Miten leikki-ikäisen laktoosi-intoleranssi/allergian diagnosoidaan?
Olen kiinnittänyt huomiota siihen, että 3-vuotias poikani valittelee usein vatsakipua. Aikaisemmin oletin, että tuo vatsakipu johtuu kakkahädästä (usein se kakka nimittäin tuli samantien) tai poika hakee vain huomiota (sitäkin on tapahtunut). Mutta nyt olen tosissani alkanut pohtia, voisiko hänellä olla esim laktoosi-intoleranssi tai jokin muu ruoka-aineallergia. Miten tuollaiset näiltä pieniltä diagnosoidaan?
Kommentit (11)
valitellut jo pidemmän aikaa vatsakipuja. ensin myös oletin johtuvat kakka hädästä, mutta sitten rupesi valituksia tulemaan useimmin.
nyt sitten mietin pitäisikö tosiaan jättää pois maito ja katsoa mutta selviääkö se tosiaan jollain testillä?
ja silloin lääkäri sanoi, että niin pienelle ei tehdä testiä vaan luotetaan vanhempien tuntemuksiin ja olisi kirjoittanut hoitopaikkaa varten lääkärintodistuksenkin tuosta, että pitää olla laktoositon ruokavalio!
Lisäksi lääkäri sanoi, että n. 3-4-vuotiaana kun osaa PUHALTAA kunnolla, niin laktoosi-intoleranssin voi todeta jollain testillä, jossa lapsen pitää puhaltaa pilliin (vähän niinkuin alkometri kai) ja siinä tutkitaan jotain vetyarvoja. En muista enää tarkempaa.
Meillä on myös YKSITYINEN PPH ja kun mainitsin asiasta hänelle, niin hän vaihtoi heti hyla-maitoon ihan omasta halustaan vaikka en mitenkään sanonut, että " nyt on pakko" . Eli kyllä pph:lle voi hyvin sanoa että kokeillaan vähän aikaan ilman tavallista maitoa.
Testit eivät ole näyttäneet meillä mitään, silti lapsi reagoi tiettyihin ruoka-aineisiin mm. oksentamalla,ripuloimalla, ummetuksella, ihottumalla, hengitystieinfektiolla, korvatulehduksella, .....
Vastaus olisi mulle tosi tärkeä kun tässä myös lapsen vatsaongelmien kanssa kamppaillaan ja meille ainakin lääkäri sanoi, että tämä laktoosirasitus selvittää pilkkooko lapsen elimistö maitosokeria vai ei... Oliko siis ihan turha testi?
siis jo noinkin pienille tehdään laktoosirasituskoe sen kamalan sokerilitkun kanssa :(. Miten ihmeessä noin pieni saadaan edes juomaan sitä nestettä??
Meillä kotona käytetään pääsääntöisesti laktoositonta ruokavaliota, sillä olen itse laktoosi-intolerantikko. Mutta koska poika on päivähoidossa (jossa on normaali ruokavalio käytössä) ja syö toki muuallakin, olisi tuollainen testi mielestäni helpompi tapa todeta ko. vaiva, kun vain seuraamalla ruokavaliota. Ja jotenkin tuntuu myös siltä, ettei noin pienen ihmisen sanaan voi luottaa (hänellä on oireena vain omien sanojensa mukaan masukipua, ei oksentelua tms.), niin mieluummin haluaisin tietää asian varmuudella enkä mutu-tuntumalla. Täytynee jutella asiasta 3-vuotisneuvolassa.
yleensä pian ruokailun jälkeen. Aattelin kans että johtuu vaan kakkahädästä, kun meni aina kakalle ruoan jälkeen. Sit aloin miettiä tota allegiajuttua kun kakkakin oli aina löysää. Lopulta jätettiin maito muutamaksi viikoksi pois ja mahakivut loppu. Sit aloin kokeilla vähälaktoosista maitoa, eikä vieläkään ole mahakipuja. Jäätelönsyönnin jälkeen maha taas oireilee, joten päättelin itse, että laktoosi-intoleranssi sen täytyy olla.
