Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syk, kokemuksia koulutien alkamisesta

25.01.2006 |

Meillä on tarkoitus viedä open suosituksesta lapsi Sykin pääsykokeisiin. Monet asiat kuitenkin askarruttavat: kilpailuhenkisyys, pitkähkö matka, taas uudet kaverit, elitistisyys...?

Kertokaapa kokemuksia. Opettajat varmasti ovat alansa huippua, sitä en epäile ollenkaan.

Jos sattuisi niin, että lapsi pääsee sisään, on onneksi vielä aikaa miettiä, mikä on järkevintä ja sopivinta meidän vesalle.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
26.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kiinnostaa miksi opettaja sitä suosittelee ja minkä ikäiselle lapselle? Ymmärrän että yläasteelle menenviä ohjataan johonkin erityiskouluun, jos ovat erityislahjakkaita, mutta puhutko nyt tosiaan 3-luokkalaisesta?

Itse miettisin ala-asteikäisen kanssa, millaiseksi koulumatka muodostuu ja miten lapsen kaverisuhteet kehittyvät. Jos asutte lähellä Sykiä ja lapsi sinne haluaa niin mikä ettei. Mulla on Sykin käyneitä tuttuja ja he sanovat, että se oli hyvin suorituspainotteinen ja kilpailuhenkinen, mutta tuloksetkin oli hyviä. Sopinee siis parhaiten fiksulle ja vahvan itsetunnon omaavalle...

Vierailija
2/12 |
26.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähinnä paluumuuttajia. Tiedän useita koulun käyneitä ja sellaisia jotka sitä käyvät/jotka sinne nyt pyrkivät. Kyseessähän on oppilaita jotka ovat ikätasoaan edellä ja ovat lahjakkaita matematiikassa ja/tai äidinkielessä/kirjallisessa ilmaisussa.

xep:

mutta kiinnostaa miksi opettaja sitä suosittelee ja minkä ikäiselle lapselle? Ymmärrän että yläasteelle menenviä ohjataan johonkin erityiskouluun, jos ovat erityislahjakkaita, mutta puhutko nyt tosiaan 3-luokkalaisesta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
26.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta pitkästyy odottaessaan toisten oivallusta tai kuunnellessaan opettajan antamia ohjeita, jotka ovat hänelle päivänselviä jo puolesta sanasta.

Tunnen kyllä lapseni. Hän on aina ollut nopea oppimaan ja kielellisesti lahjakas. Sitä Sykin kokeissa testataan, koska koulu on kielikoulu. Matematiikka on hänelle myös hyvin helppoa. Hän innostuu ja kiinnostuu monenlaisista asioista. Musikaalinen hän on myös.

Open arveli motivaation säilyvän paremmin, jos lapsi saisi vaativampia tehtäviä ja monipuolisempaa opetusta.

Arvostan itse kuitenkin myös luovia aineita ja käsillä tekemistä sekä moniarvoisuutta. Pelottaa se, onko Syk " kovien arvojen" paikka.

Siis kolmannelta Sykkiin mennään, niin kuin ed. kirjoittaja jo tiesikin. Samoin pyritään musiikki-, liikunta- ym. erikoisluokille sekä esim. Saksalaiseen kouluun.

Vierailija
4/12 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vaan aina kuvitellut, että lapset tulevat sinne lähinnä vanhempien halusta, eivät niinkään opettajan suosituksesta... No, ehkä tämä kuvaa omia ennakkoluulojani: pidän sitä kouluna, jonne kunninahimoiset vanhemmat laittavat lapsensa, jotta näistä tulisi ns. menestyjiä. Tosin ne Sykkiläiset joita tunnen ovat ihan mukavia ihmisiä, ja niin ovat varmaan useimmat nykyisetkin Sykkiläiset - ennakkoluulothan on vaan ennakkoluuloja.

