Uunipuuron ohje
hei,
opettelen tumpelona vanhanaikaisen leivinuunin käyttöä, makaroni-ja kasvislaatikoita olen tehnyt. Löytyisikö teiltä esim. uunipuuron ohje. Muutkin ohjeet ja vinkit otan kiitollisena vastaan.
Kiitos!!!
Kommentit (3)
Tuo jälkimmäinen ohje on hyvä perinteisen uunipuuron ohje. Itse lisään päälle ennen uuniin laittamista vielä pieniä voinokareita. Leivinuunissa pitäisi onnistua niin, että hauduttaa jälkilämmöllä yön yli ja puuro on aamulla valmista.
olen laktoosivammanen, joten leivinuuniin teen riisipuuron näin:
8 dl vettä
2 dl riisiä
suolaa
- voideltuun uunivuokaan. kun neste imeytynyt lisään 2 dl kermaa (hyla) ja annan hautua niin, että kermakin imeytyy.
Tällä tavalla tehtynä ei riisipuurosta tule sellaista ruskeaa niin kuin muuten hyla-maidosta tehtynä. Ohrauunipuuron teenkin sitten maitoon kun se saa olla ruskeaa ja makeaa.
Ja on saanut meillä suuren suosion...
UUNIOMENAPUURO
1 l maitoa
3-4 omenaa
4 dl riisihiutaleita
1/2 dl sokeria
1 tl suolaa
Voitele uunivuoka. Raasta omenat. Laita maito, omenaraaste, riisihiutaleet, sokeri ja suola vuokaan ja sekoita.
Paista uunin keskitasossa 200 asteessa n. tunti.
Sitten löysin tälläisen ohjeen...
RIISI- JA OHRAPUURO
1 l maitoa
2 dl riisi- tai ohrasuurimoita
3/4-1 tl suolaa
Voitele uunivuoka. Mittaa aineet vuokaan ja sekoita. Kypsennä 175 asteessa n. 3 tuntia. Maku paranee pitkään hauduttaessa. Käytä tällöin hieman alempaa lämpötilaa ja lisää tarvittaessa maitoa.
Eiköhän näitä molempia voi myös perinteisessä leivinuunissa valmistaa!