Voit hyvin sopia tarhan kanssa että eivät anna maitoa pariin viikkoon.
enkä viitsisi vaatia, että hänen täytyy poikani vuoksi hankkia hyla-maitoa/muita laktoosittomia tuotteita, vaan mutu-tiedon pohjalta. Silloin asia olisi eri, jos meillä oikeasti olisi diagnoosi pojan intoleranssista.
Poikani maidonjuonnin rajoittaminen ei kyllä onnistu, sillä hän juo ruan kanssa vain maitoa.
Mai-Lin:
Voit hyvin sopia tarhan kanssa että eivät anna maitoa pariin viikkoon.
eli hänen piti juoda n. desin verran maitosokerivettä ja sen jälkeen otettiin 4 kertaa vartin välein verikoe sormenpäästä. Tässä siis katsotaan pilkkooko elimistö maitosokeria. Meillä näyttäisi että laktoosi-intolranssi on pois suljettu, varma vastaus tulee muutaman viikon päästä. Meillä on myös tutkittu mahdolliset allergiat ja keliakia verikokeilla ja ihotesteillä. Mitään ei ole löytynyt, vain vatsa on kipeä meidänkin lapsella ja kasvaa huonosti. Myös gastroskopia on tehty, eikä siis keliakiaa ole. Tässä alkaa lääkärilläkin vaihtoehdot olla vähissä, ilmeisesti mitään syytä noihin kipuihin ei löydy. Tapoja on siis tutkia, joten ei muuta kuin neuvolan/lääkärin puheille.
laktoosi-intoleranssillahan ei ole mitään tekemistä allergioiden kanssa, ovat ihan eri vaivoja.
Käsitin edellisestä vastauksesta, että l-intoleranssi saadaan varmasti tutkittua, keliakiasta en tiedäkään, mutta ainakin allergiat saattavat olla vaikeita selvittää, ne eivät lapsilla useinkaan näy missään testeissä. Testit kannattaa kuitenkin tehdä, jos niistä sattuisikin olemaan apua. Lääkäri voi myös ohjeistaa, mitä ruoka-aineita voisi jättää joksikin aikaa pois, ja katsoa jäävätkö oireet sitten pois. Samaa mieltä, kannattaa joka tapauksessa mennä lääkäriin. Ja voihan siellä vatsassa varmaan jotain muutakin poikkeavuutta olla, kannattaa tarkistuttaa.
Paremmin tarkoitettu kouluikäisten ja sitä vanhempien testaamiseen. Jätä viikoksi pariksi laktoosia sisältävät tuotteet pois ja katso paraneeko oireet.
Tyttö sai itse vetää juomaa ruiskuun (sitä on tehty joskus ennenkin, kun on pitänyt saada nesteitä menemään) ja minä sitten ruiskaisin sen suuhun. Olimme myös kotona valmistautuneet tähän leikkimällä " sairaalaleikkiä" , missä potilaiden piti juoda " sokerivettä" , eikä yhtään saanut jättää juomatta :-)
Vatsakivun luonnetta ja voimakkuutta on myös hyvä vanhempien yrittää vähän analysoida ennen lääkäriin menoa: onko joku tietty ajankohta milloin ilmenee, keskeytyykö leikkiminen kivun takia, meneekö lapsi esim. makoilemaan jonnekin eikä halua edes leikkiä jne. Meillä ainakin tyttö useimmiten jatkaa leikkejään vatsakivusta huolimatta, joten en usko että se loppujenlopuksi on hurjan kovaa kipua.
Vielä odottelen vastausta tähän väitteeseen ettei laktoosirasitus ole luotettava leikki-ikäisillä lapsilla... Joku asiasta tietävä voisi siis valaista asiassa.