Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten reilut 1-v lapsen hampaat saa harjattua?!?

27.01.2006 |

Alkaa stressi pikkuhiljaa iskemään tästä aiheesta... Tytöllä on ollut hampaita jo monta kuukautta mutta en ole niitä tähän päivään mennessä saanut harjattua kertaakaan kunnolla! Hirveä huuto alkaa jos yritän työntää harjan edes lähelle suuta. Itse vain pureskelee vähän harjaa ja heittää pois.

Pelottaa vaan missä kunnossa nuo hampaat kohta on kun harjaus ei onnistu millään.. Peilin edessä ja kaikkialla on koitettu, ei auta.. Jos jollain on vinnkejä, otan kiitollisena vastaan!!

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Meidän lapset eivät ole koskaan oikein pitäneet harjaamisesta. Kun harjaus aloitettiin, se oli aivan kauheaa taistoa. Ikävintä on se, että kun lapsi panee vastaan, syntyy kamppailutilanne jossa harja helposti satuttaa suuta. Lapsi kokee harjaamisen entistäkin epämiellyttävämmäksi ja kierre on valmis.

Meillä pojan kanssa auttoi sähköhammasharjan käyttöönotto. Harjataan samalla koneella kuin aikuisten hampaita. Surina oli ilmeisesti pikkumiehestä metka juttu.

Nyt kun lapset ovat jo isompia, houkuttelen avaamaan suuta kyselemällä: " Kuinkas suuri suu on leijonalla?" " Entäs sinivalaalla?" Välillä täytyy laittaa joku pieni eläin väliin ettei leuat revähdä.

Aikuinen voi tietysti myös itse aukoa suuta. Se saattaa hyvässä lykyssä näyttää lapsesta niin hassulta, että omakin suu aukeaa.

Hammastahnan käyttäminen saattaa auttaa jos lapsi kokee sen hyvän makuiseksi. Uhkailemme myös (kohtuudella) hammaspeikolla. Mieluummin peikko kuin lääkäriuhkaus, muutenhan lääkäriin meno on ihan kauhua. Peikkokin tietysti tehoaa vasta isompiin.

Vierailija
2/14 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli hirveää huutoa puoli vuotta hampaiden harjaus ja silti se tehtiin aamuin illoin. Istuin pöntöllä, otin lapsen selin makuulle jalkojen päälle ja pidin kiinni kunnes sain harjattua edes suurimman osan. Periksi ei pidä antaa!!

Nyt kun tyttö on 1.6kk niin harjaus sujuu kuin tanssi. Edelleen selin makuulla mun tai iskän sylissä, mut naurun kera.

Meillä ainaki tais olla syynä se, että ikenet oli tosi arat kun uusia hampaita tuli koko ajan.

Jopa se harjan purenta on parempi vaihtoehto ku luovuttaa kokonaan.

Toivottavasti teilläkin rauhoittuu tilanne pian.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin kummankin lapsen kanssa hampaiden harjaamisen siten, että lapsi harjasi minun hampaitani ja minä lapsen. Nykyisin isommalla( vajaa 3v.) suu aukeaa nopsasti, kun huudahdan jännittyneellä äänellä nähneeni hammaspeikon vilistävän suussa.

Meillä pakottaminen ei toiminut ollenkaan: suu pysyi tiukasti kiinni. Olen vissiin muissa asioissa niin tiukkis, että tässä homma ei toiminut :D Yritän hankalassa paikassa muuttaa äänenpainojani ja hupsuilla. Kikattava kylpyhuone kuulostaa iltasella mukavalta!

Vierailija
4/14 |
28.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on auttaneet seuraavat seikat:

* malli (oli se sitten aikuisen tai toisen lapsen)

* hammastahna (aikun se maistuukin hyvälle)

* sähköhammasharja

* leikkiminen (meillä hammaspeikko menee piilottamaan hammasharjat vessaan ja niitä lapset rientää etsimään. hammaspeikko sanoo, ei saa harjata hampaita ja laittaa muka karkkitahnaa harjoihin. sitten se sähköhammasharjan surina koskee hammaspeikon korviin, ai ai ai... tällaiset pelleilyt pelastaa vaikeat tilanteet hieman isommilla)

Vierailija
5/14 |
28.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tenava01:

meillä on auttaneet seuraavat seikat:

* malli (oli se sitten aikuisen tai toisen lapsen)

* hammastahna (aikun se maistuukin hyvälle)

* sähköhammasharja

* leikkiminen (meillä hammaspeikko menee piilottamaan hammasharjat vessaan ja niitä lapset rientää etsimään. hammaspeikko sanoo, ei saa harjata hampaita ja laittaa muka karkkitahnaa harjoihin. sitten se sähköhammasharjan surina koskee hammaspeikon korviin, ai ai ai... tällaiset pelleilyt pelastaa vaikeat tilanteet hieman isommilla)

Myös pakolla on meillä tehty aluksi.

