Onko väärin kadehtia toisten elämää?
Olen tuonut esiin useamman kerran että toivoisin samankaltaista elämää kuin parilla ystävälläni, tarkoittaen sitä että on oma perhe, mies ja lapsia, omakotitalo ja iso kaunis puutarhatontti jne.. en näe mitä pahaa asiassa on, koska mielestäni se on enemmänkin kehu ystävillenikin kun kerran mielestäni heillä on asiat hyvin. En tietenkään ajattele että heilläkään elämä olisi huoletonta ja yhtä ruusutanssia koska kaikilla on omat ongelmansa mutta toivoisin vain omalta elämältäni samoja asioita. Onko se paha juttu? Olen saanut sellaisen kuvan ystäviltäni että se olisi kovinkin negatiivinen asia. Vähän suruttaa koska en todellakaan ole sitä sellaiseksi tarkoittanut.
Kommentit (6)
ihan turhaan kadehdit toisten elämää. Kaikki ei aina todellakaan ole sitä miltä ulospäin näyttää! Ja miksi et käyttäisi energiaasi oman elämän rakentamiseen? Sinulla on varmasti mahdollisuus toteuttaa noita haaveitasi jos vain oikeasti tahdot ja teet sen eteen töitä.
Aina kun on kyse kadehtimisesta eikä niinkään ihailusta, on siinä olemassa tietynlainen negatiivinen lataus joka ei poistu ennenkuin kadehtija lakkaa kadehtimasta. Ja kadehtimiseen taipuvainen ihminen ei tavastaan kovin helposti luovu.
Eli olen sanonut ystäville/sisaruksille, että käy vähän kateeksi :) Eli heillä on siis jotain mitä itsellekin toivoisi. En kuitenkaan KOSKAAN ole tarkoittanut sitä mitenkään pahalla enkä sillä tavalla märehtinyt mielessäkään, että miksi heillä on jotain ja minulla ei..
Mutta joka ikinen kerta on sanomani ymmärretty väärin; on alettu selittää, että no ei meilläkään kaikki niin hyvin aina ole tai jotain. Eli yritän jatkossa välttää tuota sanaa "kateus" jos kerron toivovani itsellekin jotain samaa, kun ihmiset jotenkin ottaa sen sanan niin hirveän vakavasti.
Eli kannattaa vissiin käyttää ennemmin sanaa ihailu kuin kateus :)
t. 5
täällä ap ja en todellakaan ole noita asioita märehtinyt mitenkään että "miks noilla on ja mulla ei" vaan tosiaankin enempikin ihailen heidän elämäänsä. Kateus ei ole itse käyttämäni sana tässä suhteessa vaan ystäväni sanoi että ihan kuin kadehtisin heitä. Negatiivisessa sävyssä asia ei tosiaan ole koskaan ollut tarkoitus ja onhan minulla omakin elämäni. Nuo seikat ovat vain sellaisia mitä toivoisin minunkin kohdalleni jonain päivänä tulevan.
.. tähän etten missään nimessä ole heille mitään pahaa toivonut tms. vaan ollut heidän puolestaan onnellinen.