Naapurin koira räksyttää päikkäriaikaan!
Meijän 1-vuotis nukkuu ulkona päiväunensa ja naapuritalossa on pihakoira joka haukkuu monta tuntia päivässä aitauksessa. Lapsi pelkää koiran haukuntaa ja ei nukahda jos koira haukkuu ulkona ja herää myös haukkumiseen. Onko toillainen teidän mielestä jo kotorauhan häirintää ja kehtaako sellaisesta mennä sanomaan naapurille ystävällisesti? Tilanne on todella ikävä meidän kannalta koska päivät ovat todella kiukkusia jos lapsi ei nuku.
Kommentit (21)
Yritän miettiä korrektia tapaa kirjoittaa vastaus, jotta en astu kenenkään varpaille, mutta se ei taida onnistua...
Meillä on ollut sama ongelma tyttömme kanssa viime kevään, kesän ja syksyn. Naapurissa vielä tuolloin asunut koira terrorisoi koko naapurustoa jatkuvalla haukunnallaan. Piski pistettiin aina silloin ulos, kun omistajien hermot eivät enää kestäneet itse kuunnella jatkuvaa louskutusta sisällä.
Itse yritin keskustella kahteen otteeseen koiran omistajien kanssa asiallisesti ja kohteliaasti. Keskutelut loppuivat molemmilla kerroilla lyhyeen, koska omistajien mielestä heidän koiransa ei edes haukkunut ja jos haukkui ongelma on meidän oma.
Yritin vain sopeutua asiaan, kun oletin etten muutakaan voi tehdä. No sitten syksyllä (valitettavasti juuri ennen kuin ko. perhe oli muuttamassa) tapasin erään poliisituttumme, joka selvitti asiaa. Ainakin täällä meidän kunnassa poliisilla on tosi tiukka linja koiran haukunnan suhteen. Jos koira haukkuu piha-alueella muita naapureita häiritsevästi, asiasta voi tehdä ilmoituksen ja poliisi käy puhuttamassa koiran omistajaa. Jos tilanne ei korjaannu, poliisi antaa koiran omistajalle sakot. Rikosnimikettä en nyt tähän hätään muista.
Siviilioikeudellisesti oli muistaakseni niin, että naapuruussuhdelaki ainakin kieltää kiinteistön käyttämisen muita häiritsevästi. Oikeuskirjallisuudessa on yhtenä häiritsevän käytön esimerkkinä mainittu juuri koiran tai muun eläimen äänet, hajut ymv.
Joten, jos olet valmis viemään asiaa eteenpäin, voit niin tehdä. Naapurisovusta voi olla sen jälkeen vähän vaikea puhua, mutta ehkä tilanne korjaantuu. Itse en todellakaan katso, että koiralla ja lapsella olisi sama oikeus olla ulkona. Kyllä se koira on silti koira, jonkä käytöksestä omistaja vastaa. Ei jatkuvaa räkytystä tarvitse mielestäni kenenkään kestää. Todennäköisesti haukkuvat koirat sijoitetaan ulos juuri sen takia, ettei sitä räksytystä jakseta sisällä kuunnella.
Meillä on ollut yksi tai useampi koira kerrallaan kohta 20 vuotta enkä siltikään kestä tai siedä koiran haukuntaa yhtään.
Michaela2:
Jos koira haukkuu piha-alueella muita naapureita häiritsevästi, asiasta voi tehdä ilmoituksen ja poliisi käy puhuttamassa koiran omistajaa. Jos tilanne ei korjaannu, poliisi antaa koiran omistajalle sakot. Rikosnimikettä en nyt tähän hätään muista.
Koiran omistaminen ei ole rikos ja poliisi yleensä tutkii vain rikollisuuteen liittyvää. Jatkuvasti valittava naapuri on myos häiritsevä.
Jo se että lapsesi saa osan päikkäreistä ulkona nukuttaa tarkoitta sitä että se koira ei jatkuvasti hauku.
Tuollaisessa tilanteessa pitää olla kovin hienovarainen. Joillekin ihmisille koirat ovat lapsia.
Meidänkin naapurissa on jo 5 vuotta asunut räksyttävä rakki. Pihalla aitauksessa se juoksee edes taas ja räksyttää. Kaikki autot, ihmiset, eläimet, ohikulkijat. Tuulta haukkuu, ja vaikkei missään liiku ketään niin piskin suu senkun käy.