Itse voisin kyllä harkita lapseni laittamista Sykiin jos hän osoittautuisi lahjakkaaksi ja jos hän itse haluaisi sinne. Arvostan hyvää opetusta ja uskon että Sykiläiset tosiaan yleensä pärjäävät elämässä. Vähän silti kauhistuttaisi juuri tuo kilpailuhenkisyys ja menestyksen määritteleminen ulkoisilla seikoilla. Uskon kuitenkin, että jos lapsella on vahva itsetunto ja kotona tuetaan hänen yksilöllisyyttään, hänestä ei Sykissäkään automaattisesti tule kokoomusnuorta ;-). Mutta meillä Syk sijaitsee siis kävelymatkan päässä - jos matka olisi pidempi, en vaihtaisi lapsen koulua ala-asteella, jos nykyinen koulu on kuitenkin OK. Kyllä normaalikoulussakin saa ihan hyvän pohjan jatko-opinnoille, ja yläastetta voi sitten valita tarkemmin kykyjen mukaan.

Vierailija
5/12 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Minunkin lapseni käy ensi lauantaina sykin soveltuvuuskokeissa. Ei kyllä aavistustakaan, miten käy.

Jos pääsee niin ihan kiva, mutta selvitään kyllä lähikoulun opetuksellakin. Pystyyhän yläasteelle taas tarvittaessa hakea jonnekin muualle.

Äh. Siis piti sanoa, että syk on koulu siinä missä muutkin. Itse kävin sen joskus muinoin, samoin pikkusisarukseni.

Tuntui ihan tavalliselta.

Jälkiviisaana sanoisin, että opettajat ja koko ilmapiiri oli oppimaan kannustavia ja kiusaamista ei suvaittu.

Olen siis ihan tavis.

Lukio ehkä on vaativa, mutta niin se kai on muuallakin. Ja sykissä tosiaan arvostetaan kieliä ja humanistisia aineita siinä missä muitakin. Tai siis esim. että on ihan ok opiskella latinaa, jos siltä tuntuu.

Voi ei. En tainnut osata vastata, mutta, jos on jokin täsmäkysymys mielessä, niin vastaan mielelläni. Jos osaan. Tai vastaan vaikka en osaisikaan.

Onnea matkaan. (Paikkaa ei kai ole pakko ottaa vastaan, jos alkaa kaduttaa?)

Vierailija
6/12 |
30.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt ko. koulun ja ollut siellä useita kertoja sijaisena varsin pitkäänkin. Mielestäni lapset saavat olla siellä lapsia eikä heitä arvosteta pelkkinä arvosanakoneina. Opettajat ovat tosi hyviä ja varsinkin luokanopettajat (kyllä varmasti muutkin) arvostavat oppilaitaan yksilöinä eivätkä vaadi kaikkien mukautumista samaan malliin. Työrauha on taattu ja kiusaamista ei todellakaan sallita. Erityisopetus toimii hyvin sekä oppimisvaikeuksista kärsivien että erityislahjakkaiden kohdalla. Vilkas harrastustoiminta (musiikki, teatteri, koris, uinti, luonto jne.) antaa mahdollisuuksia nauttia ja loistaa muissakin kuin perinteisissä lukuaineissa. toisaalta siellä ei tarvitse häävetä ja pelätä hikarin mainetta, jos sattuu olemaan kiinnostunut siitä mitä opiskellaan. Yksi parhaista puolista on se turvallinen ilmapiiri, joka syntyy siitä, että oppilaat ovat samalla porukalla samojen seinien sisällä tuttujen aikuisten kanssa kolmannesta luokasta peruskoulun ja usein lukionkin loppuun saakka ja tästä seuraava eri ikäisten lasten ja nuorten yhteistoiminta.

