? Ei mitään, hän vastasi.
Kuitenkin tässä perheessä sekä minä että mies juodaan kännitkin, lapset ei oo vaan sitä ollu näkemässä.
riippumatta siitä onko hänellä lapsia vai ei.
Itsellä 4 lasta ja luonnollisesti raskaus- ja imetysajat ovat olleet lähes alkoholittomia (lasillinen viiniä muutaman kerran niinä aikoina tuli otettua), mutta muuten olen juonut ihan niin kuin ennenkin. Miehen kanssa juodaan useamman kerran viikossa viiniä illalla, kun lapset ovat jo nukkumassa, samoin meillä tarjotaan viiniä melkein kaikilla juhla-aterioilla. Alkoholinkäyttö ei ole sama asia kuin humaltuminen, örveltämisestä puhumattakaan - meillä lapset ovat nähneet humalaisia ihan muualla kuin kotona (mm.kävelytiellä kauppamatkoilla ja leirintäalueilla).
samalla kun lapset saa mehua. Samoin kun laitetaan oikein hyvää ruokaa, niin pöytään katetaan juhlalasit. Silloin lapsetkin tietää, että he saa veden tai maidon sijasta kerrankin mehua ja äiti ja isi ottaa viiniä.
Humalaan en ikinä joisi itseäni lasten nähden (enkä nykyään enää oikeastaan muutenkaan juo kuin sen 1 tai korkeintaan 2 ravintola-annosta kerranllaan.)
Minusta lasten on hyvä oppia, että alkoholijuomat on juomia siinä kuin jokin muukin. Meidän perheessä pelkästään aikuisten juomia on limpsat, siideri, olut ja viini. Lasten juomia puolestaan on pillimehut. Kerran retkellä lapsi sitten olikin ihan ihmeissään kun äitikin otti pillimehun (sehän on lasten juomaa)
koska näinhän ei ole. Alkoholi on päihdyttävä aine eikä se ole sama asia kuin muut juomat.
Eihän alkoholi sinällään ole vaarallista, ainoastaan jos sitä ottaa LIIKAA.