Isommat lapset ohikulkiessaan heittelee sitä lumipalloilla ja ärsyttää sitä jne. Mä en käsitä miten joku itse jaksaa sitä jatkuvaa louskutusta, ääni kun ei ole mikään pieni. Meidän esikoisen tämä samainen hurtta herätti aina, kuopus on ollut parempi nukkuja, ei herää niin herkästi joten ongelma oli suurimmillaan esikoisen vauva-aikana.
Toivottavasti keksit jotain, mä en keksinyt, kärsin vaan.
kerro mihin aikaa lapsesi nukkuu päiväunia ja koita ehdottaa jos koira voisi olla sisätiloissa sen ajan kun lapsi nukkuu ja sitten päästä pihalle räksyttämään.
monille roduille varsin ominaista on haukkuminen jolle omistaja ei välttämättä pysty tekemään mitään, kieltämään ( koira kun ei aina välttämättä kuten lapsikaan toimi koneen omaisesti ohjelmoiden ) :D
meillä itsellämme on koira mutta ei räksyttävä. jos olisi en kestäsisi kyllä kuunnella. siksi ei meille ole pientä räksyttävää rakkia tullutkaan :D
Tietystikään koiran omistaminen ei ole rikos :) Muuten saisin myös itse sakot...
Mutta koiran pitäminen niin, että siitä aiheutuu muille haittaa on! Tämä on ihan fakta, vaikka rikosnimikettä en edelleenkään muista... Ikävä juttu haukkuvan koiran omistajille. Mutta kyllä se vaan niin on, että muut pitää ottaa kaikessa toiminnassa huomioon... yhtä lailla koiran pitämisessä kuin lasten kanssa. Eiväthän lapsetkaan saa ns. elää pellossa yhtään sen enempää kuin koiratkaan. Eikä perusteluksi riitä se, että koirat ovat joillekin kuin lapsia. Niin voi toki olla eikä siinä ole mitään pahaa, mutta ei se silti poista koiran omistajan vastuuta koiran käytöksestä.
Tsemppiä vaan kaikille ongelman kanssa painiskeleville. Jokainen valitsee itse lähestymistapansa, joista tietysti asiallinen keskustelu on paras. Se vaan ei aina kaikkien kanssa valitettavasti onnistu.
mar1anne:
Koiran omistaminen ei ole rikos ja poliisi yleensä tutkii vain rikollisuuteen liittyvää. Jatkuvasti valittava naapuri on myos häiritsevä.Koiran omistaminen ei ole rikos, mutta ihan maalaisjärjellä ajateltuna jatkuva koiran haukunta voidaan mieltää kotirauhan häirinnäksi, ainakin inun mielestäni. Kokeilehan laittaa samoilla desibeleillä ulos mielimusiikkiasi soimaan ja katso kauanko saat poppivehkeitäsi huudattaa taajama-alueella ennen poliisen saapumista.. ;-)
Lila75 kera koiran ja muksun
Suosittelisin myös lämpimästi että menet asiallisesti keskustelemaan koiranomistajien kanssa.
Voihan olla etteivät he ole tajunneet kuinka koiran jatkuva haukkuminen häiritsee muita ja että lapsesi kärsii tilanteesta.
Tämä ei nyt ole ihan verrattavissa oleva asia, mutta minulle kävi jo vuosia sitten niin asuessani kerrostalossa että eräänä kauniina päivänä ovelleni ilmestyi naapurin setä naama punaisena huutaen että nyt se koirien haukkuminen saa luvan loppua!! Olin aivan järkyttynyt, että niin mikä haukkuminen????
Selvisi, että rakkaat mussukkani (koirat siis) olivat terrorisoineet koko taloa jo useiden kuukausien ajan jatkuvalla haukkumisella ja ulvomisellaan! Eli siis aina silloin kun olin poissa kotoa.. saatoin joinakin aamuina lähteä heti klo 6 jälkeen töihin... Totesin vaan miehelle, että valitettavasti haukkuminen ja ulvonta ei kuulu työpaikalleni.. Vasta sitten mies ymmäsi etten todellakaan ollut tiennyt mitääntilanteesta. Koko ajan kaikki tervehtivät minua rappukäytävässä hymyillen eikä kenellekkään tullut mieleen kertoa että baiteway, sun rakkis huutaa kun et ole kotona!