Tämän kirjoituksen tarkoituksena ei ole nostaa Sykkiä yli muiden koulujen, sillä hyviä kouluja on pilvin pimein, itse asiassa jokainen koulu, jossa lapsi viihtyy ja oppii on erinomainen koulu! En myöskään vähättele joidenkin hyvinkin negatiivisia kokemuksia, sillä mikään koulu ei ole täydellinen eikä kaikki voi viihtyä samassa paikassa. Paljon puhuttu kilpailuhenkisyys näkyy mielestäni ennen kaikkea lukiossa. Siellä nuoret itse tuntuvat vaativan itseltään paljon enemmän kuin kukaan opettajista, toivottavasti kyseessä on heidän oma kunnianhimonsa eikä vanhempien painostus. Ihan täyspäisiä nuo lukiolaisetkin tuntuvat kuitenkin olevan ja joka ikäluokkaan mahtuu mukaan kaikenlaisia lapsia, sekä tulevia uraohjuksia että huolettomia elämäntaiteilijoita.

Meillä on kotona ekaluokkalainen, jolla on selvästi erityislahjakkuutta kielten alalla ja harkitsen Sykkiä, saa nyt nähdä.

Vierailija
7/12 |
30.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla mitään käsitystä, miten pääsykoetilanne etenee? Kauhuskenaario: ylioppilaskoetta muistuttava tilanne, suuri sali täynnä 8-vuotiaita, jotka hikoilevat 2 tuntia putkeen paperi, kynä ja kumi pulpetillaan. Ei kai sentään?

Olisi kiva vähän valmistaa lasta kertomalla etukäteen tulevasta, vaikkei harjoitella voikaan.

Vierailija
8/12 |
30.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

on noinkin laajamittaista ja monipuolista.

Vierailija
9/12 |
31.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni jossakin sanottiin, että pitäisi olla paikalla mielellään ennen klo 10, että ehtii hoitaa muodollisuudet (=lomake?) pois alta. Noin 10 maissa lapset jaetaan pieniin ryhmiin, jotka menevät eri luokkiin. Tekevät sitten tehtäviä jonkin aikaa ja saavat lopuksi mehut ruokalassa.

Pikkusisko muisteli, että olisi ollut niin paljon tehtäviä, ettei ehtinyt tehdä kaikkia. Ehkä se ei ole tarkoituskaan.

Omalle pojalle sanoin, että tekee niitä kuin tehtäväkirjaa tai tavallisia koulutehtäviä. Ei olla paljon puhuttu asiasta, ettei ota turhia paineita.

Minä varmaan jännitän enemmän kuin kokelas itse ja mietin aiheutanko ihan turhaan jotain hylkäämis- tai pääsykoetraumoja, jotka vaikuttavat koko loppuelämän..huu.

Vierailija
10/12 |
31.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Sykistä en pohjalaisena tiedä mitään, mutta ensimmäisenä tuli mieleeni, että onko sykkiin pyrkivä lapsi perheen ainokainen vai onko sisaruksia? Tämä ihan sillä, että tuleeko jo perheen sisällä a- ja b-luokan kansalaisia, jos " terävä esikoinen" pääsee sykkiin ja " tavis pikkukakkonen" ei sinne pääse? En tiedä enkä tuomitse. Kysyn vain. Tärkeintä on varmasti vanhempien tasapuolisuus lapsiaan kohtaan.

Vierailija
11/12 |
31.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tinydragonille.

Tuntuu peremmalta, kun tietää tästä luokkiin jakautumisesta ja ettei koe ilmeisesti ole intentensiivinen 120 minuuttinen hiostus.

Emme päässeet infoiltaan, koska idea opelta tuli vasta myöhemmin tapaamisessa ja ehdimme juuri ilmottautua pääsykokeeseen ilman suurempaa harkintaa.

Vierailija
12/12 |
31.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tinydragonille.

Tuntuu peremmalta, kun tietää tästä luokkiin jakautumisesta ja ettei koe ilmeisesti ole intentensiivinen 120 minuuttinen hiostus.

Emme päässeet infoiltaan, koska idea opelta tuli vasta myöhemmin tapaamisessa ja ehdimme juuri ilmottautua pääsykokeeseen ilman suurempaa harkintaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kolme