Laitan pojan lattialle makaamaan ja harjaan hampaat. Nykyään nauratan poikaa " järsimällä" hänen varpaitaan samalla :)

Vierailija
6/14 |
28.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö 1,5v aivan toivoton, puree hampaat yhteen tosi lujasti niin, ettei hampaita saa millään harjattua. Esikoisen kanssa oli paljon helpompaa. Meille tosin hammaslääkärissä sanottiin, ettei se tämän ikäiselle vielä niin vakavaa ole, Oppivat aikanaa. Pääasia on, että lapsi tottuu siihen, että hampaita säännöllisesti harjataan. Tärkeää, että siitä muodostuu rutiini. Kyllä se aikanaan helpottaa! Näin toivon itsekin...

Vierailija
7/14 |
28.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sormihammasharjalla saa pestyä lapsen hampaan tosi hyvin. Tosin puremiselta ei voi välttyä jos lapsi pistää hanttiin, mutta omalla sormella pystyt tuntemaan hampaan pinnan paremmin ja tulee varmasti hampaat puhtaaksi.

Sormihammasharjoja myyvät apteekit. Monissa apteekeissa niitä ei ole mutta tilaavat pyydettäessä. Maksaan n. 5¿. SUOSITTELEN!!

Vierailija
8/14 |
28.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli meillä ei ole pakotettu. Me lausumme lorua aina hampaita pestessä, ja se auttaa. Myös hammastahnatuubin katseleminen auttoi, sai leikkiä sillä samalla. Meillä vaan piti luopua siitä leikistä, kun söi hammastahnaa suoraan tuubista ihan innoissaan..! =) Mutta jo usean kuukauden ajan on antanut pestä hampaat nätisti. Nyt ostin uuden harjan, ja se piti saada päiväunillekin mukaan...

Leijona76 & poika 1v7kk

Vierailija
9/14 |
29.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli meillä on onnistunut hammaspesu niin, että tyttö (1v 7kk) seisoo korokepallilla lavuaarin edessä ja lotraa hanasta hiljaa valuvalla vedellä sillä aikaa, kun minä takaa/ylhäältä päin pesen hampaat. Hammastahnan käyttöönotto helpotti vielä asiaa. Koko ajan selitän mitä teen (" vielä ylhäältä ja vielä takahampaat" ) enkä anna periksi. Hampaat pestään joka ilta ja joka puolelta. Ihmeen hyvin on mennyt, vaikka hampaiden puhkeamisaikaan muutama kk sitten olikin hankalampaa.

Vierailija
10/14 |
29.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kokeiltu vaihtevalla menestyksellä mm. sitä, että tytöllä on oma harja kädessä ja minä harjaan sitten toisella harjalla. Pakolla on myös harjattu, mikä oli kätevää, koska huutaessa suu oli auki ja sai hyvin pestyä hampaat.. ;) Emme kuitenkaan kauaa tätä keinoa käyttäneet, koska tyttö ei oppinut tykkäämään puuhasta, päinvastoin.

Nyt keksin pari viikkoa sitten hampaidenpesulaulun. Otan tytön syliin ja rallatellaan laulua vessassa kun otetaan harja ja siihen tahnaa. Tyttö tykkää musiikista ja laulusta ja hytkyttelee jo innoissaan sylissä. Sitten harjataan hampaat äidin laulun tahdissa. Jos suu menee kiinni, minä otan jonkun hassun ilmeen kasvoilleni ja tyttö näkee sen peilistä ja alkaa nauramaan ja taas pestään hampaita. Kertaakaan ei vielä (KOP KOP KOP) ole pyristellyt vastaan tai käynyt sanomaan ei:tä tällä konstilla.

Eli kaikkea kannattaa kokeilla. En edes muista miten ollaan harjattu viimeinen vuosi hampaita, mutta miltei joka ilta ja aamu ne on jollakin keinolla harjattu. Välillä huonommin välillä paremmin. Hampaidenpesulaulun myötä saa pestä hampaita niin kauan kuin haluaa. Tosin lopetan sen aina itse ajoissa, jotta tyttö oppii että harjaus loppuu kun äiti on valmis, eikä silloin kun hän päättää kääntää päänsä.

TSEMPPIÄ! Kyllä on itsekin tuskailtu monet kerrat, ja tullaan varmaan vielä tuskailemaankin ;)

Vierailija
11/14 |
30.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tyttö 1v antaa pestä hampaita, mutta työntää kielen koko ajan harjan ja hampaiden väliin...Ylähampaat saan joten kuten pestyä, mutta alahampaisiin on ihan mahdoton päästä käsiksi. No, ehkä se siitä ajan kanssa...

Vierailija
12/14 |
30.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen jo hampaiden pesu sujui ihan pikkaisen paremmin kun otin hampaidenpesulorun käyttöön ;)

Vierailija
13/14 |
01.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on auttanut se, että aloin käyttämään pikkuisen hammastahnaa ja laulamaan lastenlauluja. Otan lapsen syliini ja harjaan sitten hänen hampaitaan samalla laulaen. Ei kyllä edelleenkään kovin kauaa anna harjata, mutta juuri sen verran, että saan jotenkin edes harjattua ne 8 hammasta. Hampaiden harjausta harrastetaan meillä vain iltaisin, mutta siitä ei juuri lipsuta.

Vierailija
14/14 |
01.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö on pesusta aivan innoissaan ja aamuin illoin niitä harjataan. Minä harjaan ensiksi ne kunnolla ja sitten neiti saa itse harjata " loput" . =) Ikää on 1v4kk ja alusta saakka on hampaiden pesuun suhtautunut myönteisesti. =)