mitä puuroa
olette antaneet ensimmäisenä puurona?!
Jotain vauvoille tarkoitettua valmispuuroa vai ihan itse tehtyä kaurapuuroa vai mitä?
Jos ootte ite tehny, niin ootteko hienontanu esim. kauraryynejä?
Meillä rupeaa olemaan puuro ajankohtaista, poika ens viikolla 6kk, joten vinkkejä otan mielelläni vastaan..=)
Kiitos.
Kommentit (11)
Eka puuro oli meillä Nlle hiutaleista tehty kaurapuuro. Ihanan pehmeää puuroa, meillä lapset muista hiutaleista tehtyä syökkään! Jollakin oon alottanu pikakaurahiutaleilla ja pamiksilla muusannu sit valmiin puuron hienommaks, mutta mun mielestä nää nalle hiutaleista tehdyt puurot on itessään jo hienoja!
Meillä aloitettiin riisipuurolla ja sitten tuli kaura. Kokeilin kerran jotain näytepakkausta puurojauheesta, mutta sitä tyttö ei suostunut syömään.
Hiutaleista saa hauduttamalla ihan hyvää puuroa. Kannattaa alusta alkaen totuttaa vauvaa karkeampaan ruokaan. En vähättele tällä syömisongelmia, tiedän, että se voi olla yhtä helvettiä. Mutta kannattaa kokeilla ensin karkeampaa ja hienontaa hiutaleita vasta, jos ongelmia todella esiintyy.
Mä laitoin puuron sekaan usein marjoja tai hedelmäraasteita/-soseita. Niillä sai kivasti vaihtelua ja ne myös jäähdyttivät puuroa nopeasti.
ja päädyin aloittamaan kaurapuurolla (Elovena) ja hyvin maistui.
Riisipuurolla olisin muuten aloittanut, mutta en sen vuoksi ala rintamaitoa pumppaamaan. Saa maidon sitten suoraan rinnasta puuron jälkeen :)
Pojalla taisi olla tuolloin ikää n. 4kk. Ei ollut vauvapuuro vaan tavallisisia täysjyväriisijauhoja. Seuraavana (ikää taisi olla n. 5kk) tuli kaurapuuro tavallisista hiutaleista, mutta ennen keittämistä pienensin hiutaleita sauvasekottimella.
Nyt täytyy vähitellen alkaa kokeilla josko upposi kaurapuuro jo ilman hiutaleiden hienonnusta. Ja kumpaankin puuron pienen haudutusajan jälkeen lisäsin maitoa (lypsettyä/nan), jotta tuli sopivan pehmeä puuro.
Olen huomannut, että meillä riisijauhopuurosta tuli ihan vetelää vaikka laitoin vain ihan tilkan lypsettyä maitoa, joten siinä on käytetty nania. Ja kaurapuurosta tulee paljon pehmeämpää (siis sopivan pehmeää) jos laittaa lypsettyä maitoa kuin nanilla.
jonka tein kyllä ihan puuroksi, eli en antanut pullosta vaan lusikalla.
Nyt syödään puuro pikakaurahiutaleista, tulee niin pehmeää ja on siis pelkkää kauraa... vierastan jostain syystä tuota 4viljan vehnää?! varmaan täysin aiheetta, mutta kumminkin... (: Puuroon laitan Semperin sosetta " kyytipojaksi" . Hyvin syö poju, ja sen on näköinenkin!!
Joskus iltaisin kyläillessä on helpointa antaa valmispuuro, mutta se on kyllä poikkeus.
Me aloitimme esikoisen kanssa Nallen riisipuurohiutaleilla. Vaikka muuten ihmetin poikaa, puuroon lisäsin Nannia (tein veteen, mutta valmiiseen lisäsin maitoa jonkin verran). Kun riisipuuroon oli totuttu tarjosin Sydänystävän kuituisista kaurahiutaleista tehtyä puuroa. En hienontanut kumpaakaan ja hyvin upposi. Mielestäni tuo Sydänystävän kaurahiutale on keskimääräistä pienempirakeista, kun vertaa esim. Elovenaan.