No, tietysti halusin heti korjata asian ja vein ensihätään aina töiden ajaksi koirat hoitoon ja lisäksi selvitin, miksi koirat haukkuvat. Kun syy selvisi, loppui haukunta ja ulvominen. Tämä samainen naapurin setä oli sitten varmaan loppujen lopuksi hyvin kyllästynyt minuun ja koiriini, kun vielä monen kuukauden ajan kyselin että kuuluuko mitään? kuuluuko mitään?
Tällä halusin vaan kertoa sen että meitä koiraihmisiä on joka junaan, on vastuunsa kantavia ja oikeasti koiristaan välittäviä. Valitettavasti löytyy myös sellaisia joita ei toisten ihmisten mielipiteet kiinnosta, tai myös sellaisia joiden koirissa ei kertakaikkaan ole mitään vikaa!
Mutta aina kannattaa koettaa kepillä jäätä ja yrittää selvittää asiaa ensin puhumalla. Jos tämä ei tehoa, voi ottaa järeämpiä keinoja kehiin..
Kyllä minustakin olisi todella ärsyttävää jos naapurissamme räksyttäisi koira illasta aamuun.
Luulen että naapurissasi asuva koira on juoksulangassa tai aitauksessa, sillä on vaan äärettömän tylsää, siksi se haukkuu lämpimikseen. Toki niin kuin jo mainittiin, jotkut rodut ovat haukkuherkempiä.
Ja vielä se, mielestäni tässäkään syypää ei ole se itse koira, vaan sen omistaja, ihminen!
Tosin naapureitakin on joka lähtöön ja etenkin juuri niitä joiden kanssa ei sitten mistään voi keskustella asiallisesti. Toivottavasti omanne eivät näihin kuulu!
Koiran jatkuva räksytys ei ole normaalia ja sitä ei kenenkään tarvitse sietää. Itselläni on koira ja pieni lapsi ja koiralle on tehty pennusta lähtien selväksi (nyt 9v) ettei ulkona räksytetä. Ja jos niin tekee niin saman tien sisälle.
Räksyttäminen ei ole sinänsä koiran vika vaan vika on koiran omistajissa jotka eivät asiasta piittaa. Ja näitähän ihmisiä tähän maahan mahtuu. Räksyttävä koira on lähinnä turhautunut. Toki haukkuherkkyyskin vaihtelee suuresti roduittain. Lenkitetäänkö naapurinne koiraa lainkaan vai onko se aina tarhassaan?
Meillä muuten tytön päiväunien aikaan näin talvella aina joku jyristää ees taas katuamme pitkin traktorilla tai sitten joku naapureista hakkaa mattojaan oikein perusteellisesti ja pitkään! Vaan onneksi on hyväuninen tyttö!!!
Meidän uusien naapurien jumalattoman iso, kovaääninen koira huusi yksin kotona sisällä kaiket päivät ja se ääni kuului siis paitsi meille niin kaikkiin muihinkin taloihin tällä kadulla ja tuonne koululle asti jonne on varmaan puoli kilometriä matkaa. Sanoin naapureille, eivätkä he olleet tienneet ongelmasta! Huuto oli alkanut vasta muuton jälkeen, jotain sopeutumiskriisiä kai. Sit muutaman viikon joku sukulainen kävi päivisin moikkaamassa koiraa ja eläinlääkärilläkin sitä käytettiin, en tiedä saiko jotain rauhoittavia vai mikä oli ratkaisu, mut huuto loppui ihan kertakaikkisesti. Ja siis koira on edelleen olemassa. ;)
Siis turvallinen ja asiallisen meluinen ympäristö on meidän kaikkien kuntalaisten oikeus.
Minulla ei (onneksi) ole ongelmakoiraa/omistajaa naapurissa mutta seuraavassa korttelissa on.
Kaksi koiraa haukkuu jokaisen tiellä liikkuvan ihmisen, ilmassa lentävän lentokoneen tai linnun, oravan, ohikulkijan, omistajansa kun se tulee pihaan, menee autoon, kulkee portista jne. jne.
Joku ohikulkija on joskus ärähtänyt arvon koiranomistajille siitä kun koirat (labratorinnoutaja ja berhandilainen) ovat matalasti aidatulla (omalla tontillaan tietty) vapaana, josta pääsevät loikkaamaan aidan yli ja " lähättävät" siitä ihmisten eteen räksyttämään.
Muutama ohikulkija on " ollut saada sydärin" ja peloissaan sitten vaatinut loikkivia, pelottavalta tuntuvia koiria pidettäväksi kiinni.