Olen Ninni-03:n kanssa samaa mieltä, että kannattaa kokeilla puuroa ensin ilman erityishienontamista ja hauduttaminen tosiaan auttaa. Jos puuro ei uppoa, niin sitten voi ruveta miettimään eri vaihtoehtoja.
Valmispuuroja poika ei syönyt oikeastaan ollenkaan, joten niitä käytettiin korkeintaan reissussa. Omaan makuunikin ne tuntuivat hurjan makeilta. Lisäsin noihin tekemiini puuroihin hiukan marja- tai hedelmäsosetta.
t. Jogu
ei kannata ehkä aloittaa kotimaisilla viljoilla, kun siinä on pieni keliakian riski. (Tosin riippuu, minkä ikäisenä aloittaa yms.) Me aloitettiin sen vuoksi maissipuurolla viiskuisena ja nyt puolivuotiaana on otettu mukaan kaura. Maissipuuroa saa helposti Risenta-merkkisistä jauhoista, jotka vispataan kylmään veteen ja keitetään 2 minuuttia.
Kotimaiset kannattaa aloittaa aakkosjärjestyksessä eli kaura, ohra, ruis ja vehnä.
Meillä juotiin iltavelliä (maissi ja pe-po) vielä silloin kun 5 kk lähestyi, joten oli helppo kokeilla viljoja kauravellillä ja sen jälkeen muilla. Eka puuro oli itse tehty, kaurahiutaleista. Hienonsin hiutaleita tehosekoittimessa vähän isomman määrän ja laitoin ne purkkiin.
Puuron teen laittamalla pikkukattilaan 1,5 dl vettä ja kolme ruokalusikkamitallista hiutaleaineksia. Kun kiehuu, nostan sivuun ja sekoittelen vähän. Meillä annokset on sen verran pieniä, että tästä riittää sekä ilta-, että aamupuuro. Vielä laitan kaksi kukkurallista teelusikallista hedelmä- tai marjasosetta per annos ja hyvin maistuu.
Kaupan puurojakin on maisteltu. Jauheista Enni ei tykkää, mutta tetrapuurot menevät. Kaura on minusta hyvä vilja aloittaa, tekee hyvää massulle (aikuisellekin!)
Kukka ja Enni 5,5 kk
En koskaan hienontanut hiutaleita vaan puuro kelpasi hvyin sellaisenaan alusta lähtien.
Muksun riisipuuro oli niin mautonta että sekoitan siihen aina luumusosetta.
Meidän neidin puuron syöminen takkuili alkuun, eikä suostunut syömään perus kaura tai neljänviljan puuroja. Eli alkuun syötiin niitä vauvapuuroja johin vielä sekoitin vähän hedelmäsosetta. Ei syönyt normaalia kaurapuuroa edes niin että hienonsin ne hiutaleet. Kun suurin piirtein kuukausi oltiin puuroja syöty niin rupesi menenään nämä ns. tavalliset puurotkin. Kyllä minä niihin vieläkin sekoitan hedelmäsosetta, mutta nykyään tyttö syö jo iltapuuronsa tosi hyvällä ruokahalulla. Eli ei kannata lannistua vaikka alkuun takkuaisikin, itse jo välillä mietin että pitääkö puuron anto lopettaa kun oli niin hankalaa. Varsinkin kun kaikki muu ruoka on aina uponnut tyttöön tosi hyvin.
en halua antaa rintaruokitulle vauvalle vauvojen valmispuuroja kun niissä on lehmänmaitojauhetta, ettei se allergisoisi. jos vauva juo korviketta niin siitä ei tarvitse huolehtia. ennen jostain kaupoista sai neljänviljan (Nalle) vellijauhetta ilman maitojauhetta, mutta nyt en ole löytänyt. onko joku muu?