Omistajan kommentin mukaan koirakullat eivät tee pahaa kenellekään ne vaan suojelevat omaa " reviiriään" , joka menee omistajien fyysisen omakotitalotontin yli. Näin asia kuulemma vain on. Molemmat omistajat ovat sellaisia, ettei niiden kanssa voi järkevää lausetta vaihtaa, joten ...
... koirat siellä haukkua mollottaa kunnes ... joskus iskevät hampaansa johonkin ohikulkijaan ja sitten .... pii paa ....
Joku päivä
Pystykorva aitauksessa = metsästyskoira aitouksessa=jatkuva haukku
Asutteko taajamassa? Onko meteli yhtäjaksoista? Jos ei,
sorry, mutta asialle ei voi mitään, jollei hienovarainen puhe omistajille auta.
Näin se vaan on vaikka kuinka ottais päähän. Itse vaihtaisin mielelläni, meidän naapurissa lapset huutaa ja metelöi pihassa joka pvä 12-15 joten päikyille täytyy lähteä kävelemään pidemmälle ettei huuto kuulu ja vauva saa nukuttua. Normaalit taajaman äänet eivät meidän vauvaa haittaa, mutta muiden lasten kirkuminen ym. kyllä.
Ja, juu eipä tästäkään voi valittaa kuin tänne ;-)
jos se koko ajan haukkuu. Yleensä tuollainen on merkki stressistä tai turhautumisesta. Voihan olla että se akkkuu vahtiessaan, mutta jos se kokee joka oksan kahahduksen haukun arvoiseksi, se käy ylikierroksilla. Olisi siis sekä koiran että naapuruston etu tehdä asialle jotain. Mutta mitä, se onkin vaikeampi kysymys. Ulkokoiraa ei voi yhtäkkiä alkaa pitää sisällä eikä aikuinen pystykorva enää sitruunapannalla tokene - se vain haukkuu säiliön tyhjäksi ja jatkaa sitten mekkalointia vienosti sitruunalta tuoksuen :-) Yksi ratkaisu voisi olla pienempi aitaus josta koira ei näkisi koko ympäristöä ja jossa olisi mukava nukkumakoppi. Jospa se oppisi torkkumaan päivät (en kyllä oikein usko itsekään).
Tietääkö naapuri itse että koira haukkuu noin paljon? Asiasta kannattaisi hänen kanssaan jutella ennen kuin joku psykopaatti tosiaan satuttaa koiraparkaa... Hyvä naapuri kyllä yrittää tehdä asialle jotain kun kuulee sen häiritsevän muita. Sinuna kuitenkin puhuisin aika varovasti siitä, että lapsenne eivät saa nukuttua päiväunia koiran takia. Muistan kyllä itsekin miten tärkeää se nukuttaminen oli ja miten raivostuttavaa, jos lapsi heräsi johonkin ääneen, mutta ei koko maailmaa voi vaatia pysähtymään lasten unien ajaksi. Ja jos lapsettomalle (tai lapsensa jo isommiksi saaneelle) menee itkemään, että meidän lapset ei voi nukkua samassa huoneessa ja vauva herää teidän koiran ääneen, kuulostaa helposti aika... no, uusavuttomalta ruikuttajalta. (En tarkoita että olisit sellainen - olin itse samanlainen kun meidän lapset oli pieniä). Yritä siis puhua kuin aikuinen aikuiselle ja miettikää yhdessä ratkaisua joka olisi hyvä sekä koiralle että naapurisovulle.
Aika moni on käynyt katsomassa eikä ole vastannut, joten aion itse yrittää..
Koiraa saa pitää ulkona aitauksessa. Katsoisin että teidän lapsi ja naapurin koira ovat tasa-arvoisia ulkoilijoita omilla pihoillaan. Mutta jos koira häiritsee niin kovasti teidän elämäänne koiran ei tarvitsisi olla koko päivää pihalla haukkumassa. Kuitenkin kännattaa miettiä tilannetta myös koiraperheen kannalta. Laittavatko koiran ulos työpäivän ajaksi, jolloin kotona ei ole ketään joka voisi ottaa koiraa sisälle iltapäiväksi. Voisitko sinä tehdä sen?
Voisit ehkä myös tutustuttaa lapsesi koiraan että pelko loppuisi. Tulette kuitenkin olemaan paljon sen koiran kanssa tekemisissä. Voisi olla hyvä keino päästä naapurin kanssa juttusille pyytämällä koira lenkille tällä selityksellä.
Jos ei edellinen onnistu niin mieti, voisiko lapsi alkaa nukkua päiväunet sisällä ja käytte muuten ulkoilemassa pihalla.
Kinkkisiä nuo naapureiden väliset erimielisyydet aina on, kun suhteet on kuitenkin pidettävä yllä. Onnea vaan, kannattaaa yrittää!
Sisällä nukkuminen ei onnistu koska meillä myös 2v3kk ikäinen tyttö, joka nukkuu sisällä samaan aikaan unet ja eivät mene nukkumaan jos molemmat nukkuvat samassa huoneessa. Lapsi ei siis pelkää itse koiraa vaan koiran haukkumista. Tätä on kestänyt jo monta kuukautta, luulin että se ajan kanssa helpottaa vaan näin ei ole käynyt. Itse pidän koirista myös kovasti ja senkin vuoksi ei viitsisi käydä asiasta sanomassa. Harmittaa vaan todella paljon tämä tilanne.
Naapurin mummun koira haukkui varmasti juuri silloin ulkona kun sain pojan nukkuun. Koira oli/on vapaana ja asiasta on tuolle mummulle turha sanoa,koska on dementoitunut ja koira ei oikeasti tuon naapurin. Pakko oli poikaa opettaa nukkuun sisällä,yhden koiran takia! Nyt ongelmana koiran jätökset joita on pitkin pihoja. Kiva kun meidän pojat ryömii lumihangissa niin koko ajan katsottava ettei ole läjiä. En ole koiran vihaaja,mutta tää on jo rasittavaa. Koiran omistajan sukulaisille on viestiä laitettu asiasta ja turhaan!
rakin, jos ei siitä mitään seuraisi!
Kannattaa jutella naapurille asiasta, voi olla että luopuvat koirasta (hih) tai pitävät koiran sisällä sovittuina aikoina. Toivossa on hyvä elää...
Mihinkö voisi soittaa kotirauhan rikkomisesta? Sekin olisi yksi vaihtoehto. Jos joku ihminen karjuisi tuntitolkulla pihallaan, niin oletan että joku korjaisi pois. Miksei eläintäkin???
Ap:lle: kannattaisi mennä sanomaan asiasta koiran omistajalle. Mahdetaankohan koiraa hoitaa ylipäätänsä hyvin? Meinaan poliisillehan voi soittaa, jos näyttää siltä että koirasta ei välitetä.
Mutta mene ihmeessä keskustelemaan asiasta koiran omistajan kanssa. Koiran omistaja ei edes välttämättä tiedä, että hänen koiransa terrorisoi koko ympäristöä haukunnallaan. Sitruunapanta (löytyy käytettynäkin, uutena kalliita) voisi tuoda koiralle avun. Sitruunapannan ostoa voisi ehdottaa omistajalle. Hmm, jos koira on rodultaan pystykorva, sitruunapanta tuskin auttaa ongelmassa, haukkuminen kun on niillä niin vahvasti geeneissä. Koiran haukkuminen on melutasoltaan useimmiten niin kovaa, että se ylittää meluhäirinnän raja-arvot desibeleissä. Mutta toivottavasti pääsette asiassa hiljaiseen lopputulokseen, sopuisasti, tavalla tai toisella. :-)
Lila75 kera koiran ja tenavan
Nytkin parhaillaan haukkuu taukoamatta ja tänään taas herätti tytön päiväunilta jonka seurauksena meillä kiukkuinen tyttö nyt.
Hei,
Minä yrittäisin keskustelua naapurin kanssa. Jos naapuri välittää koirastaan, hän varmaan yrittää tehdä asialle jotain. Nyt en lukenut viestiäsi niin tarkkaan, että olisin huomannut, oliko koiran rodusta mainintaa. Jotkut metsästyskoirarodut on jalostettu sellaisiksi, että hyvät yksilöt jaksavat haukkua vaikka tunteja putkeen. :-/
Jos keskustelu ei tuota tulosta niin voi kokeilla kuulosuojaimia. Niitä saa myös lasten kokoa rautakaupoista. Eristävät ääntä aika mukavasti. Äänet kyllä kuuluu läpi mutta ne ovat huomattavasti vähemmän häiritseviä. Kuulosuojain ei myöskään tuki korvakäytävää niin kuin tulpat niin että niitä voi pitää vaikka viikon putkeen.